آخرین اجرای پاواروتی در المپیک زمستانی

آخرین اجرای پاواروتی در المپیک زمستانی


 دنیای موسیقی لوچیانو پاواروتی را یکی از خواننده‌های شهیر اُپرا می‌شناسد. این خواننده ایتالیایی که در جوانی عاشق ورزش بود، بعد از آغاز فعالیت حرفه‌ای خود در اُپرا، با صدای خود همواره پای ثابت مراسم‌های مهم ورزشی از جمله افتتاحیه یا اختتامیه 4 جام‌جهانی فوتبال در سال‌های 1990، 1994، 1998 و 2002 بوده است. نکته جالب اینجاست که پاواروتی آخرین اجرای خود را در یک آوردگاه بزرگ ورزشی تجربه کرد؛ در افتتاحیه المپیک زمستانی 2006 در زادگاهش ایتالیا. جایی که او قطعه «هیچ کس نخوابد» را با اجرایی بی‌مانند به انجام رساند.
پاواروتی همان سال 2006  به دلیل ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده تحت درمان قرار گرفت و در ماه اوت سال ۲۰۰۷ نیز برای مدتی در بیمارستان بستری بود.
قرار بود لوچیانو پاواروتی در آخرین هفته زندگی‌اش، به پاس گسترش فرهنگ ایتالیایی، جایزه فرهنگ این کشور را دریافت کند اما در ساعت ۵ بامداد روز پنجشنبه، ۶ سپتامبر ۲۰۰۷، در خانه شخصی‌اش در شهر مودن و در حالی که زن و سه دخترش در کنارش بودند در ۷۱ سالگی درگذشت.
او زندگینامه خود را به نام‌های «پاواروتی: داستان خود من» در سال ۱۹۸۱ و «پاواروتی: دنیای من» را در سال ۱۹۹۵ منتشر کرد، اما برای طرفداران این خواننده شهیر، آخرین یادگار مربوط می شود به افتتاحیه المپیک زمستانی 2006 در تورین.