نسخه Pdf

اگر اثرگذار نبودیم اخطار نمی‌دادند

گفت‌وگو با میثم میرهادی مدیر شبکه سحر بالکان

اگر اثرگذار نبودیم اخطار نمی‌دادند

شبکه‌های مختلف سحر و به طور خاص شبکه سحر بالکان اهمیت ویژه‌ای برای بخش برون‌مرزی صدا وسیما و رسانه‌های رقیبش دارد. چرا که اهالی منطقه بالکان از دوره جنگ بوسنی با ایرانی‌ها آشنا هستند و از سوی دیگر مورد تبلیغات منفی سازمان منافقین در آلبانی و وهابی‌های فعال این منطقه واقعا می‌شوند. پیرو همین نکات، تبلیغ و تولید محتوای موثر در شبکه بالکان اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد و برخلاف بعضی از شبکه‌های دیگر برون مرزی شبکه سحر بالکان مثل گذشته با قدرت به کار خودش ادامه می‌دهد. با توجه به این موضوع سراغ میثم میرهادی مدیر جوان و فعال این شبکه رفتیم تا با او در مورد شرایط شبکه‌های برون مرزی و به طور خاص بخش زیرمجموعه‌اش صحبت کنیم. میرهادی به خاطر تسلطش به زبان بوسنیایی در حوزه ترجمه نیز فعال است و در دوره‌ای چند کتاب از زبان بوسنیایی به زبان فارسی ترجمه کرده است.

صادق پریدری / خبرنگار

   به عنوان اولین سوال درباره شرایط شبکه سحر در حوزه بالکان توضیح دهید.
در قسمت برون‌مرزی، هر بخشی را باید جداگانه بررسی کرد، چرا که کاری در این قسمت انجام می‌شود، تخصصی است و افراد در کنار شناخت رسانه‌ای، باید زبان آن منطقه و شرایط کلی آن را به طور کامل بدانند.
حوزه بالکان از نظر جغرافیایی گسترده‌است، اما دو بخش از این حوزه برای ما به نوعی منطقه هدف محسوب می‌شود؛ یک بخش بوسنیایی زبان و یک بخش آلبانیایی زبان.
بخش بوسنیایی زبان ما از سال 1374 فعال است و به نوعی یکی از قدیمی‌ترین شبکه‌های برون‌مرزی به حساب می‌آید. 
   این حوزه شامل چه کشورهایی است؟
کرواسی، بوسنی، مونته نگرو، آلبانی، صربستان و... را منطقه تحت پوشش خودمان می‌دانیم و به نوعی یک جمعیتی بین 20 تا 30 میلیون نفر می‌توانند مخاطب ما باشند. این رقم، خارج از افرادی هستند که در غیر از این کشورها زندگی می‌کنند.
   فکر می‌کنید با توجه به مخاطب و واکنش‌هایی که از آن دریافت می‌کنید، شبکه‌های برون‌مرزی تاثیرگذاری لازم را دارند؟
من نمی‌توانم درباره تاثیرگذاری شبکه‌های دیگر صحبت کنم، چون برای هرکدام از این شبکه‌ها رسالت و سیاستی خاصی تعریف شده‌است و طبیعتا در آن زمینه باید بررسی شود. 
اما درباره میزان اثرگذاری شبکه سحر بالکان، به‌نظرم ما تاثیرگذاری لازم را داریم.
   میزان مخاطب این شبکه چطور مشخص می‌شود؟
طبق آخرین نظرسنجی ما در بوسنی و هرزگوین که مربوط به 10 سال قبل است، راجع به شبکه سحر بود و نتیجه خوبی را هم نشان ما داد؛ اما با وجود نظرسنجی‌های دیگری که در سایر شبکه‌های سازمان صدا و سیما انجام می‌شود، متاسفانه در حوزه ما انجام نشده‌است. تنها بازخوردی که ما داریم مربوط به شبکه‌های مجازی و میزان بازدید سایت است.
   از کجا می‌توانیم به اهمیت این شبکه‌ها پی ببریم؟ 
بگذارید با مثالی جواب شما را بدهم، ما صفحه‌ای در فیسبوک داشتیم که به نوعی یکی از مهم‌ترین صفحه‌های مجازی ما بود که شاید از آنجا جذب مخاطب هم داشتیم، اما به دلیل انتشار مطالبی درباره شهید سلیمانی، صفحه ما را بستند؛ به نظرم همین موضوع به دلیل تاثیرگذاری ما بود و من اسم دیگری را برایش نمی‌توانم در نظر بگیرم. در بحث سردار سلیمانی ما به صورت زنده تشییع پیکر را پخش کردیم؛  به محض پخش این تصاویر از آژانس‌های نظارتی به ما اخطار رسید که در حال پخش تصاویر خشونت‌آمیز هستیم، در حالی که ما داشتیم یک تشییع پیکر باشکوه را پخش می‌کردیم و هیچ ربطی به تصویر خشونت‌آمیز نداشت و به نظرم یک بهانه بود. مجموعه این حوادث یعنی شما یک رسانه تاثیرگذار هستید که اگر نبودید، کسی با تصاویر و محتوایی که پخش می‌کنید کاری نداشت.
   درباره میزان مخاطب این شبکه‌ها صحبت کنید، فکر می‌کنید با توجه به جمعیتی که در این قسمت حضور دارند، مخاطب خود را پیدا کرده‌اید؟
ما شبکه سحر حوزه بالکان هستیم و برای تمام مردمی که به این زبان صحبت می‌کنند داریم برنامه پخش می‌کنیم، جمعیت مسلمانی که در این منطقه حضور دارند برای ما دارای اهمیت است اما این‌طور نیست که ما خودمان را محدود به این قشر کنیم. ما فکر می‌کنیم فارغ از هر دینی، هرکسی که دنبال عدالت است و انسان آزاده‌خواهی هم باشد، می‌تواند مخاطبمان باشد؛ در نتیجه ما نگاهی وسیع‌تر به منطقه بالکان داریم.
دریافت بازخوردهای ما معمولا از سمت شبکه‌های مجازی است؛ واکنش‌هایی که از این شبکه‌ها می‌گیریم، خدا را شکر نشان می‌دهد میزان مخاطب ما بد نیست که البته این موضوع نسبی است. بازخوردهایی که می‌گیریم فقط از سمت مسلمانان نیست و از قسمت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی داریم.
   نسبت هزینه‌هایی که در این شبکه‌ها انجام می‌شود با میزان مخاطب آن تناسب دارد؟
باید ببینیم در چه زمینی بازی می‌کنیم؛ در حوزه بالکان به طور مثال شبکه الجزیره وجود دارد که واقعا نمی‌دانم چقدر هزینه می‌کنند و به نوعی به نظرم مستقیم به چاه نفت وصل هستند و پول‌های عجیب و غریبی هزینه می‌کنند. به همین دلیل با توجه به میزان هزینه‌ها و تفاوت زیاد آن، قیاس درستی نیست. این به آن مفهوم نیست که ما تاثیرگذاری لازم را نداریم، خیر، شبکه سحر بالکان در حال افزایش مخاطب است و حتما در آینده شرایط بهتری پیدا می‌کند و طبیعتا ما هم اگر بخواهیم تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم، باید بیشتر هم هزینه کنیم. با‌توجه به هزینه‌ای که ما کردیم، فکر می‌کنم توانستیه‌ایم موفق عمل کنیم. ما در خط مقدم جنگ رسانه‌ای هستیم و نباید در این عرصه سنگر‌ها را خالی کنیم و اتفاقا باید جلوتر هم برویم. هرقدر این حوزه قوی‌تر باشد طبیعتا ما ضربه کمتری خواهیم خورد.