ریز پلاستیک‌ها محمل رشد و تکثیر ویروس‌ها

نتایج مطالعه محققان دانشگاه استرلینگ در آب‌ها نشان‌ داد

ریز پلاستیک‌ها محمل رشد و تکثیر ویروس‌ها

محققان دانشگاه استرلینگ دریافته‌اند ویروس‌های خطرناک مانند ویروس‌های روده‌ای از جمله روتاویروس‌ها که باعث اسهال و ناراحتی‌های معده می‌شوند، با اتصال به ریزپلاستیک‌ها یا ذرات ریز با ابعاد کمتر از پنج میلی‌متر در آب زنده می‌مانند. محققان همچنین دریافته‌اند این ویروس‌ها تا سه روز همچنان عفونی و مسری هستند و خطر بالقوه‌ای برای سلامت ما دارند.

پروفسور ریچارد کویلیام، محقق ارشد این پروژه در دانشگاه استرلینگ گفت: ما متوجه شدیم ویروس‌ها می‌توانند به ریزپلاستیک‌ها بچسبند و این شرایط به آن‌ها اجازه می‌دهد تا سه روز و شاید حتی بیشتر در آب زنده بمانند. این اولین تحقیق درمورد نحوه رفتار ویروس‌ها در محیط  طبیعی است. کوویلیام گفت ما مطمئن نبودیم ویروس‌ها تا چه اندازه می‌توانند با «سوار شدن» روی ذرات پلاستیک در محیط زنده بمانند، اما تحقیقات ما نشان داد امکان زنده و عفونی باقی ماندن این ویروس‌ها تا سه روز وجود دارد. به گفته کویلیام این مدت زمان کافی است برای اینکه ویروس‌هایی که عفونی باقی مانده‌اند از تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به ساحل برسند.
کویلیام همچنین گفت تصفیه‌خانه‌ها قادر به جذب ریزپلاستیک نیستند و حتی اگر تمام تلاش خود را برای تمیزکردن پسماندها انجام دهد، آب تخلیه شده همچنان دارای ریزپلاستیک‌هایی است که از آنجا به دهانه رودخانه منتقل می‌شوند و سپس در ساحل می‌چرخند. این ذرات پلاستیکی آنقدر ریزند که  امکان بلعیده شدن آنها از سوی شناگران وجود دارد. تعداد کمی از این ذرات می‌توانند فرد را بیمار کنند. کویلیام گفت تأثیر ریزپلاستیک‌ها بر سلامت انسان هنوز مشخص نیست، اما اگر اییها به محل زندگی پاتوژن‌ها تبدیل شوند، ممکن است خطر آنها برای سلامتی ما قابل‌توجه باشد. محققان دریافته‌اند در ویروس‌های پوشش‌دار، پوشش ویروس، سریع حل می‌شود و از بین می‌رود اما ویروس‌های بدون پوشش با موفقیت به ریزپلاستیک‌ها متصل می‌شوند و زنده می‌مانند.
کویلیام گفت: «ویروس‌ها همچنین می‌توانند به سطوح طبیعی در محیط متصل شوند اما آلودگی پلاستیکی بسیار طولانی‌تر از این مواد طبیعی دوام می‌آورد.»
تیم تحقیقاتی پروفسور کوویلیام برای اولین بار در سال 1398/ 2019 باکتری‌های فاضلاب را «سوار بر» گلوله‌های پلاستیکی در سواحل اسکاتلند کشف کرد. قانن در تحقیق اخیر که در آن به چگونگی انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها توسط پلاستیک‌ها پرداخته‌اند، این طور نتیجه‌گیری می‌کنند که ریزپلاستیک‌ها انتقال عوامل بیماری‌زا را در محیط زیست امکان‌پذیر می‌کنند. این مقاله در نشریه «آلودگی  محیطی» منتشر شد.
                               
منبع: The Guardia
یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت