سد می‌سازم، پس هستم!

سد می‌سازم، پس هستم!

اقدامات کشور ترکیه در رابطه با مدیریت آب ( که البته نام بی‌مسمایی است) نشان از تنش تام و تمامی در آینده دارد. سدسازی‌های بی‌شمار این کشور در بالادست رودهای دجله و فرات پیش از این باعث اعتراضات بسیاری شده‌بود، گزارش‌های منتشر شده سال گذشته سازمان ملل هم نشان داد بخشی از تنش‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی در کشور سوریه برآمده از خشکسالی و کسادی کشاورزی در این کشور بوده که خب از دلایل اصلی آن می‌توان به همین سدسازی‌های ترکیه اشاره کرد.

موج عجیب شورش ریزگردها در عراق به واسطه خشکسالی‌ تالاب‌های این کشور از جمله هورالعظیم را هم می‌توان به این سیاست عجیب کشور ترکیه نسبت داد. اما همین دیروز خبر آمد که ترکیه سر بازایستادن ندارد و رئیس کمیته منابع آبی پارلمان عراق خبر داده که ترکیه قصد ساخت سد بزرگی بر رود دجله دارد که این سد، عراق را از آب دجله محروم خواهدکرد. سدی که ترکیه قصد ساخت آن را دارد، برای آبیاری و از خطرناک‌ترین سدهاست و در صورت ساخت، یک قطره آب هم از ترکیه وارد عراق نخواهدشد، به طوری که قرار است برای آبیاری زمین‌های کشاورزی ترکیه مورد استفاده قرار گیرد.
آن طور که مخیف الجبوری گفته‌است این سد در ۳۵کیلومتری مرز عراق ساخته خواهد شد و خطر بزرگی برای عراق دارد و با این حال هیچ تحرکی از جانب دولت بغداد دیده نمی‌شود. در پی سدسازی‌های گسترده ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در ۱۵آبان ۱۴۰۰ سرانجام سد بحث‌برانگیز «ایلیسوی» را  روی رود دجله افتتاح کرد. این سد گنجایش ۴۳میلیارد متر مکعب آب یعنی سه برابر سد کرخه (بزرگ‌ترین سد ایران) دارد و پس از سد آتاترک دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود. سدسازی‌های ترکیه تاکنون اعتراضات وسیعی را در ایران و عراق در پی داشته و بسیاری محافل، گرد و غبار موجود در منطقه را حاصل خشک شدن زمین‌های کشاورزی در عراق به دلیل کم آبی شدید رود دجله و فرات می‌دانند. در سوریه نیز بسیاری از زمین‌های مرغوب کشت گندم و غلات در شمال شرق این کشور خشک شده‌است. با این حال ترکیه مدعی است گرد و غبار یک پدیده طبیعی است و منشأ آن ارتباطی به سدسازی‌های این کشور بر دجله و فرات ندارد!