خطیب‌زاده: مذاکرات رفع تحریم‌ها در روزهای آینده انجام می‌شود

خطیب‌زاده: مذاکرات رفع تحریم‌ها در روزهای آینده انجام می‌شود

سعید خطیب زاده گفت مذاکرات رفع تحریم‌ها با آمریکا به صورت غیرمستقیم و در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس در هفته جاری برگزار خواهد شد و تاریخ و مکان آن به‌زودی اعلام می‌شود.

وی دیروز در آخرین نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره مکان و زمان مذاکرات رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: هم زمان قطعی شده و هم مکان تقریبا مشخص است. اجازه دهید تا چند ساعت آینده تصمیمات نهایی اتخاذ شود و درباره محل تصمیم نهایی اعلام خواهد شد. پیام‌ها رد و بدل و نظرات گفته شده است. ان‌شاءا... یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس میزبان خواهد بود، این ملاقات طی روزهای آینده و در همین هفته انجام خواهد شد.  خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری درباره این‌که آیا بورل در سفرش به تهران پیامی را از طرف آمریکا به ایران منتقل کرده و آیا ایران بسته جدیدی را ارائه داده است، عنوان كرد: بورل در تماس‌هایی که بعد از تحولات چند هفته اخیر و به‌ویژه قطعنامه آژانس داشت، چه قبل و چه بعد از آن تلاش جدی صورت داد که این مذاکرات ادامه یابد و از نقش تسهیل‌گری اتحادیه اروپا و شخص بورل در این زمینه قدردانی می‌کنیم. وی ادامه داد: در تماس‌هایی که آقای بورل داشت، یکی از موضوعات درخواستی وی این بود که این گفت‌وگوها براساس بسته پیشنهادی ایران که قبل از قطعنامه داده شده بود، جلو برود. آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد کرد  بورل به ایران بیاید و در تهران پاسخ‌هایی را که آمریکا تا آن زمان احتمالا می‌داد، بررسی کنند. آقای بورل به ایران آمد، گفت‌وگوهای مفصلی در ایران انجام و نظرات طرف آمریکایی را منتقل کردند و مهم‌ترین موضوعاتی که گفتند این‌ بود که آمریکا تعهد داده به کلیه آنچه در برجام و ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ آمده، عمل می‌کند و انتفاع اقتصادی ایران و آن چرخه را تضمین می‌‌کند. البته متعهد شدند به موضوعات اختلافی بپردازند.
گفت‌وگوها در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس درباره ابعاد هسته‌ای نیست و غیرمستقیم است
وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات منتشرشده به نقل از علی باقری مبنی بر این‌که حضور بورل هیچ ربطی به محتوای برجام نداشته، یادآور شد: آنچه در مذاکرات چند روز آینده انجام می‌دهیم، اولا درباره ابعاد هسته‌ای نیست، چون ابعاد هسته‌ای یک بار جمع‌بندی شده و تنها درباره بخش‌های اختلافی است که درخصوص رفع تحریم‌ها باقی مانده است. آنچه در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس انجام می‌شود، فقط در مورد چند موضوع باقیمانده در حوزه رفع تحریم‌هاست لذا هیچ چیزی به توافقات انجام‌شده در وین افزوده یا از آن کاسته نخواهد شد.
خطیب زاده ادامه داد: آقای امیرعبداللهیان هم اشاره کرد حضور آقای بورل در اینجا در نقش تسهیل‌گری است. آنچه بین ما و طرف مقابل انجام می‌شود، موضوعات محتوایی است، این گفت‌وگوها در ادامه فرمتی است که در وین بود. یعنی به صورت غیرمستقیم انجام خواهد شد و صرفا درخصوص موضوعات اختلافی که در آخرین جلسه وین باقی مانده، خواهد بود. امیدواریم نتایج مثبتی را ببینیم، توپ در زمین واشنگتن است و با پاسخ اگر بیاید مطمئن باشید که به سرعت می‌شود این کار را انجام داد.
 تغییر محل مذاکرات، موضوعی کاملا عادی لجستیک
خبرنگاری درباره تغییر محل مذاکرات از وین به یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس پرسید که خطیب‌زاده پاسخ داد: در تعیین محل مذاکرات، مهم‌ترین موضوع راحتی طرف‌های مختلف و آمادگی میزبان است و یک موضوع کاملا عادی لجستیک است. آنچه ما می‌خواهیم انجام دهیم به عنوان گفت‌وگوهای آینده موضوع رفع تحریمی است لذا نباید درخصوص این موضوعات این‌قدر نشانه‌گذاری کرد، این مذاکرات می‌تواند در هر کشوری انجام شود. فرض این است ‌که میزبان روابط مناسبی با همه طرف‌ها داشته باشد و از لحاظ لجستیکی راحتی داشته باشد.
 تا همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نمی‌شود
خبرنگاری از خطیب‌زاده پرسید آیا در هیچ دوره از مذاکرات پیش رو، توقفی در غنی‌سازی در نطنز و فردو اتفاق خواهد افتاد، که وی پاسخ داد: تا همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نمی‌شود. منتظر هستیم ببینیم آیا طی هفته‌های آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آنچه ایران انجام داده، همه برگشت‌پذیر است، به شرطی که طرف مقابل هم بلافاصله به تعهداتش عمل کند.