سکانس پایانی پشت رل!

سکانس پایانی پشت رل!

آن هیش، تازه‌ترین نام از میان بازیگران مشهوری است که در تصادف رانندگی جان خود را از دست داد. این خبری است که دیروز منتشر شد. او در تصادف خودرویش با یک واحد مسکونی، دچار آتش‌سوزی شد و پس از هفت روز که در کما بود، دیروز خبر آمد که ‌فوت شده است. اما این تنها سینماگری نیست که تصادفات رانندگی باعث مرگ او شده است، بلکه هنرمندان بسیاری بوده‌اند که این گونه جان باخته‌اند، در ایران که‌به شکل نمادینی اولین قربانی تصادف رانندگی تاریخ مربوط به درویش‌خان نابغه موسیقی ایران است. بعد از آن هم از فروغ‌فرخزاد گرفته تا پوپک گلدره و منوچهر حامدی، قربانی بوده‌اند. در جهان هم سینماگران بسیاری در تصادفات رانندگی جان داده‌اند که‌به‌برخی از آنها اشاره‌ کرده‌ایم.

تاخت یاغی در جاده مرگ
بدون شک جیمز دین، مشهورترین بازیگری است که‌با تصادف رانندگی جانش را از دست داده‌است، البته شرایط مرگ او (بازی در تنها سه فیلم و شهرت بی‌حد و حصرش پس از آن و انتشار آینده‌ای درخشان از حضور او) باعث شد تصادف او بیشتر به چشم بیاید و حسرت بسیاری را برانگیزد. او وقتی تنها ۲۴سال داشت، برای شرکت در مسابقه اتومبیلرانی عازم کالیفرنیا بود که در راه تصادف کرد و کشته شد. این آخرین سفر بازیگر جوانی بود که‌بسیاری او را یکی از بازیگران با آینده سینما می‌دانستند. از آخرین لحظات عمر جیمز دین، دو عکس وجود دارد. یکی از عکس‌ها که احتمالا چند ساعت قبل از مرگ او برداشته‌شده، جیمز دین را در پمپ‌بنزینی و دیگری او را در جاده در حالی که‌به سوی مرگ می‌رود، نشان می‌دهد.

سریع و خشن 
دیگر هنرپیشه معروفی که تصادف رانندگی جانش را گرفت، پاول واکری است که اتفاقا به واسطه حضور در مجموعه فیلم‌های «سریع و خشن» معروف به داشتن مهارت در راندن اتومبیل‌ها بود. یک تناقض تلخ از زندگی واقعی و سینمایی. این موضوع برای نزدیکان این بازیگر آن‌قدر ناباورانه‌بود که علیه سازنده خودروی او یعنی پورشه اقامه دعوا کردند. هر چند دادگاه پس از بررسی ادعای نزدیکان این بازیگر، شرکت پورشه را به دلیل تصادف و مرگ این بازیگر مقصر ندانست. ماجرای مرگ او به آذر سال1392 برمی‌گردد. جایی که پاول واکر به همراه دوستش راجر روداس در یک پورشه کاررا جی‌تی دچار حادثه‌ای شدند که منجر به مرگ هر دو آنها شد. در این حادثه راننده که ‌با سرعتی در حدود ۱۶۰کیلومتر بر ساعت می‌راند، کنترل خودرو را از دست داد و با تیر چراغ‌ برق و درخت تصادف کرد، این تصادف نهایتا منجر به انفجار خودرو شد.

پادشاه تصادف 
رایان دان که ‌با مجموعه تلویزیونی «کله‌خر» به شهرت زیادی رسید، فقط 34 سال عمر کرد. رایان ساعت 2 صبح در شهر گاشن پنسیلوانیا با سرعت 210کیلومتر در ساعت به خانه می‌‌رفت که یکباره پورشه سیاهش از رو‌به‌رو با درخت کنار جاده‌برخورد کرد و قبل از این‌که رایان و دوستش فرصتی برای خارج شدن داشته‌باشند، آتش گرفت. البته این بازیگر از این دست تصادف‌ها کم نداشت؛ یک بار هم در سال2005 تصادف خطرناکی داشت که‌به مجروح شدنش از ناحیه پا منجر شد. می‌گویند رایان قبل از تصادف اصلا حال و روز درستی نداشته و حتی رئیس‌پلیس پنسیلوانیا هم اعتراف کرده طی همه دوران خدمتش هیچ حادثه‌ای ندیده که ماشینی این‌طور درب و داغان شده‌باشد!

خاموش شد ستاره
سینمای ایران هم کم‌ستاره نداشته‌ است که قربانی تصادفات رانندگی شده‌اند. منوچهر حامدی بازیگر توانمند سینمای ایران که در بازگشت از شهر تنکابن در جاده تصادف کرد و درگذشت یکی از آنهاست، یا بعدتر از او جلال مقدم که در تهران به‌واسطه تصادف، جان عزیزش را از دست داد اما مرگ ناگهانی پوپک گلدره، بازیگر آینده‌دار سینمای ایران درست ابتدای شهرتش و در هنگامه‌بازی در سریال مشهور نرگس از جنس دیگری بود. «نرگس» ناکام سریال نرگس سیروس مقدم که‌بازی‌اش در این مجموعه و تصادفش، ماجرای او را تراژیک کرد. گلدره در میانه ساخت سریال نرگس، چند روز مرخصی گرفت و به شمال رفت. او سوار یک پیکان بود که راننده‌به سمت چپ منحرف شد.