رشد 700درصدی درآمدهای نفتی

رشد 700درصدی درآمدهای نفتی

آمار عملکرد متغیرهای اصلی پنج‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده تکیه دولت به درآمدهای پایدار و پرهیز از استقراض از بانک مرکزی است؛ رویکردی که نشانی ادامه شیب نزولی تورم در ماه‌های آینده را می‌دهد.

در پنج‌ماهه ابتدایی سال منابع درآمدی دولت به ۴۱۲هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال گذشته 56.5درصد رشد دارد؛ همچنین درآمدهای عمومی به عنوان پایدارترین جزء منابع دولت، با 66.5درصد رشد به حدود ۲۴۹ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.
با تمرکز دولت بر مقابله با فرار مالیاتی به جای افزایش بار مالیاتی بخش مولد اقتصاد، میزان درآمدهای مالیاتی هم رشد قابل ملاحظه ۷۳درصدی داشته و به ۲۰۰هزار میلیارد تومان رسیده‌ است. در این مدت وصول درآمدهای نفتی ۷۰۰درصد رشد داشته و منابع فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به رقم ۱۱۴هزار میلیارد تومان رسیده‌است. این آمار نشان می‌دهد دولت سیزدهم هم توانسته نسبت به دولت قبل نفت بیشتری صادر کند هم این‌که پول فروش آن به کشور بازگشته که به معنای موفقیت دولت در دور زدن تحریم‌های‌نفتی است. دولت در کنار تلاش برای اداره کشور و ایجاد رونق اقتصادی با ابزارهای غیرتورمی همچنان مجبور به آواربرداری و بازپرداخت بدهی‌های سنگین ایجادشده در دولت قبل است. ‌در پنج ماه نخست تملک دارایی‌های مالی که بیشتر ناشی از بازخرید اوراق منتشرشده قبل است ۲۵۱درصد رشد کرده، به عبارت دیگر دولت سیزدهم در پنج ماه امسال ۵۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت قبل را تسویه کرده‌است. این در حالی است که در همین مدت انتشار منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی یا همان انتشار اوراق بیش از ۵۱درصد کاهش پیدا کرده؛ یعنی دولت اعتقادی به آینده فروشی و ایجاد بدهی سنگین برای آیندگان ندارد و برنامه خود را مبتنی بر افزایش درآمدهای پاک و پایدار پیش می‌برد.