کاسه داغ‌‌تر از آش شدن برای زنان آمریکایی!

جریان رسانه‌ای اصلاح‌طلب، منتقد لغو قانون حق سقط جنین در آمریكا شده‌اند

کاسه داغ‌‌تر از آش شدن برای زنان آمریکایی!

روز گذشته یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی در انتقاد به لغو قانون سقط جنین در آمریكا، سقط جنین را دستاوردی برای زنان آمریكایی قلمداد كرده و در موضعی بسیار تندتر از فمینیست‌های آمریكایی، نسبت به احتمال بازگشت به دوران چوب‌رختی و سقط جنین با روش‌های غیر بهداشتی در آمریكا هشدار داده است! این كاسه داغ‌تر از آش‌شدن جریان اصلاحات پیش از این نیز مسبوق به سابقه است! اصلاح طلبانی كه از یك سو شعار برابری زن و مرد سر می‌دهند اما وقتی پای منافعشان به میان می‌آید یكباره تفكرات فمینیستی خود را هم كنار می‌گذارند و در برابر همسركشی یك اصلاح‌طلب،‌ همسر وی را «پرستو» می‌خوانند. یا در جریان قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به دنبال منحرف‌ساختن بحث اصلی قانون یعنی كاهش جمعیت هستند و قانون را با تمركز بر بندهایی همچون غربالگری و سقط جنین وارونه جلوه می‌دهند. این بار هم این جریان با دموكرات‌های آمریكا همصدا شده و برای لغو قانون سقط جنین در آمریكا و در دفاع از حقوق زنان آمریكایی مویه سر می‌دهند!

پس‌لرزه‌های حكم دیوان عالی آمریكا برای لغو قانون «رو وی وید» (Roe v. Wade) یا همان قانون حق سقط جنین برای زنان همچنان ادامه دارد. بر اساس حكم صادرشده، از این پس قانون اساسی آمریكا هیچ‌گونه حمایت قانونی از سقط جنین زنان نخواهد داشت. این مساله در جامعه‌ای كه با چالش فروپاشی نظام اخلاق و ارزش‌ها مواجه است، می‌تواند فاجعه به بار آورد و تعداد فرزندانی كه از روابط نامشروع متولد می‌شوند را به شكل گسترده‌ای افزایش دهد. زنان آمریكایی نگرانند چراكه سال‌هاست با انقلاب جنسی در غرب، آنها به ابزاری برای لذت‌بردن مردان تبدیل شده‌اند. مردانی كه نسبت به آنها و حتی بچه‌هایی كه از روابط نامشروع‌شان به وجود می‌آیند، هیچ تعهدی ندارند و زنانی كه یا باید تا آخر عمر بار فرزندی را كه به واسطه آزادی روابط به آنها تحمیل شده به دوش بكشند یا راه ساده‌تر را انتخاب كنند؛‌ سقط جنین،‌ اقدامی كه می‌تواند آسیب‌های روحی و جسمی جدی به آنها وارد كند اما شاید برای زن رهاشده در جامعه غربی تحمل چنین آسیب‌هایی آسان‌تر بنماید. حالا با لغو قانون حق زنان برای سقط جنین در دست‌كم 40 ایالت آمریكا، زنان و مردانی كه به روابط آزاد قائلند و در تمدن سقوط‌كرده غرب تعدادشان هم كم نیست به لغو قانون سقط جنین معترضند. اعتراض آمریكایی‌ها به قانون سقط جنین شاید توجیه‌پذیر باشد اما همنوایی اصلاح‌طلبان با این اعتراضات است كه می‌تواند كمی تعجب‌برانگیز باشد. 
 دفاع اصلاح‌طلبان ایرانی از فمینیست‌های آمریكایی 
جریان اصلاحات پیش از این نیز نشان داده، حاضر است برای مطامع خود تغییر جهت داده و با هر جریان و نحله و طرز تفكری هم‌راستا شود. همچنان كه پیش از این نیز این جریان بارها هم‌راستایی با اپوزیسیون خارج‌نشین را در دستور كار خود قرار داده بود و به صراحت از تفكرات فمینیستی دفاع كرده بود. این بار اما این جریان با فمینیست‌های آمریكایی همصدا شده و فارغ از آسیب‌های روحی و جسمی سقط جنین برای زنان و در حالی كه بسیاری از مكاتب و جریان‌ها با سقط جنین مخالفند،‌ اصلاح‌طلبان از روابط آزاد جنسی و در نتیجه از سقط جنین در آمریكا دفاع می‌كنند.

قانونی كه برای حمایت از زنان نبوده و نیست!
ریشه‌های شكل‌گیری قانون حق سقط جنین در آمریكا برای حمایت از جامعه زنان نبوده و نیست. جامعه لیبرالیستی غربی به دنبال نگاه سرمایه‌سالار خود و بیرون‌كشیدن زن از خانه به عنوان نیروی كار ارزان‌قیمت و در ادامه برای تبدیل وی به ابزاری برای لذت‌بردن مرد،‌ جریان‌های فمینیستی را شكل داد تا زنان را با تصور برخورداری از حقوق برابر با مردان به عنوان نیروی كار ارزان‌قیمت از خانه بیرون بكشد. زنی كه مادر نباشد را بهتر می‌توان از خانه بیرون كشید و نگه داشت. از سوی دیگر با انقلاب جنسی و سقوط نظام ارزشی غرب، در سایه ترویج روابط آزاد و خارج از نظام خانواده چالش فرزندان ناخواسته ناشی از این روابط در دنیای غرب رو به فزونی گذاشت. مبنای انقلاب جنسی در غرب روابط آزاد بی‌قید و شرط و به دور از هرگونه تعهد و مسوولیت است و در این میان زنان هستند كه از چنین روابطی آسیب می‌بینند. اینجاست كه جنبش‌های فمینیستی كارکرد می‌یابند و با وارونه‌نمایی این آسیب تحت عنوان حقوق زنان،‌ زنان را قربانی مطامع مردان قرار می‌دهند.

یگانه شریعت - روزنامه‌نگار