«کافه خبر» به صرف سلامت

«کافه خبر» به صرف سلامت

«کافه خبر، برنامه‌ای از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت. به نام پروردگار مهربان، سلام، عصر بخیر. من فیروزه آدابی هستم و در برنامه این هفته و اولین روز کافه خبر، همراه شما تا ساعت 21. همین ابتدای برنامه برویم سراغ میز پیشخوان که شامل منتخبی از خبرهای رادیو سلامت است که امشب از برنامه‌های «نیم نگاه»، «افق روشن» و «به زندگی سلام کن» انتخاب شده است. سر میز تحلیل با مرجان قندی همراه خواهیم بود با یک موضوع جنجالی و میز خبر و مهم‌ترین خبرهای روز را هم بعد از میز تحلیل تقدیم‌تان می‌کنیم اما مطابق معمول یکشنبه‌ها، امشب در کافه خبر، میز شما، یعنی خبرها و درخواست‌های شما از ما مطرح خواهد شد. درخواست امشب شما در ارتباط با هفته محیط زیست است و میز شما هم در همین رابطه تقدیم علاقه‌مندان به کافه خبر می‌شود.» این شروع یکی از قسمت‌های برنامه کافه خبر است و آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگو با مرجان قندی، سردبیر این برنامه است.

در نخستین خبری که اردیبهشت سال گذشته در مورد این برنامه منتشر شد، چنین آمده بود: در کافه خبر، فیروزه آدابی و فاطمه شهبازی به اجرا می‌پردازند. مرجان قندی اجرای میز تحلیل را به‌عهده دارد. اخبار میز خبر را شهبازی تهیه می‌کند و هماهنگی و دعوت از کارشناسان برای حضور در برنامه به‌عهده حمید فروزنده است. دیگر تهیه‌کننده کافه خبر نیز پیمان پناهی است. خبری که مرجان قندی در تکمیل آن به «جام‌جم» چنین می‌گوید: «در هفته‌هایی که من سردبیر برنامه هستم، سهیلا باقری، تهیه کننده و در هفته‌هایی که فاطمه شهبازی، سردبیر است، پیمان پناهی تهیه کنندگی را به‌عهده دارد. من و فاطمه شهبازی، سردبیر ــ مشاور هستیم و هیچ‌کدام تهیه‌کنندگی را به‌عهده نداریم. همچنین اجرا در هفته‌های سردبیری من با فیروزه آدابی است و در هفته‌های سردبیری فاطمه شهبازی، با خود ایشان.»
 برنامه‌ای برای همه حوزه
برنامه کافه خبر روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هر هفته ساعت 20و30دقیقه تا 21 از شبکه رادیویی سلامت، موج اف ام، ردیف 102مگاهرتز پخش می‌شود و شامل آیتم‌های «میز پیشخوان»، «میز خبر»، «میز تحلیل» و میزهای دیگری است که در روزهای گوناگون متفاوتند و به عنوان مثال میز شما که در آن به بررسی مشکلات مردم پرداخته می‌شود روزهای یکشنبه روی آنتن می‌رود یا در «میز کاملا محرمانه» در روزهای دوشنبه به طور خاص به معضلات اجتماعی پرداخته می‌شود و «میز شیشه‌ای»؛ شامل آیتم‌های پربازدید فضای مجازی روزهای سه‌شنبه پخش می‌شود.
مرجان قندی در پاسخ به این سؤال که با توجه به قابلیت حوزه سلامت برای تقسیم شدن به چند شاخه، از جمله سلامت جسمانی، سلامت روانی، سلامت زنان، سلامت مردان، سلامت کودکان، سلامت سالمندان و.... کافه خبر بر کدام یک از این حوزه‌ها متمرکز یا متمرکزتر است،چنین می‌گوید: «با توجه به این که کافه خبر کاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت و برنامه‌ای برای تحلیل و بررسی اخبار حوزه سلامت است، شامل همه این موارد می‌شود. ما همچنین متناسب با روز و محتوای برنامه به استخراج مهم‌ترین عناوین تقویم اعم از ملی و بین‌المللی در حوزه سلامت می‌پردازیم و مسائل مرتبط با آنها را بررسی می‌کنیم و به اطلاع شنوندگان عزیز ‌می‌رسانیم.
او از برنامه‌ای که در کافه خبر برای روز جهانی‌ام اس (30 می‌مطابق با 9 خرداد) تولید شد به‌عنوان یکی از برنامه‌های مطابق با مناسبت‌های تقویمی یاد کرد.
 فراموش نکردن بیماران
قندی در پاسخ به این سؤال که با توجه به این که می‌دانیم به عنوان بخشی از چالش‌های موجود در حوزه سلامت، ناگزیر از اشاره به مشکلات عدیده خانواده و بستگان مبتلایان به بیماری‌های خاص هستیم، آیا در کافه خبر نیز به این موضوع پرداخته می‌شود، چنین می‌گوید: «ما معمولا در میز شما که روزهای یکشنبه روی آنتن می‌رود با برخی انجمن‌های فعال در زمینه برخی بیماری‌ها ازجمله انجمن‌های فعال در زمینه بیماری پروانه‌ای (E.B) یا بیماری‌های خاص و نادر و مثلا بیماری‌های روان و در مجموع بیماری‌هایی که می‌دانیم مبتلایان به آنها و خانواده‌های‌شان با مشکلات بیشتری نسبت به سایر بیماری‌ها مواجهند، همکاری و صحبت می‌کنیم و به این طریق می‌کوشیم بیش از پیش به آنها بپردازیم.»
 مرجعی در حوزه سلامت
او در جواب این که غیر قابل انکار است با توجه به گسترش استفاده از اینترنت و به مدد فضای مجازی، بسیاری از افراد با احساس کوچک‌ترین دردی در هر نقطه از جسم و روان‌شان، اقدام به گوگل کردن می‌کنند و بعضا با نتایج عجیبی نیز مواجه می‌شوند و اقدام به خود درمانی‌های عجیبی نیز می‌کنند، در چنین شرایطی آیا برنامه کافه خبر رادیو سلامت چنین چشم‌اندازی را برای خود در نظر دارد که به مرجعی در حوزه سلامت تبدیل شود، می‌گوید: «همه کسانی که به‌عنوان پزشک مطرح می‌شوند یا در شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی فعالیت می‌کنند، به صرف حضور در آن شبکه‌ها، به رادیو سلامت دعوت نخواهند شد و تاکید می‌کنم شرط حضور در رادیو سلامت؛ عضویت در هیأت علمی و روزآمدی در حوزه تخصصی است، چراکه رادیو سلامت، مرجعی تخصصی در حوزه سلامت است و هموطنان‌‌مان به آنچه ما در این شبکه می‌گوییم، استناد می‌کنند و ما بر خود لازم می‌دانیم از افرادی دعوت کنیم که صاحب نظر، اعضای هیأت علمی، روسای انجمن‌ها و... هستند و اطلاعاتشان به‌روز است تا در ادامه با در میان گذاشتن مشکلات مردم با آنها‌ به بهترین پاسخ ممکن می‌رسیم.»

از بهترین‌ها کمک می‌گیریم
مرجان قندی، سردبیر کافه خبر؛ برنامه‌ای از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت در جواب این که مردم چه میزان می‌توانند به آنچه در این برنامه می‌شنوند اعتماد کنند، چنین می‌گوید: «این موضوع در همه برنامه‌های رادیو سلامت مورد توجه قرار می‌گیرد و رویکرد کلی ما در رادیو سلامت این است فقط با پزشکانی که اعضای هیأت علمی هستند ارتباط برقرار کنیم؛ کسانی که به‌عنوان مرجع قابلیت پاسخگویی دارند و می‌توان به آنچه می‌گویند، اعتماد و اتکا کرد.»

کافه خبر چیست؟
 برنامه‌ای برای تحلیل و بررسی اخبار حوزه سلامت
شبکه پخش کننده کافه خبر؟
 رادیو سلامت، موج اف ام ردیف 102 مگاهرتز
کافه خبر چیست؟
یکشنبه تا سه‌شنبه ساعت 20 و 30 دقیقه تا 21

نرگس کیانی -  گروه رسانه