نبرد بلند قامتان در آشیانه عقاب

هفته سوم لیگ ملت‌های 2022 والیبال آغاز شد

نبرد بلند قامتان در آشیانه عقاب

چیزی که از بهروز عطایی سرمربی تیم‌ملی والیبال ایران می‌خواهیم خیلی واضح و مشخص است؛ این‌که کاری کند تا تیم‌ملی اصلا شبیه هفته اول رقابت‌های لیگ ملت‌ها نباشد. اما شباهت به هفته دوم رقابت‌ها اشکالی ندارد به شرط این‌که باخت‌ها کمتر شود و بردهای غیرمنتظره بیشتر. این تمام چیزی است که از عطایی و بلندقامتان می‌خواهیم.

اصلا دلمان نمی‌خواهد هفته سوم و پایانی این دوره از لیگ ملت‌های والیبال با یک مشت باخت و بهانه تمام شود.هیچ بهانه‌ای برای بازی بد نیست، حتی اگر نخستین حریف هفته سوم ایران تیمی قدرتمند به نام لهستان باشد. تیم‌ملی ایران در هفته پایانی به مصاف قدرتمندترین تیم‌ها نظیر لهستان، ایتالیا و صربستان می‌رود. حتی اسلوونی هم حریف غیرقابل پیش‌بینی و قدرتمندی است. غول‌ها همه در مرحله آخر برای ایران جمع شده‌اند. 
 غیرقابل پیش‌بینی و عجیب
همانطور که هیچ چیز در فوتبال قابل پیش‌بینی نیست در والیبال هم همین است. شاید حتی میزان غیرقابل پیش‌بینی بودن والیبال از فوتبال بیشتر باشد. نمونه بارز این ادعا دیدار ایران و آمریکا در هفته دوم همین رقابت‌هاست که با برتری 3 بر صفر ملی‌پوشان ایران تمام شد. به هر حال در هفته ‎های پیشین این رقابت‎ها برخی از نتایج واقعا عجیب بود. برزیل به چین باخت و آمریکا هم به ایران. چقدر عالی می‎شود که در هفته سوم و از همین دیدار نخست یعنی مقابل لهستان از این بردهای غیرمنتظره داشته باشیم. اما لهستان یکی از قدرتمندترین تیم ‎هایی خواهد بود که تیم‌ملی ایران مقابل آن قرار می‎گیرد. شاگردان گربیچ با کسب هفت برد در دو هفته اخیر عزم خود را برای حضور در مرحله نهایی جزم کرده‎اند. لهستانی‌ها در دنیای والیبال به «عقاب‌ها» مشهور هستند. آنها پر از ستاره و استعدادند و یکی از بزرگ‎ترین قدرت های دنیای والیبال محسوب می ‎شوند. ناگفته نماند که این تیم هم جوانگرایی کرده است. نبرد در آشیانه عقاب‎ها کار بسیار سختی برای ملی ‎پوشان ایران خواهد بود. ایران اگر بتواند در دریافت و ساعدرسانی موفق عمل کند می‌تواند مقابل لهستان خوب نتیجه بگیرد. 
 ستاره ما، ستاره آنها
لهستانی‌ها یک ستاره شهیر و خطرناک به نام بارتوژ کورک دارند که بعید است اگر والیبال‌دوست باشید او را نشناسید. او از سال 2007 برای تیم‌ملی لهستان بازی می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های دنیای والیبال است. بارتوژ اکنون در 34 سالگی هنوز هم یکه‌تازی می‌کند و یکی از برترین پشت‌خط‌ زنان لیگ ملت‌هاست. در شرایطی که دفاع ایران، عملکرد بدی در این دوره از رقابت‌ها از خود بر جای گذاشته این بازیکن یک‌تنه می‌تواند به شدت دردسرسازی کند و نتیجه بازی را برگرداند. ماتئوس بیه‎نیک دیگر ستاره عقاب‎هاست. بازیکنی سرعتی با 210 سانتی‌متر قد که سوای دفاع و آبشارهای دیدنی‌اش،‎ استاد زدن سرویس ‎های جهشی – موجی است که مهار آن از عهده هر تیمی بر نمی‌آید.ستاره ما هم امین اسماعیل ‎نژاد است. او در پایان هفته دوم لیگ ملت‌ها به تنهایی 113 امتیاز برای تیمش گرفته و از این حیث در رده سوم بهترین‌های این بخش در دو هفته نخست قرار دارد. 
 لهستانی‌ها در اردوی ایران
تیم‌ملی والیبال ایران برای حضور در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال در گدانسک لهستان تمرین می‌کند. دو مربی ماساژور و فیزیوتراپ لهستانی به اردوی تیم‌ملی دعوت شده‌اند تا در هفته پایانی با کادر فنی همکاری کنند. اکنون سه لهستانی در اردوی تیم‌ملی حضور دارند.

مقایسه عملکرد کلی والیبال ایران و لهستان در لیگ ملت‌ها
لهستان
 پنجمی در سال 2018
 سومی در سال 2019
 نایب قهرمانی در سال 2021
ایران
 دهمی در سال 2018
 پنجمی در سال 2019
 دوازدهمی در سال 2021
تعداد مصاف های ایران و لهستان: 24
تعداد بردهای ایران: 9 
تعداد بردهای لهستان: 15
آخرین نتایج دو تیم:
3 بر 2 به سود ایران در المپیک توکیو، 3 بر صفر به سود لهستان در لیگ ملت ‎های 2021
نتایج ایران و لهستان در لیگ ملت‌های 2022
لهستان: 8 بازی، 7 برد، یک باخت 
جایگاه کنونی در جدول رقابت‌ها: دوم (سرمربی: نیکولا گربیچ)
ایران: 8 بازی، 4 برد، 4 باخت 
جایگاه کنونی در جدول رقابت‌ها: هشتم (سرمربی: بهروز عطایی)​​​​​​​

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش