باج دادن اروپا به ترامپ از حساب ایران

باج دادن اروپا به ترامپ از حساب ایران

 چند روز پس از اقدام سه كشور اروپایی در اجرایی كردن مکانیسم حل اختلاف در برجام كه در نهایت می‌تواند به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و مرگ برجام منجر شود یك روزنامه آمریكایی پشت پرده این ماجرا را فاش كرد.  روزنامه واشنگتن‌پست در این باره نوشت: ترامپ به طور محرمانه به آلمان، انگلیس و فرانسه پیام ارسال و آنها را تهدید كرده بود  در صورت خودداری از فعال كردن مکانیسم حل اختلافات در برجام، تعرفه ۲۵ درصدی بر خودروهای اروپایی وضع خواهد كرد.
بر اساس گزارش این روزنامه، مقامات آمریكایی این تهدید دولت آمریكا را به طور مستقیم و نه از طریق سفارتخانه‌های خود به لندن، پاریس و برلین انتقال داده بودند.  پس از این گزارش، آنه گرت كارن باوئر، وزیر دفاع آلمان در یك نشست خبری در لندن در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات این ماجرا بدون ارائه توضیحات تایید كرد.
 ظریف: 3 كشور اروپایی، باقیمانده برجام را فروختند
محمدجواد ظریف‌، وزیر خارجه كشورمان با انتشار مطلبی در فضای مجازی به شدت از این رویكرد اروپایی‌ها انتقاد كرد.  
ظریف در این مطلب نوشت: خبر باج دادن اروپا برای جلب رضایت ایالات متحده تایید شد. سه كشور اروپایی باقیمانده برجام را فروختند تا از تعرفه‌های جدید ترامپ رهایی پیدا كنند. دوستان من، این كار فایده‌ای نخواهد داشت. فقط اشتهای وی را تندتر می‌كنید. قلدر دوره دبیرستان را به خاطر نمی‌آورید؟ اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید، به همین مسیر ادامه بدهید ولی برای خودتان موضع برتر اخلاقی و حقوقی قائل نباشید. شما چنین موقعیتی ندارید. ظریف در گفت‌وگو با جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هند با برشمردن اشتباهات و بی‌عملی اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام، اقدام اخیر سه كشور اروپایی و ادعاهای آنها را مردود خواند و خواستار تصحیح رفتار آنان در قبال ایران و برجام شد.
 لاوروف: اروپایی‌ها می‌خواهند ایران را مقصر جلوه دهند
اقدام اروپایی‌ها واكنش روسیه را نیز به دنبال داشت و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این كشور، آغاز ساز و كار حل اختلاف را نگران‌كننده خواند.
وی در كنفرانس مطبوعاتی با بیان این‌كه اوضاع پیرامون برجام، سیر خطرناكی دارد گفت: ایران برخی تعهدات هسته‌ای را در چارچوب برجام به‌طور داوطلبانه برعهده گرفت و تمام فعالیت‌های هسته‌ای این كشور در دسترس و شفاف است.