کودکان را با مفاهیم صرفه‌جویی آشنا کنیم

کودکان را با مفاهیم صرفه‌جویی آشنا کنیم

مدیریت مالی و توانایی برقرار کردن توازن میان دخل و خرج فقط موضوعی مربوط به بزرگسالی نیست بلکه از پنج یا شش سالگی به بعد است که افراد مدیریت مالی را یاد می‌گیرند. بنابراین همه ما باید از کودکی با مفاهیمی همچون صرفه‌جویی، درست مصرف کردن و روز مبادا آشنا شویم. وظیفه آموزش این مفاهیم به کودکان نیز برعهده کسی به‌جز پدر و مادر و اعضای خانواده نیست.

کودک باید ارزش پول، سختی به‌دست آوردن آن و اهمیت درست خرج کردن پول‌هایش را درک کند اما نه با فشار و تهدید بزرگ‌ترها. بلکه ما باید به کودکان فرصت تجربه کردن بدهیم تا خودشان به این نتیجه برسند که اگر بی‌رویه خرج کنند به‌زودی کفگیرشان به ته دیگ می‌خورد. این نتیجه‌گیری مختص کودکانی است که پول توجیبی می‌گیرند و به‌جز همان مبلغ مشخص،‌ جیب‌شان مدام شارژ نمی‌شود. 
برای آموزش مدیریت مالی به کودکان، هدفمند کردن پس‌اندازهای بچه‌ها نیز اهمیت زیادی دارد. مثلا به‌جای این‌که مدام به آنها گوشزد کنیم که مراقب پول‌هایشان باشند، یک حساب بانکی برایشان افتتاح کنیم و پول‌ها را به این طریق برایشان حفظ کنیم. حتی می‌توانیم با پولی که در قلک بچه‌هاست برایشان کالاهای باارزش بخریم.