پلاسمای ایرانی،سرمایه ایرانی

گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت پلاسما تریتا در حوزه استفاده از فناوری پلاسما در محصولات روزمره

پلاسمای ایرانی،سرمایه ایرانی

افراد خلاق به وسیله دانش فنی خود می‌توانند کارهای مهمی در بحث‌های مختلفی انجام دهند. یکی از مواردی که در آن خلاقیت و نبوغ ایرانی به کار گرفته شده بحث پلاسمای سرد است که ابوطالب مرادی و همکارانش در شرکت پلاسما تریتا توانسته‌اند برای اولین‌بار در کشور به دانش این حوزه دست پیدا کنند. امروزه آشنایی با دانش فنی را به راحتی و از مسیرهای مختلف از تحصیلات دانشگاهی و آموزشگاهی گرفته تا با آزمون و خطا و به‌دست آوردن تجربه می‎توان به دست آورد، اما وقتی خلاقیت و نبوغ نیز به آن اضافه می‏شود، می‎تواند تحولی شگرف آفریند. چندین دهه است که استفاده از فناوری پلاسما رونق یافته و شرکت‎ها و کارخانه‏های بزرگ دنیا از مزایای آن استفاده می‌کنند. استفاده از این فناوری آن قدر فراگیر شده که می‌توانیم هر روز شاهد معرفی کاربرد جدید آن در زندگی روزمره و صنعت باشیم، برای مثال در حوزه‎ پزشکی مثل درمان زخم، درمان سرطان و جوان‎سازی پوست، در صنایع غذایی برای بسته‎بندی و حفظ ارزش غذایی مواد، در کشاورزی برای اصلاح بذر و نباتات، در حوزه نفت و گاز، خودرو، میکروالکترونیک و ... شاهد استفاده از این فناوری هستیم. خوشبختانه در کشور ما نیز این فناوری تا حدودی به بازارهای نیاز آن معرفی شده است و شرکت‎های معدودی نیز در زمینه ساخت تجهیزات فناوری پلاسما فعالیت دارند. از شرکت‏های فعال و پیشرو در این زمینه می‏توان به شرکت دانش‎بنیان «پلاسما تریتا» اشاره کرد. دکتر ابوطالب مرادی، مدیرعامل این شرکت با سال‎ها تجربه ساخت تجهیزات پلاسمایی و فعالیت در آزمایشگاه‏های پلاسما و گردهم‏آوردن جمعی از دانشجویان نخبه و فعال دانشگاه شهید بهشتی، شرکت پلاسما تریتا را در اسفند 99 بنیان نهاده است.

دکتر ابوطالب مرادی در تعریف پلاسما می‌گوید؛ ما می‌خواهیم به وسیله پلاسما وارد دنیای جدیدی از مواد طبیعی شویم تا بتوانیم به صورت نامحدود از آنها برخوردار باشیم. پلاسما می‌تواند فرآیند آسان و ارزان‌تری نسبت به مواد شیمیایی در محصولات چاپی عرضه و تولید کند. برای مثال در شرکت فورد پیش از آگاهی از کارایی پلاسما از مواد شیمیایی برای بدنه ماشین‌ها استفاده می‌کردند اما زمانی که به این قسمت دسترسی پیدا کردند، قسمت شیمیایی خود را کاملا تعطیل کردند. پلاسما مانند یک حرارت آتشی اما سرد می‌تواند در حوزه پلاستیک،شیشه و... مورد استفاده باشد زیرا پلاسما باعث جذب مواد بیشتر به محصول می‌شود.
همه ما با سه حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز آشنایی داریم. اما حالت چهارمی که شاید کمتر به گوشمان خورده باشد، پلاسما است. پلاسما سیالی از گازهای یونیزه است و کاربردهای مهم آن تقریبا در همه حوزه‎ها و فعالیت‏ها جای خود را باز کرده است. دکتر مرادی درباره فعالیت در حوزه فناوری پلاسما می‎گوید: «ما می‌خواهیم به وسیله فناوری پلاسما وارد دنیای جدیدی از مواد طبیعی شویم تا بتوانیم به‎صورت نامحدود از آنها استفاده کنیم. برای مثال پلاسما می‏تواند فرآیند آسان و ارزان‎تری را نسبت به مواد شیمیایی در محصولات چاپی عرضه و تولید کند.» وی درادامه می‎افزاید: «شرکت فورد را در نظر بگیرید. این شرکت برای سال‎های متمادی از مواد شیمیایی برای بدنه ماشین‏هایش استفاده می‏کرد، اما زمانی که خط تولید خود را به فناوری پلاسما مجهز کرد، قسمت استفاده از مواد شیمیایی به‎طور کامل تعطیل شد. پلاسما در حوزه پلاستیک، شیشه و ... می‎تواند به جذب بهتر مواد مورد نظر برای لایه‏نشانی کمک ‏کند.»  
آغاز کار
شرکت‌های دانش بنیان در مقابل دیگر شرکت‌های تاسیس شده فرقی اساسی و وجه تمایزی شاخص دارند. یکی از این ویژگی‎ها دانش هایتک و بالای آنها و آشنایی با فناوری‎های نوین است‌؛ از این جهت آغاز کار و مجهز بودن به این ویژگی برای هر شرکت تازه تأسیس و موسسه نوین و خلاقی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. مهندس ابوطالب مرادی مدیر شرکت نوین و خلاق دانش بنیان پلاسما تریتا فارغ‎التحصیل کارشناسی مهندسی برق است. خودش می‎گوید: «در دوران تحصیل احساس می‎کردم دروسی که در واحدهای درسی می‎خوانم، هماهنگی یا تطبیقی با کارهای عملی در صنعت ندارند و پاسخگوی نیاز صنعت نیستند؛ ازطرفی علاقه زیاد من به فیزیک به‎خصوص بحث‎های مرتبط با فیزیک پلاسما سبب شد تصمیم بگیرم مقاطع تحصیلات تکمیلی خود را در رشته مهندسی پلاسما ادامه دهم تا بتوانم با دانش و تجربه‏ای از که از این دو رشته به‌دست آوردم، امروز در بازار کار و صنعت، حرفی برای گفتن داشته باشم.» مهندس مرادی علاوه ‎بر ثبت شرکت دانش‎بنیان پلاسما تریتا، در دوران تحصیل در مقطع دکتری، ثبت اختراع «دستگاه مولد پالس ولتاژ بالای نانوثانیه 
تکرار شونده» را نیز در کارنامه خود دارد. 
«سابقه تحصیل رشته برق را داشتم اما بین تحصیل احساس کردم این دروس تطابقی با کارهای عملی صنعتی ندارند.همچنین علاقه زیادم به فیزیک پلاسما باعث شد با توجه به تحصیل در حوزه برق و علاقه‌ام به فیزیک، تصمیم بگیرم تا این دو مورد را با یکدیگر ترکیب کنم تا در راه و مسیری که برای خود ترسیم کرده‌ام، بتوانم به یک نتیجه مطلوب و کاری و بازاری برسم. بنابراین توانستم پس از مدتی از ابداع دستگاه‌های کوچک، اولین دستگاه خود را اختراع و گواهی ثبت اختراع آن را به ثبت برسانم.از این جهت به اولین دستاوردم رسیدم و همراه دوستان خود موفق به ثبت شرکت دانش بنیان شدیم.
در کارهای گروهی شرکتی یکی از مواردی که باعث موفقیت می‌شود، وجود افرادی بااستعداد و خلاق است. در اجرای فعالیت‏های گروهی، حضور افراد بااستعداد و خلاق نقش بزرگی در موفقیت و رسیدن به اهداف آن گروه یا شرکت دارد. در همین راستا مدیرعامل شرکت پلاسما تریتا درباره همکاران خود می‎گوید: «در دانشگاه سعی کردم افراد موفق و کاربلد را جذب شرکت کنم تا بتوانیم در کنار هم درمسیر رسیدن به اهداف شرکت قدم برداریم. بیشتر کسانی که درحال حاضر فعالیت دارند، در رشته یا گرایش‏هایی به‌جز پلاسما تحصیل و مطالعه داشته‎اند، همین امر کمک بزرگی در رشد دانش و فعالیت‏های شرکت بوده و توانسته‎ایم بسیاری از محصولات و دستگاه‎های فناوری پلاسما در دنیا را بومی‎سازی کنیم. در دانشگاه سعی کردم از افراد موفق و کار بلد استفاده کنم تا نتیجه کار مطلوب و خوب باشد. بیشتر کسانی که همراه من در حال فعالیت هستند مانند من دو رشته‌ای تحصیل کرده‌اند. مانند من که در رشته برق تحصیل کردم اما به مسأله پلاسما نیز علاقه داشتم و این مسأله دو رشته‌ای باعث افزایش دانش در گروه ما شد تا بتوانیم برخی محصولات را بومی‌سازی کنیم درحالی که بعضی از افراد به واسطه تک رشته‌ای بودن خودشان موفق به کسب این عمل نشده بودند.»
وجه تمایز
هر شرکت برای خود امتیازهایی دارد تا به‎وسیله آن دانش فنی و کیفیت محصولات خود را به رخ مشتریان و دیگر رقیبان خود در بازار برساند. 
مدیرعامل شرکت پلاسما تریتا در این باره به جام‏جم می‎گوید:«در این شرکت توانسته‏ایم در بخش‎های الکتریکی و مکانیکی به دانش و مهارت خوبی دست پیدا کنیم تا فناوری‎های روز در حوزه پلاسما را در کشور بومی‎سازی کنیم. پلاسما دو نوع سرد و گرم دارد.
بااستفاده از پلاسمای سرد می‎توانیم به‎صورت بسیار ارزان آلاینده‎های طبیعی را حذف کنیم و در این بخش باید بگویم جزو اولین‎ها در کشور هستیم و بسیار به آن مفتخریم.» درادامه مرادی می‎افزاید: «درحال حاضر آزمایشگاه‎های دانشگاه‎های مختلف کشور مشتریان ما هستند و با سازمان‏های صنعتی مختلفی مانند فومن شیمی و دیگر شرکت‎ها وارد مکاتبه شده‏ایم تا بتوانیم هم مسیری جدید و پیشرفتی عظیم را در این عرصه رقم بزنیم  و هم به طبیعت و هم به چرخه اقتصاد کمک کنیم.»
مرادی، مدیر شرکت پلاسما تریتا گفت: ما از نظر الکتریکال و مکانیکال توانسته‌ایم دانش و مهارت بومی‌سازی آن را به دست آوریم. پلاسما دو نوع سرد و گرم دارد که ما به وسیله پلاسمای سرد موفق به ارزانی و حذف آلاینده‌های مزاحم طبیعی شدیم که تمام این موارد جزو اولین‌ها در کشور است و ما خوشحالیم که از افتخار آن با نصیب هستیم. توانسته‌ایم به‌صورت آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها این محصول را به فروش برسانیم و حتی با سازمان‌های صنعتی مختلف مانند فومن شیمی و دیگر شرکت‌ها وارد مکاتبه و گفت‌و‌گو شده‌ایم تا بتوانیم مسیری جدید و پیشرفتی عظیم را در این عرصه رقم بزنیم و هم به طبیعت و چرخه اقتصاد کمک کنیم.
هر شرکت و هر فردی در هر شغلی هدف و نشانی برای خود و کارهای شرکت خود تعیین می‏کند. یکی از اهدافی که مرادی به آن اشاره می‎کند، بحث صنایع غذایی، چاپ و بسته‏بندی است. چنان که کسانی که در این حوزه‌های کاری فعالیت می‌کنند، می‌توانند با شرکت پلاسما تریتا وارد تعامل شوند تا روند تغییر محسوس را در محصولات و خط تولید خود شاهد باشند. مرادی همچنین در ادامه اضافه کرد:«در بخش صنایع غذایی، استفاده از فناوری پلاسما می‏تواند به افزایش ماندگاری موادغذایی کمک کند. برای مثال توت‏فرنگی جزو میوه‏هایی است که برای مدت زیادی نمی‏توان آن را نگهداری کرد و خیلی زود فاسد می‎شود. اما با کمک پردازش پلاسما می‎توانیم علاوه‏بر حذف مواد شیمیایی به افزایش ماندگاری آن نیز کمک کنیم تا محصولی باکیفیت بالا و مطلوب به دست مشتری برسد.
در صنایع غذایی به‎تازگی اختلال‌هایی بین چرخه زنجیره غذایی به وجود آمده به گونه‌ای که پلاسما باعث افزایش ماندگاری محصولاتی می‌شود که در زمان کوتاهی منجر به خرابی می‌شود که توت‌فرنگی یکی از آنهاست. پلاسما سبب حذف مواد شیمیایی و ماندگاری کیفیت می‌شود تا مصرف‌کنندگان از محصولاتی با کیفیت بالا و مطلوب استفاده کنند.
حمایت
شرکت‌های دانش بنیان از مجموعه ایده‌ها و خلاقیت‌های نو و به‌خصوص به وجود می‌آیند که باعث وجه تمایزشان با دیگر شرکت‌های معمولی می‌شود.اما این دسته از شرکت‌ها نیاز‌هایی در حوزه کاری خود دارند که اگر از طرف مسؤولان مرتفع شود، باعث رشد و پیشرفت یک شرکت ایرانی و اقتصاد کشور می‌گردد. مرادی در این باره گفت؛ قطعا در هر پروژه دانش‌بنیانی بحث تزریق و حمایت سرمایه‌ای بسیار مهم است و ما خوشحال می‌شویم که از این جهت به ما کمک شود. همچنین رسانه‌ها می‌توانند به ما خیلی کمک کنند تا مردم درباره این‌گونه مسائل آگاه‌تر شوند 
یکی از چالش‌های ما که به شدت و به سختی با آنها درگیر هستیم طی‎کردن امور اداری است که برای افتتاح حساب ویژه برای شرکت بسیار به ما سخت گرفته‌اند در صورتی که اطلاعات کامل تمام افراد شرکت در بانک‌ها موجود است اما کارها به کندی پیش می‌رود.

امیرحسین علی نیافرد - نشان ایرانی برتر