معمای «سما»

معمای «سما»

با گذشت بیش از 40روز از ناپدید شدن سما سیمیران جانباز، دختر 22ساله اصفهانی در شیراز هنوز هیچ سرنخی برای پیدا کردن او به دست نیامده است. پلیس تاکنون سه نفر را در رابطه با مفقودی سما دستگیرکرده که از دو نفر رفع اتهام شده و یک نفر همچنان در مظان اتهام و در بازداشت است.

25 تیر سما همراه برادر و مادرش به خانه عمه خود در شیراز رفتند. آ‌ن‌طورکه سالومه، خواهر سما به جام‌جم می‌گوید قرار بود همان شب 25 تیر یا فردا صبح دوباره به اصفهان برگردند، اما با ناپدید شدن سما بیش از 40 روز است خانواده سما همه جای شیراز را برای پیدا کردن او زیرپا گذاشته ‌است.
 او در مورد روز ناپدید شدن سما می‌گوید: روز حادثه، سما همراه مادر، برادر و عمه‌ام ساعت 19 و 20 دقیقه از خانه خارج شدند و هر سه نفر به یک مرکز خرید رفتند و سما با ماشین به سمت معالی‌آباد و یک طلافروشی رفت تا خریدش را انجام دهد.
 پس از خرید، سما پیاده به سمت پل معالی‌آباد حرکت ‌کرده که تمام این لحظات توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده است و ما هم دیدیم. در تصاویر پسر جوانی را دیدیم که قبل از ورود سما به طلافروشی، بعد از ورود به آن و حتی در زمان خروج از طلافروشی، پشت سما حرکت می‌کرد و مشغول تماس تلفنی یا پیام دادن بود.
 سما در طول مسیر مشغول پیام دادن در واتساپ و صحبت کردن در مورد زمان حرکت به اصفهان بود. در تمام فایل‌های صوتی که سما فرستاده، صدای همهمه و خیابان به گوش می‌رسد. ساعت 21 و 30 دقیقه سما آخرین تماس را گرفت و گفت که سوار ماشین شدم و حدود 15 یا 20 دقیقه دیگر به خانه می‌رسم. 
دقایقی بعد از آخرین تماس سما، تلفن همراه او خاموش شد و خانواده هم بعد از گذشت مدتی وقتی دیدند سما هنوز به خانه برنگشته، جست‌وجو را برای یافتن او آغاز کردند.  به گفته خواهر سما، او با هیچ‌کسی مشکل نداشت و دختر شاداب و سرزنده‌ای بود که در رشته مشاوره درس می‌خواند. او در ادامه می‌گوید:« هیچ‌کدام از اعضای خانواده در شرایط روحی مناسب نیستند و حتی الان هم‌ که با شما صحبت می‌کنم، حال روحی خوبی ندارم. ما بیش از 40 روز در شیراز بودیم و همه جا حتی رودخانه‌ها و پزشکی قانونی را با تمام سختی‌هایش‌گشتیم تا شاید کیف، تلفن همراه یا رد و نشانی هر چند کوچک از سما پیدا کنیم  اما نشد. از تیم عملیات ویژه آگاهی شیراز بسیار سپاسگزارم که در هر شرایطی پاسخگو هستند و امیدواریم سما را سالم و سلامت پیداکنیم. »
 پلیس در جست‌وجوی سما
معاون دادستان مرکز استان و سرپرست دادسرای جنایی و جرایم امنیتی شیراز گفت: از لحظه دریافت گزارش مبنی بر عدم مراجعه سما به منزل و تشکیل پرونده در مرجع انتظامی، دستورات قضایی ویژه‌ای جهت پیگیری موضوع صادر شد که تاکنون سه نفر در این خصوص بازداشت شده‌اند که دو نفر به دلیل ارائه دلایل مثبت بی‌گناه و با رفع ظن آزاد شدند و یک نفر کماکان در بازداشت به سر می‌برد.
وی افزود: اقدامات پلیسی و اطلاعاتی با نظارت مقام قضایی همچنان ادامه دارد و همه دستورات لازم قضایی به ضابطین در جهت باز شدن گره این پرونده صادر شده است. آنچه مسلم است همه توان پلیس و مقام قضایی معطوف به یافتن فرد گمشده است اما همکاری خانواده و مطلعین می‌تواند سرعت به نتیجه رسیدن تحقیقات را افزایش دهد.

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث