حمله امیکرون به بیمارستان‌ها

مشاهدات میدانی جام‌جم در 3 بیمارستان پایتخت ‌‌ از افزایش مراجعه بیماران مبتلا به کرونا ‌حکایت دارد

حمله امیکرون به بیمارستان‌ها

 «سویه غالب کشور امیکرون است»، «بخش‎های آی‎سی‎یو در حال پرشدن است»،‌ «مراجعه به مراکز درمانی 40 درصد افزایش پیدا کرده‌است»، «در حال نزدیک‌شدن به پیک ششم کرونا هستیم» و.... اینها برخی اظهار نظرهای کارشناسان و مدیران حوزه سلامت است که این روزها زیاد شنیده می‌شود. شرایط وقتی حادتر هم می‎شود که بدانیم بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت، دیروز 9378 فرد مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شد. این در حالی است که روز دوشنبه حدود 7691 فرد مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شده بود. بنابراین افزایش آمار ابتلا به امیکرون ‌نگرانی‎ها را بیشتر می‏کند. دیروز وزارت بهداشت و درمان اعلام کرد که حدود 3466 فرد مبتلا به سویه امیکرون در کشور شناسایی شده و آمار مرگ و میر ناشی از سویه امیکرون هم به 10 نفر رسیده است. همه اینها نشان می‎دهد که زنگ خطر افزایش آمار به صدا درآمده است. برای این‌که از شرایط بیمارستان‌ها و شیوع کرونا بیشتر بدانیم به سه بیمارستان لبافی‎نژاد، مسیح‏ دانشوری و امام‏ خمینی (ره) رفتیم و از بخش‌های تنفسی آنجا گزارش گرفتیم. کادر درمان هر سه بیمارستان افزایش مراجعات روزانه را تایید می‎کنند. آنها می‏گویند که تعداد زیادی از مراجعان با علائم اولیه سرماخوردگی مانند تب ‏و لرز، سرفه، گلودرد و سردرد و به صورت خانوادگی به اورژانس‎ها مراجعه می‎کنند. به‌جز مراجعه به اورژانس‎ها اما بخش درمان سرپایی بیماران هم هر روز شلوغ‌تر می‏شود و تعداد بیشتری هم نیاز به تزریق رمدسیویر پیدا می‎کنند.

 هر روز شلوغ‎تر از دیروز
 «هر روز شلوغ‎تر می‎شود»؛ این نه حرف ما که حرف کادر درمان اورژانس هر سه بیمارستان مسیح دانشوری، امام خمینی (ره) و لبافی‎نژاد است. در مقایسه با مرداد گذشته که از این بیمارستان‌ها بازدید کردیم اما درمانگاه‎های تنفسی خلوت‏تر است. البته آمار ابتلای روزانه آن روزها خیلی بیشتر از امروز بود. در روزهای پیک پنجم کرونا، هر روز حدود 35 هزار فرد مبتلا به بیماری کرونا شناسایی می‎شدند. این روزها نیز اما اعضای کادر درمان تاکید می‎کنند که هر روز تعداد مراجعان‌شان افزایش پیدا می‎‏کند. مسوول پذیرش اورژانس کرونای بیمارستان مسیح دانشوری می‎گوید که هر روز تعداد مراجعان با علامت‏های سرماخوردگی بیشتر می‎شود. هرچند که سالن اورژانس به نسبت مردادماه خلوت‏تر است اما در مقایسه با دو هفته قبل که تعداد مراجعان کم بود، این روزها‌ سالن اورژانس این بیمارستان شلوغ‎تر است. او می‏گوید: «شنبه، اول هفته حدود 50 نفر با علائم سرماخوردگی مراجعه کردند. روز یکشنبه تعداد بیشتر شد و حالا هم از صبح تا الان که ساعت 11 و 30 دقیقه است حدود 150 نفر مراجعه کرده‌اند. مطمئن باشید که فردا تعداد مراجعه از امروز بیشتر می‌شود.»  پزشک درمانگاه عفونی بیمارستان امام‌خمینی(ره) سرش خیلی شلوغ است. صندلی جلوی میزش یک لحظه هم خالی نمی‏شود. او می‎گوید: «هر روز تعداد مراجعان افزایش پیدا می‎کند. هفته پیش اورژانس این‌قدر هم شلوغ نبود. شاید در روز حدود 30 یا 40 نفر مراجعه می‎کردند.» حالا اما صندلی خالی برای نشستن در اورژانس بیمارستان امام‌خمینی(ره) وجود ندارد. برای لحظه‏ای تعداد مراجعان این‌قدر زیاد می‎شود که سالن پر می‏شود و چند نفر از سالن خارج می‏شوند تا از این فضای شلوغ دوری کرده باشند‌.  پزشک عفونی بیمارستان لبافی‏نژاد نیز تند و سریع بیماران را ویزیت می‏کند. برای هرکدام‌شان و درون برگه دفترچه بیمه تصویربرداری از ریه و تست کرونا تجویز می‌کند. می‎گوید که تعداد زیادی از بیماران با علائم تنفسی، سردرد، سرفه شدید و تب به او مراجعه می‎کنند. این مرد میانسال توضیح می‏دهد: «تعداد علائم یکسان هر روز افزایش پیدا می‎کند و بدترین خبر این است که جواب آزمایش درصد بالایی از آنها مثبت است.»



 دوباره ابتلای خانوادگی
 درون درمانگاه عفونی بیمارستان امام‌خمینی(ره) شلوغ است. هفت هشت مراجعه‏کننده ایستاده‏اند روبه‏روی پیشخوان پذیرش و پنج شش نفر دیگر هم نشسته‎اند در سالن انتظار تا نوبت‌شان شود و به میز پزشک که چند قدم آن‌طرف‌تر است مراجعه کنند. دختر جوانی همراه دو مرد جوان وارد سالن می‏شود می‏گوید که خودش و دو برادرش هر سه گلودرد، تب و سردرد دارند و سرفه می‌کنند. یکی از برادرها تب‏ولرز هم دارد. دختر می‏گوید سه روز قبل پدر و بعد مادرش بیمار شدند. آزمایش کرونا دادند و جواب آزمایش‌شان هم مثبت شد.
حالا اما سه عضو دیگر خانواده به اورژانس مراجعه کرده‌اند. به‌جز او سه خانواده دیگر هم درون اورژانس دیده می‏شوند؛ مردی همراه همسر و دختر نوجوانش مراجعه کرده است. هر چند ثانیه یک‌بار بینی خود را بالا می‏کشند و سرفه می‏کنند. می‎گوید این سومین‌بار است که به اورژانس مراجعه می‏کنند. جواب آزمایش همسرش مثبت و بقیه منفی است اما هر سه علائم یکسان دارند. او می‏گوید: «هیچ دارویی برای ما نمی‏نویسند. فقط می‎گویند خود را قرنطینه کنید و مایعات گرم بنوشید.»
درمانگاه عفونی بیمارستان مسیح دانشوری شلوغ نیست. صندلی‎ها خالی‎اند. تا مراجعه‎کننده‎ای خارج می‎شود خانواده دیگری وارد سالن می‎شوند. مرد و زن سالمندی لرزان وارد سالن می‏شوند. شانه‎های زن می‎لرزد. مرد و زن مدام سرفه می‎کنند. می‎گویند که بعد از یک مهمانی خانوادگی بیمار شده‌اند. بیماری البته نه به جان این دو عضو سالمند خانواده که به جان همه اعضای خانواده افتاده است. زن میانسالی همراه دختر 9ساله‎اش وارد اورژانس می‏شود. او هم سرفه می‏کند و می‎گوید که سردرد شدیدی دارد. به‌جز او همسر و دخترش هم بیمارند. دو روز قبل جواب آزمایش دخترش مثبت شد. زن می‎گوید: «دخترم در مدرسه کرونا گرفت و بعد ما را هم بیمار کرد.»
 سالن انتظار درمانگاه عفونی بیمارستان لبافی‏نژاد زیاد شلوغ نیست. سه دختر جوان کنار هم نشسته‎اند. می‎گویند که هر سه خواهرند و هر سه تب، لرز و گلودرد دارند. یکی‏شان سرفه هم می‏کند. می‎گویند پدر و مادرشان در خانه بستری‎اند. آنها هم دو روزی می‎شود به بیماری مبتلا شده‎اند.




 تغییرات  نه‌چندان اورژانسی
 خیابان باقرخان را یکطرفه کرده‏اند. یک پلیس را جلوی خیابان ایستاده تا خودروها را راهنمایی کند. باید خیابان را دور زد تا بتوان به خیابان باقرخان وارد شد. تریاژ تنفسی بیمارستان امام خمینی(ره) را هم منتقل کرده‏اند. یک کانکس جلوی ساختمان اورژانس گذاشته‎اند تا افراد برای معاینه به آنجا مراجعه کنند.
هفت، هشت نفر درون کانکس منتظرند تا نوبت‌شان شود. پزشکی علائم بیماری را می‎پرسد و بعد درون فرم از پیش تعیین‌شده علامت‌گذاری می‏کند. گزینه‌های تب‏ولرز، گلودرد، سرفه و تب شدید درون برگه علامت می‏خورد و بعد بیمار مشکوک به کرونا را به بخش دیگر درمانگاه عفونی راهنمایی می‏کنند؛ به جایی که بیماران تنفسی آنجا ویزیت می‏شوند.
برای رسیدن به درمانگاه عفونی باید از ساختمان ولی‎عصر بیمارستان گذشت، آزمایشگاه را دور زد و بعد به ساختمانی دورافتاده رسید. به ساختمان تک‏طبقه‏ای که دیوارهای ورودی آن پر از پوسترهای اطلاع‏رسانی مراقبت از بیماری کروناست. مردی جوان با تنی لرزان وارد سالن می‏شود. همراهش او را روی صندلی می‏نشاند. مرد زیر لب غر می‏زند: «چرا این‌قدر مسیر طولانی بود؟ به فکر ما بیماران نیستید؟» این حرف بسیاری از مراجعان به درمانگاه عفونی بیمارستان است.
مرد میانسالی که به همراه زن سالخورده‎ای وارد درمانگاه شده‌است، می‏گوید: «مادر پیرم این همه راه آمد تا به اینجا رسیدیم. به من گفتند سوار اتوبوس داخل بیمارستان شویم اما نیم ساعت ایستادیم و اتوبوس هم نیامد. مادرم حالش خوش نیست.»
هنوز تابلوی اورژانس تنفسی روی شیشه‏های اورژانس بیمارستان لبافی‏نژاد وجود دارد. اورژانس بیمارستان اما هیچ فرد مشکوک به کرونایی را ویزیت نمی‎کند. هر فردی که مبتلا به کروناست باید به ساختمان درمانگاه بیمارستان مراجعه کند. به انتهای خیابان نهم که یکطرفه است. مرد سالمندی عصازنان از پله‎های اورژانس بیرون می‌رود. قدم‎هایش کند و آرام است. در هر قدم سرفه‏ای می‏کند و می‏پرسد: «دخترم ساختمان درمانگاه خیلی دور است؟»
راه درمانگاه اورژانس کرونا بیمارستان مسیح دانشوری را هم تغییر داده‎اند. ورودی قبلی درمانگاه را که به بیمارستان نمی‏رسید بسته‏اند. هیچ تابلویی هم وجود ندارد. برای پرسیدن مسیر باید دوباره از شیب تند خیابان دارآباد عبور کنیم و از حراست بیمارستان آدرس دقیق را بپرسیم. اورژانس بیمارستان به خیابان محک به جایی در پشت بیمارستان روان‌شناسی ارتش منتقل شده‌است.
تابلوی کوچکی نشان می‏دهد که اتومبیل باید به جاده خاکی وارد شود، از کانکس‎‌ها بگذرد تا بعد به ساختمان درمانگاه تک‏طبقه اورژانس وارد شود. به جایی که میان کوه و دره و در نقطه کور قرار دارد. چند خودرو در محوطه سرگردان‎اند. خیابان را بالا و پایین می‎کنند. خودرویی توقف می‏کند و زن جوانی از اتومبیل خارج می‏شود. پیاده که می‏شود، می‎گوید: «رسیدیم... بالاخره.» می‏گوید که حدود 15‌دقیقه است که به‌دنبال اورژانس عفونی بیمارستان است. اتومبیل دیگری در محوطه پارک می‎کند. مردی پیاده می‏شود، چند قدم راه می‏رود و می‎پرسد: «اورژانس عفونی اینجاست؟» بعد سرتکان می‎دهد و غر‌می‏زند: «مسیر قبلی چه مشکلی داشت که راه را عوض کردند؟» از بالای کوه غبار آلودگی روی پایتخت افتاده است.



 کرونا یا آنفلوآنزا؟
 سردرد، سرفه، تب‌ولرز و آبریزش بینی علائم اغلب افرادی است که به اورژانس مراجعه می‏کنند. زن میانسالی که در بیمارستان امام‌خمینی(ره) منتظر است تا نوبت ویزیتش شود می‎گوید که جواب آزمایش کرونا و آنفلوآنزای همسرش مثبت شده است. همسر این زن، سردرد، تب‏ولرز، سرفه و تب شدید دارد.
علائم اولیه‏ای که زن هم به آنها مبتلاست. می‌گوید: «شاید من هم به هر دو ویروس مبتلا شده‌ام.» پزشک اورژانس کرونای بیمارستان امام‌خمینی(ره)‌ معتقد است که این زن به هر دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا مبتلاست. به زن می‏گوید: «شما علائم هر دو بیماری را دارید.» و برای او انجام هر دو آزمایش کرونا و آنفلوآنزا را تجویز می‎کند. این پزشک می‏گوید: «افراد زیادی با علائم آنفلوآنزا و کرونا به اورژانس مراجعه می‎کنند اما چون که علائم هر دو بیماری تقریبا یکسان است، انجام هر دو آزمایش کرونا و آنفلوآنزا پیشنهاد می‎شود.»
 پزشک اورژانس کرونای بیمارستان مسیح دانشوری توضیح می‏دهد در روز دو تا سه فرد با علائم اولیه ابتلا به آنفلوآنزا به او مراجعه می‎کنند. او می‎گوید: «شدت تب در بیماری آنفلوآنزا بیشتر است.» هرچند که این پزشک توضیح می‏دهد بسیاری از مراجعانش هم با علائم سرماخوردگی مراجعه می‎کنند. او می‎گوید مردم نگرانند و تا کسی احساس گلودرد یا تب کرد به مراکز درمانی مراجعه می‎کند. جواب آزمایش بخشی از آنها اما همیشه منفی است.
هرچند که او و همکارانش به همه مراجعان پیشنهاد می‌دهند تا خود را در خانه قرنطینه کنند و در جمع حاضر نشوند.  پزشک درمانگاه عفونی بیمارستان لبافی‏نژاد معتقد است هر فردی که با علائم اولیه سرماخوردگی یعنی گلودرد، سردرد و سرفه به او مراجعه می‎کند حتما به بیماری کرونا مبتلا شده است؛ حتی اگر جواب آزمایش کرونای او منفی باشد. او می‏گوید: «در این فصل ویروس‎های تنفسی بیشتری بین افراد منتقل می‏شود، بنابراین عجیب نیست که تعداد مراجعان با یکی از علائم کرونا یا آنفلوآنزا زیاد باشد.» او می‏خندد و می‎گوید که یا کرونا یا آنفلوآنزا، جواب آزمایش یکی از آنها مثبت می‏شود؛ حتی اگر جواب آزمایش هم مثبت نباشد، بازهم ممکن است فردی با علائم سرماخوردگی به یکی از این بیماری‎ها مبتلا باشد.



 تزریق ادامه‌دار رمدسیویر
 درست است که تعداد مراجعان سرپایی به نسبت روزهای قبل افزایش پیدا کرده است. این اما به ‌آن معنا نیست که تعداد بستری‌ها کاهش یافته یا تغییر نکرده است. هنوز بستری سرپایی و تزریق رمدسیویر در بیمارستان‌ها پررونق است. حدود شش تخت بستری سرپایی در اورژانس کرونای بیمارستان امام‌خمینی(ره) پر است. مسؤول این بخش توضیح می‏دهد که در مقایسه با پیک پنجم که در مرداد، شهریور و مهرماه اتفاق افتاد تعداد بستری‌های سرپایی کم شده است. او می‎گوید: «ما تنها مراجعانی را بستری می‎کنیم که مشکل تنفسی داشته باشند و به آنها هم رمدسیویر تزریق می‏کنیم.» او توضیح می‏دهد تعداد بستری‎های سرپایی و تزریق رمدسیویر هم در روزهای گذشته افزایش پیدا کرده است.
 روی برگه‌ای بخش عفونی بیمارستان لبافی‎نژاد نوشته است: «بستری روزانه برای تزریق رمدسیویر 8 و 30 تا 10 و 30 دقیقه است.» مسؤول این بخش اما توضیح می‏دهد این روزها تعداد افرادی که باید رمدسیویر تزریق کنند افزایش پیدا کرده است و باید مدت‌زمان بستری را افزایش دهد.
 بخش بستری سرپایی بیمارستان مسیح دانشوری هم خلوت است. تخت‌های یکی از کانکس‌ها خالی است اما سه چهار تخت کانکس دیگر پر است. مسؤول این بخش توضیح می‏دهد که تعداد افراد کرونامثبتی که مشکل تنفسی دارند در مقایسه با پیک پنجم کرونا کاهش پیدا کرده و به همین دلیل است که تخت‎های سرپایی به نسبت قبل خالی است. او می‏گوید: «امیکرون زیاد هم ریه‎ها را درگیر نمی‎کند. این حداقل نکته‎ای است که تا امروز و با کاهش تعداد مراجعان سرپایی فهمیدیم. البته شاید هفته دیگر همه تخت‎های ما هم پر شود، کسی چه می‎داند؟»






 آزمایش کرونا رایگان نیست
 شهریورماه بود که وزارت بهداشت‌ودرمان خبر داد انجام آزمایش کرونا برای عموم مردم رایگان است. در عمل اما به قول معروف بسیاری از شهروندان روی آزمایش رایگان را ندیده‌اند. در اتاقکی که در بیمارستان امام‌خمینی(ره ) برای گرفتن تست   کرونا در نظر گرفته شده، از شهروندان برای انجام هر آزمایش حدود 253‌هزار تومان دریافت می‎شود. دختر جوان توضیح می‏دهد آزمایشگاه کوچک او با هیچ بیمه‏ای قرارداد ندارد. این آزمایشگاه تنها آزمایش کرونا می‎گیرد و مراجعان برای انجام آزمایش آنفلوآنزا باید به بیرون از بیمارستان مراجعه کنند.
 آزمایشگاه کرونای مسیح دانشوری اما با بیمه قرارداد دارد. افرادی که تحت پوشش خدمات‏ درمانی هستند، حدود 75‌هزار تومان باید برای انجام آزمایش کرونا پرداخت کنند. این آزمایشگاه اما با بیمه تامین اجتماعی قرارداد ندارد و هر فردی که بیمه تامین اجتماعی دارد یا تحت پوشش هیچ بیمه‎ای نیست، باید حدود 250‌هزار تومان پرداخت‌کند. انجام آزمایش آنفلوآنزا برای افرادی که تحت پوشش بیمه نیستند حدود 750‌هزار تومان هزینه دارد. افرادی که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند باید حدود 250‌هزار تومان برای انجام آزمایش آنفلوآنزا پرداخت کنند.
آزمایشگاه بیمارستان لبافی‏نژاد تا ساعت 11 کار می‏کند. به همین دلیل زمانی که ما برای تهیه گزارش به این بیمارستان مراجعه کردیم، آزمایشگاه بسته بود.