صداهای تازه در بازار موسیقی

اهالی ساز و آواز این روزها آلبوم‌های جدیدی منتشر کرده‌اند

صداهای تازه در بازار موسیقی

هر چند در این روزگار به اصطلاح پساکرونا بسیاری از مردم، انتشار آلبوم موسیقی را عملی منسوخ شده می‌دانند و معتقدند تنوع طلبی در سلیقه جدید موسیقایی مردم در عصر جدید و همچنین هزینه بالای تولید یک‌آلبوم، کمتر خواننده‌ای را برای خرید آلبوم راهی فروشگاه‌های موسیقی می‌کند اما با وجود این، بعضی از خوانندگان و تهیه کنندگان موسیقی ریسک انتشار آلبوم را به جان می‌خرند و آلبوم‌هایی را روانه بازار می‌کنند که بعضا با استقبال خوبی هم از جانب مردم مواجه می‌شود. در این بین نباید از نظر دور داشت که برای آن دسته از علاقه‌مندان خاص و نکته سنج موسیقی، هنوز هم تعداد و میزان فروش آلبوم‌های یک خواننده، معیاری دقیق برای آگاهی از میزان استقبال مردم از یک اثر است. به همین دلیل در گزارش امروز نگاهی داریم به برخی آلبوم‌های شنیدنی و جذاب که به‌تازگی وارد بازار موسیقی شده است.

 «میریز» با هنرمندی علی کاظمی
اگر از طرفداران تمام عیار موسیقی فاخر هستید، آلبوم «میریز» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. میریز، عنوان یکی از تازه‌ترین آثاری است که به هنرمندی علی کاظمی در ژانر موسیقی ایرانی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
علی کاظمی، دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته موسیقی است و از این رهگذر محضر استادان زیادی را درک کرده است و آثار و فعالیت‌های او را می‌توان در سه زمینه آهنگسازی، نوازندگی و پژوهش موسیقی دسته‌بندی کرد. 
در زمینه آهنگسازی و نوازندگی تدوین بخش‌های با وزن آزاد، توجه به مقوله فرم، استفاده از مدگردی‌های بدیع و دورهای بلند در عین پایبندی به زیباشناسی موسیقی کلاسیک ایرانی، جزو ویژگی‌های آثار اوست که این ویژگی‌ها را در آلبوم‌های بداهه سازی، بزم دور، خط پرگار، عشیران و کنسرت زمستان از ایشان هم می‌توان دید.
دقیقا وجه افتراق میریز با دیگر آثار او را در همین ویژگی‌ها باید جست؛ آنجا که میریز از بعضی از این ویژگی‌ها فاصله گرفته و بیش از هرچیز بر بیان و تفسیر مایه تمرکز می‌کند. خود علی کاظمی در توضیح این آلبوم نوشته است: «میریز دو تفاوت بنیادین با آثاری دارد که پیش از این منتشر کرده‌ام: نخست آن‌که هیچ تکه‌ای از آن از پیش ساخته نشده و دیگر این‌که میریز، مواجهه‌ من با مفهوم مایه و نحوه چیدمان مایه‌ها به‌گونه‌ای دیگر رخ داده است.»

 «از کاروان رفته» به یاد رضا و مرتضی محجوبی
آلبوم «از کاروان رفته» با اجرای آثاری از رضا و مرتضی محجوبی با تدوین و آهنگسازی سیامک جهانگیری و آواز اشکان کمانگری به یاد رضا و مرتضی محجوبی از جمله آثاری است که به‌تازگی منتشر شده. 
در این آلبوم، اشکان کمانگری به‌عنوان خواننده، وحید فتایی به‌عنوان نوازنده، سیروس جمالی به‌عنوان ترانه‌سرا و محیا فرمانی به‌عنوان طراح جلد و موشن گرافیست، جهانگیری را همراهی کرده‌اند.
جالب است بدانید جهانگیری تاکنون آلبوم‌های مختلفی از جمله مطرب درد، می‌رسد باران، ترنمی برای صبح، ۲۴چهارمضراب از ابوالحسن صبا، بدرقه ماه، در رگ تاک و... را روانه بازار موسیقی کرده است.

قطعه «هزار آرزو» با هنرمندی محمد معتمدی
کمتر کسی است که محمد معتمدی، خواننده خوش صدا و معروف سبک سنتی‌مان را نشناسد. این هنرمند با استعداد به‌تازگی قطعه جدیدی به نام «هزار‌آرزو» را که با آهنگسازی عماد توحیدی، تنظیم آرش صفدری و شعر علیرضا قزوه ساخته شده ، منتشر کرده است. 
این قطعه یکی از قطعات آلبومی منتشرنشده به تهیه‌کنندگی مرکز موسیقی حوزه هنری است که معتمدی پیشاپیش خبر انتشار آن را اعلام کرده است. ضمن این‌که قطعه هزار آرزو در تیتراژ برنامه «برسد به دست فردا» از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود.

 آلبومی جدید از گروه «آن»
این روزها گروه‌های پاپ، سنتی، راک، تلفیقی و ... در ایران بسیار فعال هستند. یکی از این گروه‌های موسیقی که طرفداران زیادی بین نسل جوان دارد، گروه «آن» است که گویا آلبوم جدیدش قرار است به‌زودی منتشر شود. به گفته مهرزاد هویدا، نوازنده و مدیر اجرایی گروه آن، آلبوم جدید این گروه در مراحل نهایی تولید قرار دارد. آهنگسازی این آلبوم به عهده خانم ساناز ستارزاده است و هنوز عنوانی برای این اثر انتخاب نشده. اشعار این آلبوم از شاعر نامدار ایرانی، سعدی است و سیاوش ایمانی به‌عنوان تصنیف خوان و نوازنده تار با گروه آن همکاری کرده است.

 آلبوم «در عشق زنده باید» بداهه‌نوازی ملودی‌های ماندگار
به‌تازگی مدیریت امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی ــ هنری شهرداری تهران با مشارکت فرهنگسر‌ای سرو از آلبوم «در عشق زنده باید» در فرهنگسرای سرو رونمایی کرده است. 
این آلبوم شامل بداهه‌نوازی‌هایی است که در حین اجرا به ملودی‌های ماندگاری از استادان موسیقی ایران از جمله: روح‌ا... خالقی، علی تجویدی، همایون خرم، مجید وفادار، انوشیروان روحانی و... اشاره می‌کند. همچنین آلبوم در عشق زنده باید، شامل همنوازی هنرمندانی مانند میلاد کیایی (سنتور)، بابک شهرکی (ویولن) و عمران فروزش (تنبک) است.

 «بهار کوه»؛ قطعات فولکلور مازندرانی
زمستان سال گذشته آلبوم «بهار کوه» که شامل تصانیفی از قطعات فولکلور و قدیمی موسیقی مازندران است، منتشر شد که مورد استقبال علاقه‌مندان موسیقی به‌خصوص مازندرانی‌ها قرار گرفت. 
بنا بر همین استقبال به‌تازگی قطعات آلبوم «بهار کوه»، این بار با تنظیمی برای سنتور در دستگاه‌های شور، همایون، سه‌گاه و آواز دشتی توسط انتشارات «آوای برگریزان» تنظیم، اجرا و روانه بازار شده است.
جالب است بدانید تصانیف اجرا شده همگی از قطعات فولکلور و قدیمی موسیقی مازندران است که برای هرکدام آن قطعات، مقدمه‌ای ساخته شده و به‌صورت ارکسترال اجرا شده‌اند.

 «آوان» به خوانندگی علی محبی
«آوان» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌های منتشر شده در ژانر موسیقی ایرانی است که به آهنگسازی عارف نوابی و خوانندگی محبی پیش روی شنوندگان قرار گرفته است. پرواز، طلوع، دگرباره، هوران، خرامان، فروغ، چشم سخنگو و تیروز، قطعات این آلبوم هستند. حسین خواس نوازنده سنتور، کاوه شجاعی‌فر نوازنده تمبک، ندا مباشرفرد نوازنده سازهای کوبه‌ای، سعید جهانی نوازنده قیچک بأس، حامد مردانی مهرآباد نوازنده نی، لیلا ابراهیمی وند نوازنده کمانچه، الهه نوابی نوازنده عود، عارف نوابی نوازنده تار و سه تار و علی محبی، خواننده گروه اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

«تیغ و ترانه» به آهنگسازی چراغعلی
چندی پیش مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «تیغ و ترانه» به آهنگسازی محمدرضا چراغعلی و خوانندگی «هامان» با حضور تعدادی از هنرمندان در فرهنگسرای اندیشه تهران برگزار شد. محمدرضا چراغعلی، سازنده آهنگ این آلبوم با تاکید بر این‌که تلاش کرده تا در دهه۷۰ نگاه جدیدی را ایجاد و توسعه بدهد، گفته است: «تلاش کردیم تا کلام فاخر را به سفره موسیقی خانواده‌ها بیاوریم، البته تولید آثار جدی بر پایه کلام فاخر، چیزی شبیه معجزه شده. هدف، خلق اثری در حوزه موسیقی پاپ ــ کلاسیک بوده در حالی که نمی‌توانم بگویم صرفا کلاسیک به آن نگاه شد، چراکه به ظرفیت مخاطب عمومی هم توجه شده است. «هامان» خواننده و ترانه‌سرای این آلبوم هم با بیان این‌که ضبط اثر پنج سال به طول انجامید، گفته است: «تیغ و ترانه» شورش بر زبان رایج روز و علیه زبان تقلیل یافته‌ای است که مناعت اندیشه را در جامعه به همراه داشته است. وضعیت ترانه امروز به‌گونه‌ای است که همه ما از آن آزرده خاطریم. تیغ و ترانه در این وضعیت است که خلق می‌شود و برگی از تقویم ترانه را به خود اختصاص می‌دهد.

ساناز قنبری - گروه فرهنگ و هنر