غرب نیازمند تامین انرژی از ایران

غرب نیازمند تامین انرژی از ایران

جمهوری اسلامی ایران برای تامین منافع خود مطابق با اصول و معیارهای قانونی و منطقی، مسیرهای مختلف را در حوزه‌های بین‌المللی طی می‌کند اما اتخاذ این رویکرد اساسا به این معنا نیست که کشورمان از حقوق حقه و منافع ملی خود عقب نشینی کند.

بعد از فعل و انفعالاتی که در عرصه بین‌المللی و همچنین روند مذاکرات میان ایران و طرف‌های مقابل صورت گرفت، موضوع مذاکرات دوحه بر محوریت رفع تحریم‌ها پیش آمد. این واقعیت را باید غرب بپذیرد که جمهوری اسلامی به هیچ وجه رسیدن به یک توافق یکطرفه را نمی‌پذیرد بلکه توافقی از نظر ایران مطلوب است که مبتنی بر رعایت حقوق متقابل شد. بر همین اساس، موضوع سفر آتی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به منطقه و دیدار با مقامات برخی از کشورهای منطقه ازجمله عربستان هم مطرح است. غربی‌ها همواره ضمن این‌که در بیان مواضع خود از تمایل‌شان نسبت به رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای سخن می‌گویند در عین حال می‌کوشند از ابزارهای مختلف برای تحت فشار قراردادن ایران هم استفاده کنند اما با این وصف استمرار این رویه و رویکرد برای غربی‌ها هم قابل تحمل نخواهد بود. تحولات بین‌المللی و به‌ویژه جنگ اوکراین، اثرات و تبعات مختلفی را در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی به جای گذاشته است. افزایش قیمت‌های انرژی در اروپا و آمریکا شرایط را برای غربی‌ها دشوار کرده است و هر چه به زمستان نزدیک‌تر می‌شویم، این وضعیت برای غرب بغرنج‌تر می‌شود از این رو، کشورهای غربی بیش از گذشته نیازمند رسیدن به توافق با ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم صاحب انرژی هستند تا شرایط بهتری به لحاظ تامین انرژی نصیبت آنان  شود. 
 این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همان طور که بارها اعلام کرده به هیچ‌وجه از حقوق حقه ملت عقب‌نشینی نخواهد کرد و برخلاف غرب که نیازمند توافق است با بسط توسعه روابط با کشورهای منطقه، افزایش فروش نفت،‌ اتخاذ تصمیمات اقتصادی در داخل و همچنین دستیابی به منابع مالی خود در خارج از کشور، مسیر اصولی خود را طی می‌کند. از نظر جمهوری اسلامی رسیدن به توافق فقط در شرایطی میسر خواهد شد که هر یک از طرفین نسبت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و حقوق ایران را به رسمیت بشناسند.

مجتبی رضا‌خواه -  نماینده تهران در مجلس