نمای سینوزیت در مبتلایان به آسم

نمای سینوزیت در مبتلایان به آسم


 برخی استخوان‌های صفحاتی ناحیه صورت و بخشی از جمجمه در برخی نواحی به‌شکل محفظه‌ای درآمده که اصطلاحا به آن سینوس اطلاق می‌شود و زمانی که این سینوس‌ها دچار التهاب می‌شوند این حالت، سینوزیت یا التهاب سینوس‌ها گفته می‌شود. سینوزیت علل مختلف داشته و یکی از علل شایع آن عفونت سینوس‌ها و محرک آن هوای سرد بوده که باعث درد موضعی در محل سینوس با احساس پرشدگی ناحیه، التهاب و ترشحات به داخل ناحیه حلق همراه است. در برخی موارد آلرژی و التهاب همراه هم بوده و ترشحات بیشتری را در ناحیه به‌وجود می‌آورد و احتمالا راه‌های هوایی افراد نیز دچار احتقان شده و با تنگی خود باعث تغییر ورود هوا به ریه‌ها شوند. این شرایط در برخی موارد به‌خصوص در افراد دارای سابقه آسم رخ داده و با حملات آسم (که با تنگی‌نفس و خس‌خس سینه و سرفه همراه است) اشتباه گرفته می‌شود.
مکانیسم بیماری‌زایی آسم با سینوزیت کاملا متفاوت است و از این رو درمان‌های متفاوت و راه‌های پیشگیری مختلف دارند. داروی تجویز شده برای آسم مکانیسم اثر متفاوتی با داروهای کنترل‌کننده سینوزیت داشته و برخی از آنان ممکن است روی داروهای دیگر نیز اثر داشته باشند یا احتمال تداخل دارویی نیز وجود دارد. همچنین بحث تغییر دوز دارو و میزان اثربخشی آن نیز ممکن است با داروی دیگری دستخوش
تغییرات شود.
لذا توصیه می‌شود در صورت مشاهده علائم تنگی‌نفس، ترشحات بیش از حد معمول در راه‌های هوایی و سایر مشکلات همراه، از درمان‌های خودسرانه پرهیز کرده و بدون تشخیص افتراقی از جانب پزشک متخصص و تجویز وی، از مصرف دارو و ترکیبات درمانی خودداری کنید. همچنین لازم است داروهای تجویز شده را به‌طور مرتب و طبق دستور پزشک مصرف کنید تا از عود بعدی بیماری یا تشدید آن ممانعت شود و پیشگیری مؤثرتری را در پی داشته باشد.