روایت عشق در بستر جنگ

روایت عشق در بستر جنگ

یکی از نکات جذاب بودن تماشای سریال‌های ایرانی برای مخاطبان  آشنایی با تاریخ،فرهنگ، قومیت و رسوم بخشی از کشور است که در سریال «ایلدا» به کارگردانی راما قویدل به تصویر کشیده شد. سریالی که تمام لوکیشن‌های آن در مناطق صعب‌العبور استان لرستان تصویربرداری شد و چشم‌انداز زیبایی از طبیعت این استان را به مخاطبان سریال نشان داد. ایلدا سال 99 از شبکه یک پخش شد؛ مجموعه‌ای که سازندگانش تلاش کردند بخشی از رنج مردمان استان لرستان را در زمان جنگ به تصویر بکشند. گرچه این سریال هم مانند هر اثر نمایشی دیگری نقاط ضعف و قوت و کاستی‌هایی داشت اما در زمان پخش خود مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفت، زیرا با همه کاستی‌ها جای آن در رسانه ملی خالی بود.

از طرفی مخاطبان رسانه ملی هم به تماشای سریال‌هایی از این دست که بخشی از فرهنگ و قومیت کشور را نشان بدهد، علاقه دارند و آن را با اشتیاق دنبال می‌کنند. به خصوص قومیت‌هایی که کمتر به آنها در یک اثر نمایشی پرداخته شده است. در ایلدا بازیگران نام آشنا و سرشناسی هم حضور داشتند که شاید برای خودشان هم این تفاوت‌ها در لباس، گویش، لوکیشن و نوع زندگی جذاب بود. از جمله مجید مظفری، فاطمه گودرزی، جعفر دهقان، کاظم هژیرآزاد، خسرو شهراز و پوریا پورسرخ. گرچه بازی در این سریال سختی‌هایی را نیز برایشان به همراه داشت، با این حال فاصله از سریال‌های پایتخت‌نشین و آپارتمانی و فضاهای تکراری برای عوامل و بازیگران این سریال هم جذاب بود و هم برای مخاطب تلویزیون. آن هم در شرایطی که ایلدا در دوران کرونا روی آنتن رفت و مردم به جای سفر به استان‌های مختلف با وجود ممنوعیت‌های سفر،  همراه با قاب جادویی تلویزیون به تماشای این سریال نشستند.
این سریال، مضمونی نو‌، داستانی خوب و بازی‌های روانی داشت و می‌توان گفت روایتی ناگفته درباره زندگی، مبارزات و آیین‌ها و سنت‌های ایلیاتی عشایر مرزنشین در دوران جنگ بود. از این رو در زمان پخش مورد توجه قرار گرفت.این سریال به زندگی و مقاومت عشایر مرزنشین دهلران در ایلام در دوران دفاع مقدس می‌پرداخت و سختی‌هایی که مردم خوب این منطقه در مقابله و رویارویی با دشمن پشت سر گذاشتند. در کنار روایت قصه دفاع و همدلی مردم، قصه‌های عاشقانه ساده‌ای هم روایت شد که این بخش از فیلمنامه هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از عشق قدیمی صالح‌خان و داگل با بازی مجید مظفری و فاطمه گودرزی گرفته تا دلدادگی و عشق نافرجام ایرج و هاویر با بازی پوریا پورسرخ و آوا دارویت. از این رو ایلدا را می‌توان یکی از سریال‌های خوب این سال‌ها دانست. با این‌که عده‌ای از مردم ایلام به این سریال انتقاداتی را وارد دانستند. از جمله به گویش بازیگران که البته تهیه‌کننده کار هم توضیحی در این باره داده و گفته بود از ابتدا قصد داشتیم اثری در مورد دلاوری‌ها و غیورمردی‌های ایلات و عشایر در حراست از وطن‌مان بسازیم. به همین دلیل برایمان مهم بود همه مردم ایران از آن بهره ببرند و ترجیح دادیم از لهجه استفاده نکنیم.

زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه