سرگیجه کارت واکسیناسیون دانش‌آموزی

سرگیجه کارت واکسیناسیون دانش‌آموزی


اجباری نیست، اجباری هست. در چند روز گذشته والدین و دانش‌آموزان چنین اظهار‌نظرهایی را بارها شنیده‌اند به همین دلیل این روزها بسیاری از آنها هنوز نمی‌دانند آیا همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون برای دانش‌آموزان اجباری است یا خیر؟‌ کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت‌بهداشت معتقد است به‌همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون در کلاس‌های حضوری درس الزامی است و دانش‌آموزانی که واکسن تزریق نکرده‌اند باید جواب منفی آزمایش پی‌سی‌آر را به‌همراه داشته باشند. یوسف نوری، وزیر آموزش‌و‌پرورش اما معتقد است به‌همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون برای دانش‌آموزان لازم نیست و حتی لزومی ندارد که داشن‌آموزانی که واکسن تزریق نکرده‌اند جواب آزمایش منفی پی‌سی‌آر ارائه دهند. در ادامه نظر کارشناسان را درباره این مساله جویا شده‌ایم.
جای خالی سخنگو
مسعود یونسیان از همان ابتدا انتقاد می‌کند که نه وزارت آموزش‌و‌پرورش و نه وزارت‌بهداشت و درمان هیچ‌کدام نباید در‌این‌باره اظهارنظر شخصی کنند. یونسیان معتقد است که ستاد‌ملی مقابله با کرونا باید یک سخنگو داشته باشد و درباره مصوبه‌های این ستاد اطلاع‌رسانی کند نه این که اعضای ستاد با اظهارنظرات شخصی اذهان‌عمومی را مشغول کنند. این استاد دانشگاه به ما می‌گوید که تا ‌امروز درباره به‌همراه داشتن کارت واکسیناسیون دانش‌آموزان در ستاد علمی کشوری کرونا صحبتی نشده است. او می‌گوید: «بهترین کار این است که افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند و تست‌منفی هم به‌همراه ندارند در مکان‌های سربسته حاضر نشوند.» این عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تاکید می‌کند که سویه جدیدی که وارد کشور شده سرایت‌پذیری زیادی در بین افراد جوان دارد و همین نکته باعث می‌شود یونسیان پیشنهاد دهد که مدارس در صورت افزایش آمار ابتلا تعطیل شود یا حداقل به‌همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون در مدارس الزامی شود.
به شکل رسمی اعلام شود
علیرضا بیگلری، عضو کمیته‌علمی ستاد مقابله با کرونا تاکید می‌کند ستاد‌ملی مقابله با کرونا باید تصمیم نهایی خود را درباره به‌همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون دانش‌آموزان در مدارس بگیرد و به‌صورت رسمی این تصمیم را اعلام کند.‌ بیگلری به ما می‌گوید: «توصیه من این است که دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه حتما کارت واکسیناسیون به‌همراه داشته باشند.» بیگلری توصیه می‌کند که واکسیناسیون افراد زیر 12سال هم باید انجام گیرد؛ چراکه ایمنی کودکان در برابر ویروس کرونا از اهمیت زیادی برخوردار است و آنها هم باید در مقابله با ویروس کرونا واکسینه شوند. او به افزایش آمار ابتلای کرونا در کودکان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد که کشورهای دیگر، واکسیناسیون افراد زیر 12سال را شروع کرده‌اند و اجباری‌شدن واکسیناسیون افراد زیر 12سال هم باید در دستور کار قرار گیرد.
اجباری شود
«به‌همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون باید اجباری شود.» علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید‌بهشتی می‌گوید: «تجربیات گذشته و افزایش آمار واکسیناسیون که باعث کاهش آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا و بستری‌شدن افراد مبتلا شد، نشان می‌دهد که واکسیناسیون باید به‌طور جدی انجام شود.» به همین دلیل است که این استاد ویروس‌شناس تاکید می‌کند که به‌همراه داشتن کارت‌واکسیناسیون در مدارس باید الزامی شود. او به شیوع سویه امیکرون در کشور اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که با تزریق سه‌دوز واکسن در بزرگسالان، ایمنی خوبی در جامعه ایجاد می‌شود. بااین‌وجود ناجی تاکید می‌کند که واکسیناسیون کودکان زیر 12سال نیز باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.