غیرآمریکایی‌ها در هالیوود خودی نیستند

افشاگری ایوان مک‌گرگور

غیرآمریکایی‌ها در هالیوود خودی نیستند

ایوان مک‌گرگور، بازیگر انگلیسی‌تبار نقش اوبی وان کنوبی مجموعه علمی‌-‌تخیلی «جنگ ستارگان» هم با شکستن سکوت خود، درباره تنگ‌نظری‌ها و حسادت‌های پشت‌پرده ‌هالیوود صحبت می‌کند. او چند روز بعد از آن‌که برادلی کوپر در این رابطه افشاگری کرد، از تجربه تلخ خود در صنعت سینمای آمریکا یاد می‌کند.

مکرگرگور برخلاف کوپر که نامی ‌از فرد اهانت‌کننده به زبان نیاورد، طرف مقابل خودش را معرفی می‌کند. این هنرمند حسود هم کسی نیست جز تری گیلیام، فیلمساز قدیمی. مک‌گرگور در این مورد می‌گوید: «زمان کار در‌هالیوود خیلی زود متوجه این نکته می‌شوید که بسیاری از همکاران‌تان قصد دارند شما را به چالش بکشند. این اتفاقی نادر در این صنعت نیست. اوایل کار از این بابت احساس ناراحتی و ناامنی می‌کردم اما خیلی زود متوجه شدم حسادت و بدگویی، بخش مهمی‌از این سینماست و باید به آن عادت کرد. این موضوعات مثل تکه‌هایی از بدنه‌هالیوود و بخشی جدایی‌ناپذیر از آن به حساب می‌آیند. یکی از این موضوعات که به باور من حکم یک انتقاد بی‌ادبانه و گستاخانه را داشت، از سوی تری‌گیلیام نثار من شد.» این انتقاد بی‌ادبانه مربوط به کارنامه کاری بازیگر و فعالیت‌های بازیگری‌اش می‌شود. 
 هاج و واج مانده‌بودم
مک‌گرگور در ادامه می‌گوید:« قرار بود در فیلم «مردی که دن کیشوت راکشت» گیلیام بازی کنم. حالا کاری به این ندارم که این فیلم هیچ وقت به مرحله تولید و فیلمبرداری هم نرسید. به دیدن کارگردان رفتم تا درباره فیلمنامه و قرارداد صحبت کنم. باورم نمی‌شد چشم در چشم من بدوزد و مستقیما به من اهانت کند. بدون مقدمه به من گفت: «این فیلم‌های مسخره چیست که تا امروز بازی کرده‌ای؟! نه فقط این فیلم‌ها سطحی بوده‌اند، که بازی خودت هم در آنها سطحی‌تر بوده‌است.  آن آدمی ‌که در «ترانسپوتینگ» بازی کرده‌بود، چه شد و کجا رفت؟ برای چند دقیقه‌ هاج و واج مانده‌بودم که چه بکنم و چه بگویم.» البته مک‌گرگور در ادامه توضیح می‌دهد که این نوع برخوردهای بی‌ادبانه باعث شد کار بازیگری را جدی‌تر بگیرد و تلاش کند تا نقش‌های بهتری را در فیلم‌های بهتری بگیرد. بازیگر در مصاحبه خود به این موضوع هم اشاره می‌کند که میزان حسادت و تنگ‌نظری‌ هالیوود نشینان نسبت به بازیگران غیرآمریکایی بسیار بیشتر است و آنها را به عنوان افرادی غیرخودی به حساب می‌آورند. این در حالی است که به گفته او‌، هالیوود روی دوش هنرمندان بین‌المللی و غیرآمریکایی استوار است و اگر آنها دست از فعالیت بکشند، کل صنعت فیلمسازی آمریکا زمینگیر خواهدشد. اظهارات مک‌گرگور دنباله صحبت‌های چند روز قبل برادلی کوپر است که تحلیلگران هنری از آن به‌عنوان یک موج تازه افشاگرانه و جنجالی همچون جنبش «من هم» در رابطه با‌ هالیوود اسم می‌برند./ ورایتی

کیکاووس زیاری - گروه فرهنگی