رشد کاریکاتوری جامعه در سبک‌زندگی غربی

رشد کاریکاتوری جامعه در سبک‌زندگی غربی

برای هیچ چیز راه میانبری وجود ندارد و تنها راه میان‌بر، تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر است. با وجود این همه دل‌مان می‌خواهد برای زودتر به مقصد رسیدن از میانبرها عبور کنیم. این در حالی است که خیلی وقت‌ها این میان‌برها به مقصد نمی‌رسند و حتی ممکن است ما را از مسیر درست منحرف کنند. این مسأله حکایت ماجرای نام آشنای موفقیت و ثروت است.

تاکنون هیچ کسی نتوانسته  ره صد ساله را یک شبه طی کند و درنهایت هم به موفقیت و شادکامی برسد. خیلی از آنهایی که به دنبال میان‌بر‌های این‌چنینی  بوده‌اند، در نهایت نتوانسته‌اند به مقصد برسند و گاهی بابت این ماجرا تاوان‌های سنگینی داده‌اند.
 با وجود این اما تغییر نگاه جامعه و تغییر سبک زندگی افراد از سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی به سبک زندگی لیبرال غربی موجب می‌شود آنها بکوشند به هر قیمتی شده، موفق و ثروتمند باشند. اصلا تعریف موفقیتی که در سبک زندگی ایرانی‌ــ‌اسلامی وجود دارد با سبک زندگی لیبرالی غربی، زمین تا آسمان متفاوت است. 
در سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند و نگاه‌های ماکیاولی در آن جایگاهی ندارد اما در سبک زندگی غربی هدف وسیله را توجیه می‌کند. این‌گونه می‌شود که شرکت‌های هرمی شکل می‌گیرند و راس این هرم به قیمت پله کردن افرادی که در کف هرم قرار دارند، روز به روز ثروتمندتر شده و قاعده هرم روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.
 در سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی افراد در کنار هم رشد می‌کنند و این رشد در کنار یکدیگر کمک می‌کند تا فضای کلی جامعه به تعالی برسد. جامعه‌ای که رشدی کاریکارتوری را تجربه می‌کند، ‌در نهایت با چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی متعددی مواجه خواهد شد که دود آن به چشم همه اعضای جامعه خواهد رفت.

مهدی نیک ضمیر - گروه جامعه