پایان یک دهه توقف در روابط با همسایگان

سفر ۲ روزه رئیس‌جمهور به قطر با حضور در ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز به پایان رسید

پایان یک دهه توقف در روابط با همسایگان

روز گذشته دومین و آخرین روز از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به قطر برگزار شد،‌ سیدابراهیم رئیسی که با دعوت رسمی امیر قطر روز دوشنبه به دوحه پایتخت قطر سفر کرد و پس از استقبال امیر قطر از رئیس‌جمهور کشورمان در دیوان امیری با تمیم بن حمد آل‌ثانی گفت‌وگو کرده بود، در حضور رئیس‌جمهور کشورمان و امیر قطر ۱۴سند همکاری هم بین دو کشور به امضا رسید. رئیسی در سفر دو روزه خود به قطر، علاوه بر حضور در اجلاس ابرصادرکنندگان گاز، دیدارهای دوجانبه‌ای با مقامات قطری و سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس بزرگ گازی هم داشت و در جمع ایرانیان مقیم قطر هم حضور یافت.

 سطح روابط تهران و دوحه باید در همه زمینه‌ها ارتقا یابد
در عصر اولین روز سفر، سیدابراهیم رئیسی و امیر قطر در نشست مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور تاکید کردند مسوولان اجرایی و روسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو طرف باید برای گسترش تعاملات و همکاری‌های دو کشور اهدافی مشخص با زمان تحقق دقیق تعیین کرده و برای عملیاتی کردن این اهداف تلاشی مضاعف داشته باشند.
رئیسی خاطرنشان کرد: تعیین اهداف و زمان معین برای رسیدن به این اهداف، در مسیر گسترش تعاملات دوجانبه و پیگیری مجدانه این اهداف از سوی مسوولان مربوط در دو کشور به‌ویژه روسای کمیسیون‌های مشترک همکاری اقتصادی ایران و قطر، راهکار موثری برای ارتقای روابط دو کشور در همه زمینه‌ها خواهد بود.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که تقویت تعاملات دوجانبه ایران و قطر باید به همکاری‌های منطقه‌ای و نقش‌آفرینی بین‌المللی دو کشور نیز تسری یابد، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره همسایه‌ای صدیق و دوستی واقعی برای همه کشورهای منطقه و از جمله قطر بوده و بارزترین مصداق برای اثبات این ادعا، حمایت همیشگی ایران از حقوق ملت مظلوم فلسطین است.
رئیسی با یادآوری راهکار جمهوری اسلامی ایران برای حل مساله فلسطین با مشارکت آحاد مختلف ملت فلسطین به تقبیح تلاش برخی کشورها برای عادی‌سازی روابط‌شان با رژیم‌صهیونیستی پرداخت و تصریح کرد: گسترش حضور رژیم‌صهیونیستی در منطقه، به زیان همه کشورهاست؛ چرا که این رژیم، ثبات و امنیت دیگر کشورها را در مسیر تامین منافع خود، تحت‌تاثیر قرار
خواهد داد.
شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر نیز در این جلسه با اشاره به تاثیر همه‌گیری کرونا در برگزار نشدن نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر در دو سال اخیر گفت: قطر مصمم است روابط خود با ایران را بر بستر تعاملات تاریخی و ریشه‌دار دو ملت، در زمینه‌های مختلف گسترش دهد و دیگر اجازه نخواهیم داد هیچ مساله‌ای از جمله همه‌گیری کرونا، مانع پیشبرد این هدف شود.
 تاسیس مرکز تجاری ایرانی در قطر
رئیسی همچنین در دیدار نخست‌وزیر قطر، روابط دو کشور را بسیار عمیق و برآمده از نزدیکی اعتقادی و قلبی دو ملت توصیف کرد و گفت: امروز مناسبات و تعاملات خوبی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بین دو ملت وجود دارد اما این سطح از روابط متناسب با ظرفیت‌های موجود در دو کشور نیست.
رئیس‌جمهور با ارائه پیشنهاد تاسیس یک مرکز تجاری ایرانی در قطر برای معرفی ظرفیت‌های کشورمان به فعالان اقتصادی و تجاری قطری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در عرصه‌های مختلف تولیدی، صنعتی، فناوری، نانو و بیوتکنولوژی و فعالیت‌های دانش‌بنیان دستاوردهای عظیمی دارد که می‌تواند در راستای ارتقای سطح تعاملات دوجانبه در اختیار نخبگان و فعالان اقتصادی و تجاری قطر قرار گیرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت شش شرکت ایرانی در زمینه ساخت واکسن کرونا که از این تعداد چهار شرکت به شکل مستقل موفق به تولید واکسن کرونا شده‌اند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز خیل عظیمی از جوانان تحصیلکرده را تربیت کرده که توانمندی‌های بسیار خوبی در عرصه‌های فنی و مهندسی دارند و این ظرفیت می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش همکاری‌های دو کشور باشد.
وی با اشاره به میزبانی جام‌جهانی فوتبال در کشور قطر گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد از سوی قطر است.
 ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های ایران اسلامی هستند
در ادامه برنامه‌های سفر، رئیسی شامگاه دوشنبه در دیدار ایرانیان مقیم قطر با بیان این‌که ارتباطات مردم کشورهای منطقه ریشه در اعتقادات، باورها و فرهنگ مشترک آنها دارد، گفت: تمدن و مدنیتی که به نام دین در این منطقه رقم خورده، ثروتی عظیمی است که همواره باید برای تقویت آن کوشید و اجازه نداد در عصر ارتباطات دیجیتال مورد هجوم و بی‌توجهی قرار گیرد.
رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایرانیان خارج از کشور نیز مانند ایرانیان داخل کشور دارای حقوقی هستند و دولت نسبت به آنها هم تکالیف و وظایفی دارد، بیان کرد: همه ایرانیان خارج از کشور باید نسبت به حفظ رابطه خود با فرهنگ سرزمین مادری خود تلاش کرده و دستگاه‌های اداری کشور نیز موظف هستند که این رابطه را تسهیل کنند.
وی با اشاره به این‌که ایرانیان خارج از کشور بهترین جا برای سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی را ایران اسلامی می‌دانند، تصریح کرد: باید زمینه حضور و فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل مرزهای ایران بیش از پیش تسهیل شود. البته اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است که رفع موانع صدور مجوزهای کسب و کار یکی از این اقدامات ارزنده است.
رئیسی با دعوت از ایرانیان خارج از کشور که در بخش‌های اقتصادی فعال هستند برای حضور و فعالیت در کشورمان خاطرنشان کرد: همه موظف هستیم تلاش کنیم صادرات ایران افزایش یابد. امروز متاسفانه سهم ما در اقتصاد منطقه در جایگاه شایسته خود قرار ندارد، در حالی که تولیدات ایرانی در منطقه مورد توجه بوده و از استاندارد قابل قبول و قابل رقابتی با کشورهای مدعی برخوردار هستند.
 ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد
ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، با حضور رئیس‌جمهور کشورمان، رؤسا و نمایندگان کشورهای عضو و با سخنرانی امیر قطر، با محوریت امنیت انرژی در جهان در دوحه برگزار شد.
در این نشست که رؤسای جمهوری، نخست‌وزیران و وزرای انرژی ایران، الجزایر، مصر، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور دارند، سیدابراهیم رئیسی هم سخنرانی کرد.
 کشورهای عضو این مجمع در مجموع ۴۵درصد از سهم تجارت جهانی گاز و ۶۵درصد از ذخایر اثبات شده جهانی گاز را در اختیار دارند. مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت ماه سال ۱۳۸0 در تهران تأسیس شد و از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست نیز در سطح سران برگزار شده است.
 گاز طبیعی، شکل‌دهنده آینده انرژی جهان است
در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر قطر، سیدابراهیم رئیسی در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) حضور یافت و ضمن تبریک به شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی برای ریاست بر ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تشکر از دولت و ملت قطر برای برگزاری این نشست و مهمان‌نوازی گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدوارم به یاری خداوند این اجلاس بتواند زمینه‌ها و افق‌های همکاری بیشتر بین اعضا را برای حفظ و صیانت از گازطبیعی که سرمایه ملی خدادادی آنهاست، بیش از گذشته تقویت کند.
رئیسی خاطر نشان کرد: برگزاری شش دوره اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در طول عمر این سازمان بین‌الدولی نوپا، بیش از هر واقعیتی، نشانه‌ای قوی از همگرایی، همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف مجمعی است که پایه‌های اولیه آن با ابتکار تهران در سال ۲۰۰۱ بنا گذاشته شد.
وی افزود: هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن حمایت از حق حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود خصوصا گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی برای حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلفی از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، تقویت نقش گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و همفکری و همکاری در تقویت امنیت عرضه و امنیت تقاضای گاز طبیعی است. نشست‌های سران نیز فرصتی برای هم‌افزایی در راستای تحقق این اهداف محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: ما به عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادرکننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گازطبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده گاز می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تامین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.
رئیسی ادامه داد: پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان برگزاری اولین اجلاس سران این مجمع در سال ۲۰۱۱ که با شعار گازطبیعی پاسخی به چالش‌های توسعه پایدار در قرن ۲۱ در دوحه برگزار شد، جهان اکنون بیش از گذشته نیازمند تلاش جمعی کشورهای عضو مجمع برای تحقق این شعار است.
وی خاطر نشان کرد: اجلاس ششم، نخستین نشست سران پس از شروع پاندمی کوید-۱۹ است و شعار آن یعنی «گاز طبیعی: شکل دهنده آینده انرژی» خود پیام سازنده و مثبتی به جامعه دارد مبنی بر این‌که در شرایط موجود بازارهای انرژی و در مسیر دشوار جهان در بازیابی اقتصادی پس از کرونا، گاز طبیعی یک عامل کمک‌کننده خواهد بود.
رئیس‌جمهور بیان کرد: گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و با منابع غنی قابل استحصال، برای دهه‌های آینده سهم قابل‌توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست‌محیطی خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ها حفظ خواهد کرد.
آیت‌ا... رئیسی تصریح کرد: روند رو به رشد برقی‌شدن در دهه‌های پیش رو و نقش گاز طبیعی به عنوان مهم‌ترین نهاده تولید برق، این چشم‌انداز را تقویت می‌کند از این منظر، رویکرد ما به عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان‌دوستانه است.
 حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن
سیدابراهیم رئیسی در حاشیه ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در قطر با روسای جمهور برخی کشورها دیدار کرد. رئیس‌جمهور در دیدار با عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور الجزایر با تمجید از روحیه انقلابی و ایستادگی مردم الجزایر در برابر زیاده‌خواهی‌های استعمارگران گفت: تاریخ گواه آن است که ایستادگی و مقاومت ملت‌ها در برابر سلطه‌طلبان نتیجه‌بخش بوده است.
رئیس‌جمهور افزود: ایران و الجزایر همکاری‌های خوبی با یکدیگر دارند اما این سطح از تعاملات کافی نبوده و با توجه به عزم و اراده سران دو کشور، مناسبات تهران و الجزیره می‌تواند در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد.
رئیسی همچنین در دیدار کیت راولی، نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو با اشاره به روحیه آزادیخواهی و استقلال‌طلبی ملت‌های منطقه آمریکای لاتین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره حامی مطالبات آزادیخواهانه و استقلال‌طلبانه همه ملت‌های جهان در برابر ظلم کشورهای استکباری بوده است. رئیس‌جمهور برای گسترش روابط با ترینیداد و توباگو به‌ویژه در عرصه بهره‌برداری از منابع نفت و گاز ابراز علاقه کرد.
در ادامه رئیسی با فلیکس پلاسنسیا گونسالس، وزیر خارجه ونزوئلا دیدار کرد و با بیان این‌که یقین داریم ایستادگی و اتخاذ موضع محکم در مقابل سلطه‌طلبان و امپریالیسم حتما به پیروزی خواهد رسید، گفت:‌ یکی از مصادیق اثبات این مدعا ونزوئلاست که با وجود فشارهای شدید اما با ایستادگی و به پشتوانه حمایت مردم با مقاومت و برنامه‌ریزی بر تحریم‌ها غلبه کرده و امروز شاهدیم وضعیت در این کشور رو به بهبود است. رئیس‌جمهور با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و تعاملات با ونزوئلا در زمینه‌های مختلف برنامه دارد، افزود: آمادگی داریم تا در تغییر شرایط اقتصادی ونزوئلا به نفع مردم کنار این کشور باشیم. کشورهای منطقه آمریکای لاتین مثال بسیار خوبی از قطعی بودن پیروزی مقاومت ملت‌ها برابر سلطه‌طلبی قدرت‌های جهانی است.