نسخه Pdf

پهلوون رخصت!

درباره پیروزی پهلوانک های ایران زمین در برنامه عصر جدید

پهلوون رخصت!

بیشتر ما بلااستثنا از انیمیشن خوب پهلوان‌ها خاطرات زیاد و خوبی داریم اما در دو سال اخیر در برنامه بزرگ استعدادیابی عصر جدید، بین بی‌شمار استعداد‌های فراوان به ترتیب در فصل دوم و سوم این برنامه، گروه جوانمردان ایران‌زمین، رتبه سوم و اخیرا گروه پهلوانک‌های ایران‌زمین، رتبه دوم این مسابقه را کسب کردند تا در کنار بازگشت پرقدرت ورزش زورخانه‌ای بین نونهالان تا نوجوانان و جوانان، شکلی نوین به ورزش زورخانه‌ای کشورمان وارد شود. به همین بهانه پای گفت‌و‌گو با علی جلیجو، مربی گروه پهلوانک‌ها نشستیم تا درباره این ورزش بگوید.

چه شد که به ورزش زورخانه‌ای رو آوردید؟ خودتان در نوجوانی به این ورزش علاقه‌مند بودید؟
من از دوران کودکی در فضای زورخانه‌ای بزرگ شده‌ام‌ به این دلیل که پدربزرگ‌هایم در این ورزش جزو پیشکسوتان بودند. پدر پدرم که متاسفانه در این دنیا حضور ندارد، حق بزرگی بر گردن من دارند و در تمام مراحل ورزش زورخانه‌ای به من کمک کردند، همچنین بعد از آن پدر و مادرم برای کمک به من اضافه شد.
ورزش زورخانه‌ای چیست و چه تفاوتی با قالب ورزش‌های دیگر دارد؟
در حقیقت ورزش زورخانه‌ای فقط یک رشته ورزشی نیست. به غیر از این‌که این ورزش هم به بعد جسمانی افراد ورود پیدا می‌کند و هم به بعد روحانی افراد بسیار تاکید دارد. برای مثال در این ورزش به اخلاق‌مداری و منش پهلوانی بسیار پرداخته می‌شود. یکی از تفاوت‌های مهمی که این ورزش را با دیگر رشته‌های ورزشی دنیا متمایز می‌کند، موسیقی زنده و جلوه بصری آن است. در هیچ جای جهان هیچ رشته ورزشی‌ای موسیقی زنده وجود ندارد.
تفاوت علاقه نشان دادن به ورزش زورخانه‌ای از گذشته تا امروز چگونه بوده و چه چیزی باعث آن شده است؟ 
قطعا امروزه علاقه ورزشکاران به ورزش زورخانه‌ای بیشتر شده، قشر نونهال، خردسال، نوجوان و جوان‌ها به ورزش زورخانه‌ای رو آورده‌اند و همچنین برای خانواده‌ها نیز شفاف شده که می‌تواند ورزش مادر باشد. ما در خود زورخانه کلاس‌های آموزشی‌ای داریم، والدین حضور دارند و تماشاگر این هستند که فرزندان‌شان چقدر از لحاظ اعتماد به‌نفس، صحبت و اخلاق‌مداری دچار تغییر مثبت در زندگی روزمره می‌شوند.
حتی اکثر اوقات دیده شده که در مدارس به والدین بچه‌ها گفته شده آنها چگونه به این تغییر مثبت رسیده‌اند. 
ورزش زورخانه‌ای چطور می‌تواند در عصر تکنولوژی و ورزش‌های متنوع، خواهان و طرفدار مخصوصا از سمت نوجوان‌ها داشته باشد؟
با توجه به پیشرفتی که در ورزش زورخانه‌ای این روز‌ها قابل مشاهده‌ است و با تنوع‌ها و ابداع حرکات جدید،  شکر خدا شاهد علاقه زیاد نوجوان‌ها به این ورزش باستانی هستیم. هرچقدر این ورزش همراه تکنولوژی به‌روز شود و مسابقات مختلفی در سراسر کشور شکل بگیرد، باعث علاقه بیش از پیش قشر نونهال و جوان می‌شود. همین‌طور اگر مردم بتوانند داور این مسابقات باشند، بسیار خوب می‌شود.
 ویژگی‌های یک پهلوان از نظر شما چیست؟
در ورزش زورخانه‌ای به کسی پهلوان می‌گویند که سه دوره بازوبند پهلوانی را در سه سال متوالی به دست آورده باشد. یعنی در مسابقات کشتی پهلوانی شرکت و بازوبند آن را برای سه سال متوالی از مسابقات کشتی پهلوانی سنگین‌وزن کسب کند. این واژه و صفت، می‌تواند فقط درمورد کشتی‌گیران سنگین‌وزن باشد.
همان‌طور که یک نفر با وجود سه قهرمانی پیاپی در این ورزش، می‌تواند پهلوان باشد. به نظر من حتی یک بچه کوچک هم می‌تواند پهلوان و یک انسان باشد. 
در آخر به عقیده من پهلوان‌های واقعی شهدایی بودند که با جان‌شان برای دفاع از آب و خاک کشورمان در مقابل بیگانه و دشمن فدا کردند.
ایده اولیه تشکیل این گروه با تعدادی نوجوان چگونه شکل گرفت و درباره صعود به مراحل بالاتر چه حدسی داشتید؟ فکر می‌کردید مقام بیاورید؟
ایده شکل‌گیری گروه پهلوانک‌های ایران‌زمین از طرف یکی از عوامل برنامه، آقای کرد بود که گفتند، باتوجه به این‌که من تجربه قبلی‌ای در عصر جدید داشته‌ام با تمرین با بچه‌ها می‌توانم در راستی‌آزمایی شرکت کنم. 
در ذهنم وجود زنگ طلایی و فینال بود اما به طور جدی وجود نداشت، به بچه‌ها همیشه روحیه منتقل می‌کردم که شما می‌توانید زنگ طلایی را بگیرید. رویای بچه‌ها  در نهایت محقق شد، در مرحله‌ دوم خوشبختانه با رای بالایی وارد فینال شدیم و بچه‌ها با تلاش فراوان توانستند نایب‌قهرمان برنامه عصر جدید با چهار میلیون و 100 هزار رای شوند.
چرا اصلا به این فکر افتادید که این ورزش را روی صحنه عصر جدید ببرید؟
اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل شرکت ما در برنامه استعدادیابی عصر جدید، دیده شدن  ورزش زورخانه‌ای بود به این دلیل که اطلاع داشتیم برنامه عصر جدید، بهترین فضا برای ارائه این ورزش به شکل نوین است. قبل از حضور در برنامه عصر جدید در مکان‌های مختلفی این ورزش را به مردم خوب ایران نمایش دادیم اما فوقش 3هزار نفر از وجود ما اطلاع داشتند اما برنامه عصر جدید به دلیل داشتن مخاطب بی‌شمار، بهترین فضا برای اجرای کارهای ما بود.
برد و باخت نیز در ورزش زورخانه‌ای وجود دارد؟
مانند هر ورزشی که در آن برد و باخت وجود دارد، ورزش زورخانه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی چند سال است که مسابقات کشوری، آسیایی و حتی جهانی داریم که در آن نفرات اول تا سوم مشخص می‌شوند اما این امتیاز و مقام‌ها باعث نمی‌شود تا ورزشکاران مرام و مقام پهلوانی و منش و اخلاق خودشان را کنار بگذارند. ما همواره به یکدیگر کمک می‌کنیم و یاری‌رسان هم هستیم، حتی اگر رقیب باشیم هم این کمک وجود دارد.
اعضای گروه پهلوانک‌ها از  ۱۱ استان تشکیل شده که تمام این بچه‌ها در بیرون از عصر جدید با یکدیگر رقیب بودند اما در برنامه در قالب یک تیم ملی از هنر خود رونمایی کردند و نتیجه زحمات خود را نیز دیدند.
بعد از پخش برنامه‌های شما از طرف نوجوانان، بازخورد هم داشتید؟ آیا علاقه‌مندی به این ورزش در بین بعضی‌ها ایجاد شد؟
بنده از طرف ۱۸ مربی تماس داشته‌ام که می‌گفتند زورخانه‌های‌شان دیگر گنجایش پذیرش ورزشکار ندارد و این مسأله خستگی مرا رفع می‌کرد. امیدوارم مسئولان نیز از این ورزش بیشتر حمایت کنند تا از تب و تاب اکنون آن کم نشود. به هرحال ورزش زورخانه‌ای جزو میراث ملی ما است و باید به تمامی سنین یاد بدهیم که چه پهلوانان و نام‌آورانی در این رشته داشته‌ایم.
بچه‌ها بعد از این که نفر دوم شدند چه حال و هوایی داشتند؟
برای ما از اول کار مهم بود که به فینال مسابقات راه پیدا کنیم، بین بچه‌ها نظرات مختلفی از اولی تا آخری نیز وجود داشت و به طور کلی پشتوانه ذهنی‌ای از کسب رتبه در عصر جدید داشتیم اما همواره به بچه‌ها اعلام می‌کردم که بعد کسب هرمقامی، کلاس‌های آموزشی تعطیل نمی‌شود و به صورت کلی ادامه دارد. چراکه آنها اتفاقا اول راه و مسیر پهلوانی هستند.
به عنوان مربی این گروه بسیار امید داشتم که یا ‌مانند گروه جوانمردان ایران‌زمین سوم شویم یا بتوانیم رتبه خودمان را بهتر کنیم که به شکر خدا این اتفاق رخ داد.
بعد از عصر جدید عاقبت بچه‌ها چه می‌شود؟ آیا چشم‌اندازی برای آنها در نظر گرفته شده است؟
هرکدام از این بچه‌ها باید تبدیل به قهرمانان و اسطوره‌های ورزش زورخانه‌ای در ایران و جهان شوند، گروه پهلوانک‌های ایران‌زمین از ۳۴ نفر تشکیل شده که حدود ۱۵ نفر آنها در تهران هستند و زیرنظر مستقیم من کار می‌کنند اما با باقی بچه‌ها به وسیله مربی‌های‌شان در ارتباط هستم که اگر عصر جدید تمام شود، برنامه‌های دیگری برای آنها در نظر بگیریم. به امید خدا برای تک‌تک اعضای گروه برنامه‌ریزی داریم تا آینده درخشانی داشته باشند.
در پایان از همه‌ عوامل عصرجدید، خصوصا آقای احسان علیخانی و بهرام عظیمی. فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای و جناب سرهنگ موسوی، مدیریت مجموعه ورزشی غدیر تشکر می‌کنم.

امیرحسین علی‌نیافرد