شرایط بحرانی تنها مسجد باقیمانده از دوران ایلخانیان

شرایط بحرانی تنها مسجد باقیمانده از دوران ایلخانیان

استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شرایط فعلی مسجد جامع تسوج که تنها مسجد باقیمانده از دوران ایلخانیان است بحرانی توصیف کرد و خواستار مقاوم‌سازی فوری آن شد.فرهاد آخوندی دراین باره به مهر گفت: متأسفانه ترک‌دیوارها تا خود گنبدهای بلند آن ادامه یافته و چنانچه سریعا به وضع آن رسیدگی نشود با کوچک‌ترین حرکت، سقف و گنبدهای مسجد فروخواهد ریخت و خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکره این اثر تاریخی و منحصر به‌فرد ایران و آذربایجان وارد خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در مشاهدات میدانی شاهد تغییر شکل‌های خارج از صفحه در دیوارهای ضلع غربی بوده‌ایم، افزود: این تغییر شکل‌ها به هیچ‌وجه طبیعی نبوده و نشانه‌های خوبی برای یک بنای تاریخی نیست، بنابراین لازم است یک تیم متخصص و حرفه‌ای مطالعات علمی خود را در این‌باره شروع کنند و در ادامه سریعا چاره‌جویی شود.مؤسس رشته ارشد استحکام‌بخشی بناهای تاریخی در ایران تاکید کرد که استحکام‌بخشی این بنا نباید به دست افراد معمولی یا چند بنا و کارگر سپرده شود، بلکه مداخلات علمی و تخصصی و در ادامه نیازمند طراحی و اجرای یک پروژه عظیم مرمت و مقاوم‌سازی است.
این استاد دانشگاه در مورد وضعیت درخت قدیمی چنار که در جوار مناره این مسجد سر به فلک کشیده هم گفت: یکی از ویژگی‌های برجسته و منحصر به‌فرد این مسجد، وجود همین اثر طبیعی در کنار مسجد است. متأسفانه به این اثر نیز توجه چندانی نشده است. حتی شاخه بزرگی که چندی پیش از این درخت جدا شده و شکسته باید برای مطالعات بعدی حفظ می‌شد که متأسفانه این اقدام صورت نگرفته است.به گفته وی، چندی پیش یکی از درختان تاریخی شهر گیمارش پرتغال که ثبت جهانی است با قدمت چند صدساله مورد صاعقه قرار گرفت و از بین رفت اما مسوولان این شهر، این اثر تاریخی سوخته را به موزه شهر منتقل کرده و به‌شدت از باقیمانده این درخت سوخته صیانت می‌کنند، حتی آن را معرض دید گردشگران قرار داده‌اند. بنابراین توصیه می‌کنم در کنار توجه به بنای تاریخی مسجد، به این اثر تاریخی و طبیعی هم توجه شود و اقدامات و مداخلات تخصصی لازم برای حفظ آن انجام شود.