كنترل كرونا با واكسیناسیون گسترده

كنترل كرونا با واكسیناسیون گسترده

حدود دو سال از ورود ویروس كرونا به كشور می‎گذرد و در این مدت، مردم و مدیران فراز و فرودهای زیادی را تجربه كرده‎اند.
دو سال قبل كه ویروس كرونا وارد كشور شد، اطلاعات اندكی از این ویروس تاجدار در دست بود و شاید به همین دلیل بود كه برای درمان افراد مبتلا به ویروس، چالش‎های زیادی وجود داشت. این روزها اما اطلاعات بیشتری درباره ویروس كرونا وجود دارد.
تجربیات دو سال گذشته، اطلاعات خوبی در اختیار مدیران كشور قرار داده است تا بتوانند میزان آمار مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا را كاهش دهند. شاید به همین دلیل باشد كه مدتی است آمار مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا در كشور كاهش پیدا كرده. طبق آماری كه مركز روابط‏عمومی و اطلاع‏رسانی وزارت بهداشت و درمان منتشر كرده است، دیروز 33 شهروند ایرانی به دلیل ابتلا به بیماری كرونا جان خود را از دست دادند. این آمار می‎تواند در مقایسه با آماری كه در پیك پنجم به حدود 700 مرگ و میر روزانه رسیده بود، خوب باشد؛ هرچند كه مرگ یك نفر هم در اثر كرونا اتفاق ناگوراری است.
یكی از دلایل كاهش آمار مرگ و میر ناشی از كرونا، افزایش ایمنی در شهروندان است. امروز آمار واكسیناسیون در كشور افزایش پیدا كرده و پوشش واكسیناسیون دو دوز در ایران در مقایسه با كشورها دیگر مناسب است. حدود 80 درصد از جامعه هدف در كشورمان در برابر ویروس كرونا واكسینه شده‌اند و این می‏‎تواند در مقایسه با آمار پایین واكسیناسیون در كشورهای دیگر رضایتبخش باشد. امروز آمار واكسیناسیون بالا در جامعه هدف یكی از دستاوردهای مهم در مدیریت كروناست. آمار كاهشی مرگ و میر ناشی از بیماری كرونا نشانه‌‎ای بر صحت این نكته است.
 درست است كه آمار واكسیناسیون در كشور خوب است و تزریق دوز سوم واكسن هم برای بالا بردن ایمنی جمعی شروع شده، این اما بدان معنا نیست كه بیماری كرونا به طور كامل مدیریت شده است. امروز سویه جدید امیكرون وارد كشور شده كه سرایت‌پذیری زیادی دارد. بهترین كار این است كه افراد برای تزریق دوز سوم‌ اقدام كنند تا ایمنی‏ در برابر ویروس افزایش پیدا كند. نكته مهم دیگر این است كه میزان رعایت پروتكل‌های بهداشتی در ایران عدد پایینی است. كمتر از 50 درصد از شهروندان ایرانی پروتكل‎های بهداشتی را رعایت می‎كنند، این بی‌توجهی می‌تواند خطرناك باشد و شرایط را دوباره ناگوار كند.
 فراموش نكنیم رعایت پروتكل‎های بهداشتی و تزریق واكسن، بخشی از وظایف شهروندی برای مدیریت بهتر بیماری است. مدیران دولتی هم وظایفی دارند. در شرایطی كه سویه امیكرون وارد كشور شده، بهتر است كه مدیریت كرونا به سمت پیشگیری برود. توجه به پیشگیری و تقویت موضوع بهداشت، می‎تواند تاثیر زیادی در مدیریت بیماری كرونا و كنترل سویه امیكرون در كشور داشته باشد.