توسعه تسلیحات میکروبی توسط آمریکا در اوکراین

توسعه تسلیحات میکروبی توسط آمریکا در اوکراین

پس از تغییر حکومت در اوکراین در سال ۱۳۹۳، با سازماندهی و پشتیبانی مالی واشنگتن شبکه ای متشکل از حداقل ۳۰ آزمایشگاه زیستی در اوکراین استقرار یافت. این آزمایشگاه‌ها به پژوهش درباره بیماری‌های کشنده می‌پرداختند. این موضوع طی بیانیه رسمی از سوی معاون وزیر خارجه آمریکا، ویکتوریا ‎نولاند و قبل از آن توسط بنیاد نشر مؤسسات آمریکایی، ازجمله آکادمی ملی علوم مورد تأیید واقع شده است.  نکته قابل توجه این‌که مشتری برون داد پژوهش‌های آن آزمایشگاه‌ها دفتر تقلیل تهدیدات نظامی وزارت دفاع آمریکا بوده است.
به گواه فاکس نیوز، در حال حاضر و در خلال عملیات نظامی در اوکراین، اسناد و مدارک افشاشده نشان دهنده اقدامات آمریکایی‌ها برای نابود کردن آثار به جامانده از برنامه سلاح‌های میکروبی هستند؛ این اقدامات آمریکایی‌ها مشخص می‌کند دانشمندان اوکراینی و آمریکایی در اوکراین چه می‌کرده‌اند. به طور خاص، مشخص شده که وزارت بهداشت اوکراین از پنجم اسفند ۱۴۰۰ ‎( از زمان آغاز عملیات نظامی) دستور داده است ‎کلیه‏ جنگ افزارهای میکروبی در آزمایشگاه‌ها معدوم شوند.
 همه جوانب امر مؤید آن است که واشنگتن و کیف از دست یافتن روس‌ها به اسناد و مدارک افزایش قابلیت‌های بیماری زایی میکروارگانیسم‌ها به شیوه‌های زیست ترکیبی به شدت هراسانند.