یک هفته رئیس سازمان سینمایی کی فرا می‌رسد؟

یک هفته رئیس سازمان سینمایی کی فرا می‌رسد؟

بحث بر سر وجود فهرستی از سینماگران که به دلایل مختلف حکم ممنوعیت آنها از فعالیت در سینما صادر شده یا خواهد شد، چند وقتی است که در محافل سینمایی بر سر زبان‌هاست. این بحث‌ها ابتدا به‌صورت شایعه و خبرهای بدون منبع به گوش می‌رسید تا این‌که سرانجام مسئولان سازمان سینمایی دراین‌باره به‌صراحت صحبت کردند و از وجود فهرستی در این زمینه خبر دادند. براساس خبرهای منتشرشده احکام مربوط به ممنوعیت فعالیت به دلایل مختلف صادر شده است ازجمله امضای یک بیانیه ضدامنیتی در زمان روی‌دادن حادثه ساختمان متروپل در آبادان، همکاری با عوامل سازنده فیلم موهن «عنکبوت‌مقدس» و برخی تخلفات دیگر که قرار بود ظرف مدت یک هفته در این زمینه شفاف‌سازی شود.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی 24مردادماه با بیان این‌که لیستی از هنرمندانی که برای ادامه کارشان مشکل ایجاد شده، تهیه گردیده است، گفته بود: این لیست در جلسات متعددی مطرح شده و تعداد آن کم یا زیاد شده و قرار است آخرین لیست تا آخر هفته آینده در اختیار ما قرار گیرد. البته ما تلاش کرده‌ایم برخی از دوستان که اسامی آنها مطرح شده از این لیست کنار گذاشته شوند. درمجموع نام شش نفر اعلام شده بود که این تعداد تا امروز کم‌تر شده است و هفته بعد مشخص می‌شود این افراد در چه شرایطی قرار می‌گیرند.
 خزاعی در این زمینه توصیه‌هایی هم به سینماگران کرده بود که دچار مشکل در ادامه کار خود نشوند ازجمله این‌که درباره پس‌گرفتن امضای خود زیر بیانیه مشهور به «تفنگت را زمین بگذار» اطلاع‌رسانی کنند. تنها موردی که به‌صورت مشخص نام وی برده شده و به نظر می‌رسد ممنوعیت فعالیت وی قطعی باشد، تدوینگری است که از داخل کشور با گروه سازنده فیلم موهن عنکبوت‌مقدس همکاری کرده است. 
در سال‌های گذشته اعلام اسامی هنرمندان ممنوع‌الکار باعث به‌وجودآمدن بحرانی در حوزه اکران فیلم‌ها می‌شد چراکه به‌دلیل حضور یک بازیگر در فیلمی که قبل از اعلام محرومیت، بازی کرده بود، کل فیلم دچار مشکل می‌شد و البته دراین‌خصوص وزیر ارشاد اطلاع‌رسانی به‌موقعی کرد و گفت لیست ممنوع‌الکارها عطف‌به‌ماسبق نخواهد شد و اگر بازیگری در یک فیلم بازی کرده و بعدا دچار مشکل شده، اکران فیلم با بازی وی ایرادی ندارد که این مسأله خبر خوبی برای عوامل فیلم‌هایی است که به‌واسطه سرمایه گذاری روی برخی بازیگران، امروز دلهره ممنوعیت فعالیت آنها را دارند. 
اعلام وجود فهرست ممنوع‌الکارها بدون شفاف‌سازی درست درباره اسامی آنها بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها را تشدید کرد و حتی برخی سینماگران بدون این‌که رسما اسم‌شان به‌عنوان ممنوع‌الکار اعلام شود، پیشاپیش خود را ممنوع از فعالیت تلقی کرده و در این زمینه موضع‌گیری هم کردند. دلیل اصلی این خبرسازی‌ها و شایعه‌پردازی‌ها تعلل در اعلام رسمی فهرستی است که قرار بود یک‌هفته‌ای اعلام شود اما همچنان خبری از آن نیست. این عدم شفاف‌سازی، گروه‌های فیلمسازی را هم در برزخ قرار داده است و نمی‌دانند در زمان مقرر کدام بازیگران یا عوامل فنی مشکلی برای بستن قرارداد کاری دارند. 
برخی احتمال می‌دهند تاخیر در این زمینه، به‌دلیل ادامه رایزنی سازمان سینمایی با نهادهای مسئول برای کاستن از فهرست ممنوع‌الکارهاست. اگر این رایزنی و چانه‌زنی به بهای فرصت‌دادن برای نقض دوباره قانون و بی‌اعتنایی به هنجارهای پذیرفته‌شده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور باشد، مسئولیت ادامه روش‌های جنجال‌ساز برخی سلبریتی‌ها با مسئولان دولتی خواهد بود.