عناصر گفتمان حاج‌ قاسم

عناصر گفتمان حاج‌ قاسم

کمیل خجسته تحلیلگر مسائل سیاسی

یک عمر سردار جان برکف، جسم و جانش را بر دوشش گذاشت تا از ولایت و انقلاب و مردم دفاع کند و دیروز در نمازجمعه کار دنیا برعکس شد. ولی خدا همه را در مصلی جمع کرد تا با مردم از او دفاع کند.
حاج قاسم سلیمانی خودش معجزه امام بود که فتح‌الفتوح‌ آن پیر فرزانه تسخیر قلب‌های جوانان دهه 50 و 60 و نسل‌های ندیده‌اش بود؛ حالا پیکر اربا اربایش یوم‌ا... رقم زده است.
در این ایام، دست الهی بیرون آمد و مکرهای چند ساله شیطان را با یک حرکت به خودش برگرداند. بعد از آن هم موشک‌های تهرانی‌مقدم یوم‌ا... دیگری رقم زد.
و حالا حاج قاسم الان یک گفتمان شده است؛ گفتمانی که مردم زیر تابوت او متحدانه و همدلانه جمع شدند. گفتمان حاج قاسم، هشت عنصر مهم دارد. انقلابی بودن‌، اخلاص، ایثار، مردمی بودن، تدبر، شجاعت، کارآمدی و مرگ بر آمریکا عناصر سازنده گفتمان حاج‌قاسم است و او حالا که در جسمش محدود نیست، به برکت خونش دارد این مفاهیم را بیشتر و بیشتر در جامعه منتشر می‌کند.
دیروز رهبری به میدان آمد تا نگذارد آن آیه قرآن در جامعه فراموش شود که وَ لا یَکـونوا کَالَّذینَ اوتُوا الکِتابَ مِن قَبلُ فَطالَ عَلَیهِمُ الاَمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم؛ بنی‌اسرائیل یک روزی آن چنان قدرتی معنوی‌ پیدا کردند با این که مردشان، زنشان، فرزندانشان زیر شکنجه‌ فرعون بودند، توانستند فرعون را مغلوب کنند، توانستند ایستادگی کنند، مقاومت کنند تا این که خدای متعال راه را برای آنها باز کند و فرج به آن عظمت را با غرق فرعون و فرعونیان به آنها عطا کند. همین بنی‌اسرائیل بعد از اندکی، فَطالَ عَلَیهِمُ الاَمَدُ فَقَسَت قُلوبُهُم؛ یک مقداری که زمان گذشت، با گذشت زمان از آن حالت اولیه خارج شدند، دل‌ها سخت شد، سنگین شد، قسی شد؛ آن توکّل، آن اعتماد به خدا، آن حرکت در راه خدا، آن صبر، آن استقامت را از دست دادند، نتیجه این شد که «وَ ضُرِبَت عَلَیهِمُ الذِّلَّةُ وَالمَسکَنَةُ وَ باءو بِغَضَبٍ مِنَ‌ ا...» که خشم خدا ذلیل و بیچاره‌شان کرد.
امروز رهبری با مردمش در مقابل عملیات نرم دشمن برای به فراموش سپردن حاج‌قاسم، مدافع حاج قاسم شدند تا او ماموریت جدیدش را برای تثبیت عملیات فتح قلوب به‌انجام برساند.