تولید بومی دستگاه کاهش لرزش دست

پژوهشگران کشور موفق شدند

تولید بومی دستگاه کاهش لرزش دست

محققان کشور موفق به طراحی و ساخت دستگاه لرزش برای بیماران ترمور اساسی به کمک تحریک الکتریکی تطبیق‌پذیر شدند. به گزارش دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسعود رحمتی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌وکار دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «کاهش لرزش برای بیماران ترمور اساسی (Essential tremor) به کمک تحریک الکتریکی تطبیق‌پذیر» گفت: براساس آخرین آمار، حدود ۸۰هزار نفر از جمعیت ایران به ترمور اساسی دچار هستند. از هر ۲۵نفر بالای ۴۰سال، یک نفر به این بیماری مبتلاست.

وی با بیان این‌که این لرزش دست باعث اختلال جدی در فعالیت‌های روزمره بیماران شده به‌صورتی‌که کیفیت زندگی آنها پایین آمده و در انجام بسیاری از کارها حتی غذاخوردن و نوشیدن آب باید از دیگران کمک بگیرند، گفت: از طرفی داروهای تجویزی تأثیرگذاری حدود ۵۷درصد داشته و خیلی از بیماران به آنها واکنش مثبت نشان نمی‌دهند. از سوی دیگر این داروها با عوارضی مثل خواب‌آلودگی و حالت تهوع همراه هستند. از دیگر روش‌های درمان ترمور، DBS و MR Focused Ultrasound  است که روش‌های بسیار گران‌قیمتی هستند.
رحمتی گفت: با توجه به تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده به محصول مشابه یک شرکت آمریکایی مبنی بر مؤثر بودن آن در کاهش ترمور دست بیماران ترمور اساسی که نوعی ترمور فعالیتی هست، این نیاز در کشور ما نیز حس می‌شد که چنین محصولی توسعه یافته و در خدمت بیماران قرار بگیرد. در مطالعات انجام‌شده نشان داده شد که استفاده از این دستگاه به کاهش لرزش دست با میانگین ۹۴دقیقه منجر شده است. در همین راستا دستگاهی برای کاهش لرزش برای بیماران ترمور اساسی به کمک تحریک الکتریکی تطبیق‌پذیر طراحی کردیم.
به گفته رحمتی، این دستگاه با   گرفتن بازخورد شدت و بسامد لرزش، تحریکی کامل تطبیق‌پذیر و کنترل‌شده به اعصاب بیمار، باعث کاهش دامنه لرزش می‌شود. وی با بیان این‌که این دستگاه قادر است پارامترهای تحریک جریانی در لحظه را تغییر دهد و تحریک را اعمال کند، گفت: امیدواریم طی ماه‌های جاری این دستگاه در بازار تجهیزات پزشکی قابل عرضه برای تمام بیماران باشد.
دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر این‌که استفاده از این دستگاه باید تحت‌نظر پزشک باشد، گفت: درحال‌حاضر فرآیند ثبت اختراع و انتشار مقاله با همکاری دانشگاه علوم پزشک