‌ساماندهی سرویس مدارس  اولویت مدیران نیست

‌ساماندهی سرویس مدارس اولویت مدیران نیست

هادی هاشمی رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت

  ماجرای  سرویس مدارس، مشکل‌ امروز و دیروز نیست‌ تا جایی که ‌به خاطر دارم سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان همیشه یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها بوده‌است؛ موضوعی که البته طبیعی است از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد. اما این‌که چرا با گذشت سال‌ها، برخی از این مشکلات از جمله سلامت و ایمنی سرویس‌ها، امنیت، هزینه و... حل نشده‌است، جای تعجب دارد. واقعیت این است ابتدایی‌ترین موضوع در زمینه سرویس مدارس، امنیت خاطری است که به خانواده‌ها بابت رفت و آمد فرزندانشان داده می‌شود. پس هراتفاق، هر تصمیم و روندی که اتخاذ می‌شود باید در جهت تحقق این هدف باشد. مثلا یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در این زمینه، انتخاب خودروهای شخصی به عنوان سرویس رفت و آمد است که در مرحله اول به دلیل کیفیت بالای آن توسط مدیران آموزشی انتخاب می‌شود ، هرچند به هر حال مشکلاتی به همراه دارد.  بر کسی پوشیده نیست خودروی سرویس مدارس و راننده آن باید دارای شرایط استاندارد باشند؛ از سلامت خودرو، معاینه فنی و مدارک کامل خودرو گرفته تا سلامت و گواهینامه راننده، شرایطی است که باید به صورت کامل تحت نظارت آموزش و پرورش و مدیران مدرسه قرار بگیرد.
اما در مرحله بعد و با در نظر گرفتن همه این موارد، شخصا فکر می‌کنم بهتر است برای سرویس مدارس از وسیله نقلیه عمومی یا نیمه‌عمومی مانند تاکسی‌ها استفاده کنیم؛ وسایلی که آنقدر چارچوب و قواعد دارند که می‌توانند آرامش خاطر خانواده‌ها را فراهم کنند.
اما شاید این سوال مطرح شود که وسیله‌نقلیه عمومی چه تفاوتی با خودروهای شخصی در رفت و آمد بچه‌ها دارد؟ بدون شک تفاوت‌های بسیاری در حل مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم، داریم. از جمله این‌که وسایل نقلیه عمومی، با رنگ‌خاص و بغل‌نویسی‌های مشخص، دیگر راننده‌های سطح شهر را از هدف تردد خودرو در خیابان و حضور بچه‌ها در خودرو مطلع می‌کند و باعث می‌شود حواسشان به سبقت گرفتن از این وسیله، توقف آن، پیاده و سوار شدن بچه‌ها از آن و... باشد.
در واقع با انتخاب وسایل نقلیه‌عمومی به عنوان سرویس مدارس، مسائلی از جمله امنیت بچه‌ها، قیمت، کمبود وسیله و... تا حدودی حل خواهدشد.
اما واقعیت این است غیر از مسائلی مانند رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌اجتماعی، دیگر مسائل و معضلات مربوط به سرویس مدارس از گذشته وجود داشته و تنها زمانی این مسائل حل خواهدشد که یک تصمیم‌گیری واحد در مدیران مدارس به وجود بیاید. آن‌وقت است که هویت سرویس مدارس شکلی بهتر به خود می‌گیرد و از این بابت دغدغه‌ای برای والدین، دانش‌آموزان و مدیران مدارس باقی نمی‌ماند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد موضوع سرویس مدارس جزو مسائل دست چندم در تصمیم‌گیری مدیران است؛ چرا که با یک تجدیدنظر کلی و اتخاذ تصمیم‌های جدید، می‌توان به سادگی از پس چالش‌هایی که اکنون با آن روبه‌رو هستیم، برآییم؛ تصمیماتی که البته نباید فقط در حد حرف باقی بماند.