جشنواره نقالان علوی برای پاسداری از میراث معنوی است

جشنواره نقالان علوی برای پاسداری از میراث معنوی است

با همراهی رادیو فرهنگ، پنجمین جشنواره نقالی و پرده‌خوانی غدیر باعنوان نقالان علوی با حضور علیرضا‌حبیبی مدیر رادیو فرهنگ، محسن میرزا علی ملقب به مرشد میرزا علی دبیر و عضو هیأت انتخاب آثار جمعی از فرهنگیاران و نقالان 26تیر در استودیو شماره یک ساختمان رادیو برگزار شد.

مدیر رادیو فرهنگ در جشنواره پرده‌خوانی و نقالی نقالان علوی گفت: محتوای هنر در کنار قالب هنر به اوج می‌رسد ‌و هنر نقالی می‌تواند از فرهنگ ملت ایران در دنیا پاسداری کند. وی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن غدیر خم  به عنوان یک فرهنگ برای نوجوانان و جوانان ایران بیان کرد: در سال‌های گذشته رادیو فرهنگ برنامه پرده‌خوانی با محوریت غدیر را با این هدف پیگیری کرده است.  حبیبی با اشاره به پخش رویداد نقالان علوی در رادیو فرهنگ تصریح‌کرد: رادیو فرهنگ به واسطه وظیفه خود که پاسداری از هنر ایرانی - اسلامی است، در رویداد نقالان علوی حضور دارد و تا ۳۱ تیر هر شب نقالی علوی را از رادیو فرهنگ پخش می‌کند.
مدیر رادیو فرهنگ افزود: محتوای تصویری این جشنواره برای ایران‌صدا فراهم شده‌ است. حبیبی یادآور شد: نقالی یک میراث معنوی است که باید از آن پاسداری کنیم و از میراث بانان این هنر ایرانی ــ اسلامی تجلیل و قدردانی شود. مدیر رادیو فرهنگ گفت: ما به صورت تخصصی و ویژه، دو برنامه رادیویی را با عنوان «سفره‌خانه» و «پرده‌خانه عشاق» در رادیو فرهنگ داریم که سه سال است پخش می‌شوند. این امر نشان‌دهنده این است که رادیو فرهنگ در طول سال به موضوع نقالی و پرده‌خوانی توجه دارد. 
مرشد میرزا علی، نقال و پرده‌خوان نیز در این جشنواره با اشاره به موضوع پنجمین دوره جشنواره پرده‌خوانی و نقالی  با عنوان غدیر و مباهله گفت: این جشنواره با هدف حفظ هنر آیینی روایتگری، نقالی و پرده‌خوانی، تقویت و ترویج معارف علوی و تربیت مبلغان غدیر و علوی برگزار می‌شود.