تصادف میلیون دلاری

نگاهی به ورزش پرخرج فرمول یک

تصادف میلیون دلاری

درست در نخستین ثانیه‌های استارت گرندپری فرمول یک در بریتانیا، تمام حاضران در پیست و تمام بینندگان تلویزیونی سراسر دنیا، شوکه شدند. به دلیل سهل‌انگاری چند راننده، به ناگهان خودروی «گوان یو ژو» راننده چینی تیم آلفارومئو بین زمین و آسمان معلق شد و به دیواره کناری پیست برخورد کرد. چند صدم ثانیه، سقف خودروی او روی آسفالت سخت پیست بریتانیا کشیده شد و در این لحظات، تماشاگران به شدت نگران ژو بودند. بعد از حضور سیفتی‌کار (خودروهای ایمنی) و البته تیم امداد، راننده چینی زنده و سالم از ماشین خارج شد. امنیت بالای ماشین فرمول یک، باعث شد تا او از مرگ حتمی نجات پیدا کند. کشور چین برای حضور ژو در این مسابقات هزینه بسیار گزافی کرده و این راننده به تازگی مجوز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورده است. شرکت خودروسازی آلفارومئو ایتالیا امسال خیلی زود و در راند دهم مسابقه متحمل هزینه سنگینی شد. هر چند آنها به همراه دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات سالانه درآمد کلانی دارند اما با این حال، از بین رفتن ماشین‌های گرانقیمت فرمول یک، توجیه اقتصادی ندارد. شاید برای همه جالب باشد بدانند این ماشین‌ها چقدر برای کمپانی‌ها تمام می‌شوند؟ در حال حاضر بین ماشین‌های شهری «بوگاتی بولاید» که به پیشرانه هشت لیتری W16 مجهز است، با ارزش حدود 4میلیون دلار، گرانترین خودروی سواری جهان به حساب می‌آید. در جایگاه دوم هم بوگاتی شیرون قرار دارد که 3.9میلیون یورو قیمت‌گذاری شده است. برای مقایسه ماشین‌های شهری با فرمول یک، باید تمام این اعداد را دور بریزید چراکه اختلاف بسیار زیاد است.

خودروی 425 میلیاردی!
این تمام هزینه‌های تولید یک خودروی فرمول یک نیست. شیشه نشکن و ضد حریق، سیستم ترمز، سیستم برق و... همه به هزینه‌ها اضافه می‌کند. البته قدرت ماشین‌ها بسته به اعتبار کمپانی هم متفاوت است. به طور مثال دو شرکت فراری و مرسدس بنز که پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز جهان را دارند، به مراتب ماشین گرانتر و بهتری نسبت به آلفارومئو تولید می‌کنند. فارغ از خرده هزینه‌ها یا دستمزد ساخت ماشین، قطعاتی که به آن اشاره کردیم، روی هم خودرویی 13میلیون و 710 هزار دلاری می‌سازد. به قیمت تومان، رقم به حدود 425میلیارد تومان می‌رسد! به زبان ساده‌تر با فروش 2هزار و 125 پراید 200میلیون تومانی می‌توان یک ماشین فرمول یک خرید. 
یک نکته مهم دیگر را نباید فراموش کرد. استهلاک خودروهای فرمول یک عجیب و غریب است. تعویض مداوم لاستیک‌ها، ترمیم سیستم ترمز، هزینه سرسام‌آور بنزین(از سوخت هواپیما در این خودروها استفاده می‌شود) و... سالانه هزینه بسیار زیادی روی دست کمپانی‌ها باقی می‌گذارد. حالا این وسط گاهی سانحه رانندگی مشابه اتفاق اخیر رخ می‌دهد و هزینه سرسام‌آورتر می‌شود. هر سال هم تغییراتی روی خودروها صورت می‌گیرد و معمولا طراحی موتور و بدنه تغییر پیدا می‌کند. 

سعید اکبری - گروه ورزش