چهره‌ها

چهره‌ها

هتلی بدون آرامش
وقتی صحبت انتخاب هتل پیش بیاید، نخستین نکته سکوت کافی و امکان خواب راحت در اتاق‌ها است. اما هتلی بدون دیوار را که  کاملا در معرض سروصدا قرار دارد، چگونه توصیف می‌کنید؟ سکوت و آرامش برای فرانک و پاتریک ریکلین، دو برادر دوقلوی سوئیسی که برای ابتکارات‌شان شهرت جهانی پیدا کرده‌اند، آخرین گزینه‌‌ای بود که در ساخت تازه‌ترین اثر هنری‌شان اهمیت داشت. این دو هنرمند مفهومی، در ابتدای ژوئن ۲۰۲۲ از راه‌اندازی نسخه‌ای غیر‌آسوده از ایده هتل‌های صفر ستاره خود خبر داده‌اند که در آن مهمانان، یک تخت دونفره روی یک سکوی بدون سقف و دیوار، کنار یک پمپ بنزین در سوئیس دارند. 

«جاوید» در  ساختمان شماره 10
استعفای بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا پس از رسوایی‌های پی‌درپی،  پیش‌‌بینی‌پذیر بود اما حالا آنچه برای اهالی این کشور اهمیت دارد، جایگزین اوست. از همین حالا گزینه‌های بسیاری در این رابطه مطرح است اما نام چند گزینه در گمانه‌زنی‌های پیش‌رو بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از آنها ساجد جاوید، وزیر بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی در این کشور است که حداقل میزان واکنش‌ها به نامزدی او نشان از اقبال عمومی نسبت به کارکرد ساجد جاوید است.  یکی از دلایل اقبال عمومی به او را باید در این دانست که در کوران شیوع کرونا به منصب وزارت بهداشت گمارده شد و توانست به‌نوعی در بحران همه‌گیری موفق عمل کند. او پیش از این منصب هم در سمت وزارت کشور، مسکن و جوامع محلی و تجارت بین‌الملل انگلیس بوده‌است. او همچنین به‌نوعی یکی از دلایل اصلی کنار رفتن بوریس جانسون است، چراکه همین چند هفته پیش او در اعتراض به خواسته جانسون از کابینه کنار رفت. جاوید فاش کرده‌بود  نخست وزیر انگلیس برای ابقای او در این سمت، شرط گذاشته‌بود که مشاورانش را کنار بگذارد. او هم ضمن رد شرط جانسون، ناگزیر از سمتش استعفا کرد و گفت هیچ سیاستمدار عاقلی چنین پیشنهادی را نمی‌پذیرد. او از خانواده‌ای پاکستانی الاصل در بریتانیا متولد شده‌است. ساجد جاوید، نماینده شهر برومزگرو در پارلمان بریتانیا، دومین وزیر مسلمانی است که به دولت دیوید کامرون ملحق شد و ریاست وزارت فرهنگ این کشور را به عهده گرفت، او همچنین نخستین آسیایی و نخستین مسلمانی شد که در آوریل ۲۰۱۸ یکی از مناصب بالای دولت را به‌عهده گرفت. 

ساخت موشک در خانه !
تتسویا یایاگامی، نامی است که حالا در تاریخ کشور ژاپن به ثبت خواهد رسید، اما فرد ضارب شینزوآبه بیش از تروری که انجام داده بسیاری را به فکر فروبرده که چقدر جهش فناوری در ساخت سلاح دست‌ساز می‌تواند به امنیت امروز جوامع ضربه وارد کند. تصاویر منتشر شده از او نشان از وجود سلاحی دارد که او در فاصله کوتاهی در خانه ساخته‌است. به نوعی احتمال استفاده عامل ترور شینزو آبه، از تجهیزات چاپ سه‌بعدی برای ساخت سلاح، خطر این تجهیزات را آشکار کرد. دو قطعه استوانه‌ای شکل، چسب پلاستیکی و قطعات دیگری از فلز و چوب کافی بود که شینزو آبه را به قتل برساند. مقامات ژاپنی اعلام کردند قاتل از سلاح دست ساز استفاده کرده  ‌است. چاپ سه‌بعدی، انقلابی در فناوری است که به همان صورت که می‌تواند دریچه قلب بسازد، توانایی ساخت اجزای تفنگ را هم دارد. اندیشکده مطالعات بین‌الملل میدلبری در گزارش سال ۲۰۱۹ خود، درباره خطر چاپ سه‌بعدی هشدار داده‌بود. این گزارش زنگ خطر این فناوری را در کنار هوش مصنوعی به صدا درآورد. این دو فناوری ممکن است به کشور‌ها یا افراد اجازه دهد به‌صورت پنهانی، سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی یا بیولوژیک تولید کنند. در عمل، چاپگر‌های بزرگ سه‌بعدی که هم‌اکنون برای استفاده‌های صنعتی ساخته می‌شود، می‌تواند فناوری برای ساخت سلاح‌های بسیار خطرناک باشد. شرکت فناوری دفاعی ریتون، چاپگر سه‌بعدی دارد که می‌تواند ۸۰ درصد بخش‌های یک موشک را بسازد. 

دزدان دریایی الیزه
در زمانه کنونی پنهان کردن اطلاعات کار آسانی نیست. همه چیز رو شده‌است. نمونه‌اش رسوایی تازه شرکت خدمات تاکسی اینترنتی معروف جهان یعنی «اوبر». درز بی‌سابقه بیش از ۱۲۴هزار سند از شرکت تاکسیرانی آنلاین اوبر نشان داده چگونه مقامات ارشد سیاسی جهان از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به‌صورت محرمانه به موفقیت این غول دنیای فناوری در پروسه‌های قضایی و قانونی کمک کرده‌اند. اسناد فاش‌ شده که توسط گروهی از روزنامه‌نگاران بین‌المللی تحت هدایت روزنامه گاردین بریتانیا منتشر شده‌، یک بازۀ زمانی پنج ساله را از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در برمی‌گیرد و بیش از ۸۳ هزار ایمیل، اس‌ام‌اس و پیام واتس‌اپ رد و بدل شده میان مقامات داخلی این شرکت را شامل می‌شود. این مدارک نشان می‌دهد اوبر در زمان مدیریت تراویس کالانیک، رئیس سابق این شرکت، چگونه تلاش کرده با برقراری ارتباط با نخست‌وزیران، رؤسای‌جمهور، میلیاردرها، الیگارش‌ها و چهره‌های ذی‌نفوذ رسانه‌ای حمایت کسب کند. مطابق این اسناد، رئیس سابق اوبر با مکرون، دوستی نزدیکی داشته‌است. این دو برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ پس از انتصاب مکرون به سمت وزیر اقتصاد فرانسه با یکدیگر ملاقات داشته‌اند تا فعالیت اوبر را در این کشور تسهیل کنند. اسناد نشانگر ارتباطات متعدد میان تراویس کالانیک و مکرون و کمک‌های پنهانی این مقام فرانسوی به اوبر است و ایمیل لابی‌گران اوبر نیز نشان می‌دهد این شرکت روی مکرون به‌عنوان منبعی برای پیشبرد اهداف خود، حساب می‌کرده‌است. به‌ویژه زمانی که تلاش‌های اوبر برای دور زدن قوانین فرانسه به سود خود به مشکل برخورد و در پی شروع اعتراض‌های خشو‌نت‌آمیز اتحادیه تاکسی‌داران، ارائه یک سرویس ویژه اوبر در این کشور ممنوع اعلام شد. در آن زمان در ایمیل یکی از مدیران داخلی اوبر درباره این اعتراض‌ها نوشته شده‌بود:«فکر می‌کنم ارزشش را دارد. خشونت، موفقیت‌ را تضمین می‌کند.» مکرون پس از اعتراض تاکسی‌داران در پیامکی به رئیس اوبر گفته‌بود: «هفته بعد همه را بسیج می‌کنم تا تغییرات را انجام دهم و قانون را اصلاح کنم.» چند ماه بعد از این پیامک، مکرون فرمانی را امضا کرد که به موجب آن شرایط صدور مجوز برای رانندگان اوبر تسهیل می‌شد. اسناد منتشر شده نشان می‌دهد مقامات داخلی اوبر، خود به موارد قانون‌شکنی اذعان کرده‌اند. در یک مورد یکی از مدیران داخلی از اوبر با عنوان «دزدان دریایی» یاد می‌کند. شایعات و انتقادها پیرامون فعالیت‌های اوبر پیشتر‌ نیز به طور گسترده وجود داشته‌است. با این حال این برای نخستین‌بار است که اسنادی با این جزئیات از محتوای فعالیت‌های محرمانه این شرکت منتشر می‌شود.