میز خبر

میز خبر

مسکن را  ارزان می‌کنیم
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در حوزه مسکن طی یک سال گذشته توضیح داد؛ فاصله موجود در بخش مسکن ناشی از انجام نشدن اقدامات در دولت گذشته بود و این باعث شد قیمت مسکن افزایش یابد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در شش ماهه ابتدایی دولت، زمین‌های 1.5میلیون واحد بارگذاری و آماده‌سازی سایت‌های پروژه‌ انجام شد. وی با تأکید بر این‌که ساخت 1.5میلیون واحد را از فوندانسیون و ساخت ابتدایی آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: یکی از چالش‌های پیش روی دولت، تأمین زمین بود و بسیاری از دستگاه‌ها همکاری نکردند. قاسمی یادآور شد: فقط ۴درصد اراضی دستگاه‌ها تاکنون به وزارت راه و شهرسازی تعلق گرفته و بقیه، زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی بوده‌ است. 
وی تاکید کرد: همه اراضی این 1.5میلیون واحد مسکونی که ساخت آنها آغاز شده، تماما متعلق به وزارت راه و شهرسازی بوده‌است. وی با بیان این‌که از دستگاه‌ها برای تخصیص زمین‌ها به ساخت مسکن راضی نیستیم، چرا که تا پایان شهریور زمین‌های مورد نیاز را باید تحویل دهند که نداده‌اند، گفت: با حضور رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن اعلام شد ظرف یک ماه درخواست فهرست زمین‌های مازاد در اختیار دستگاه‌های اجرایی را به آنها ارائه کنیم که در صورت موافقت نکردن این دستگاه‌ها، سند اراضی‌شان خود به خود به نام وزارت راه و شهرسازی منتقل و ثبت می‌شود. قاسمی در پاسخ به این پرسش که سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص این‌که در امر مسکن عقب هستیم، آیا باعث شده تا دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی کردن فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص مشکلات بخش مسکن افزایش یابد، عنوان کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب یک فرمان بود و باید آن را اجرا کنیم؛ به دنبال عملی کردن تعهدات خود هستیم و صحبت‌های امروز مقام رهبری، مسئولیت ما را زیادتر کرد تا فاصله عرضه و تقاضا در بخش مسکن کاهش یابد و مردم بتوانند خانه‌هایی ارزان‌تر بخرند. 

قطار تهران- کربلا به راه افتاد
اولین قطار ترکیبی تهران-کربلا حرکت خود را آغاز کرد. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد حرکت این قطار به‌صورت یک رام در هفته خواهد بود و اولین سیر خود را به‌صورت کاروانی انجام داد. این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه خواهد شد، پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی کرده و از بصره مجددا با قطار وارد کربلا خواهند شد.

افزایش سن ناوگان هوایی با قیمت‌گذاری دستوری
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره علل افزایش متوسط سن ناوگان هوایی ایران، گفت: یکی از دلایل اصلی این است که در این سال‌ها به‌خصوص از سال ۱۳۹۷ به بعد، به خاطر محدودیت‌هایی که برخلاف قانون برای متعادل‌سازی نرخ بلیت اعمال شد، شرکت‌ها عملا نتوانستند هواپیمای جدیدی به ناوگان خود اضافه کنند و هواپیماهایی هم که از گذشته خریداری شده، به تدریج سنشان بالاتر رفته است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ ما ۲۶۸ فروند هواپیما داشتیم و در آن سال حدود ۱۷ میلیون مسافر داخلی را جابه‌جا کردیم، با اجرایی شدن قانون آزادسازی نرخ بلیت، شرکت‌ها توانستند با توجه به عرضه‌وتقاضا، نرخ‌تسعیر ارز  و قیمت تمام‌شده، بلیت‌های خود را عرضه کنند و تا سال ۱۳۹۷، تعداد ناوگان ما با اضافه شدن ۵۳هواپیما، به ۳۲۱ فروند رسید و تعداد مسافران هم به ۲۴ میلیون افزایش یافت. این نشان داد که آزادسازی باعث شده مردم سفرهای خود را مدیریت کرده و بیشتر از صنعت هواپیمایی استفاده کنند، هم مردم استفاده بیشتری از مزایای حمل ونقل هوایی بردند، در رونق مناطق کم‌برخوردار هم تاثیر خود را گذاشت و صنعت هواپیمایی توانست هواپیماهای جدیدتری را وارد ناوگان کند و در کل به اقتصاد کشور کمک کرد.