کوتاه از اقتصاد

کوتاه از اقتصاد

چرا گوجه 25 هزار تومان شد؟
می‌گویند با گوجه‌فرنگی 25 هزار تومانی به‌زودی خداحافظی می‌شود، البته به شرط برطرف شدن مشكلات كامیونداران.
به گزارش جام‌جم، از چند روز بیش بود كه قیمت گوجه‌فرنگی با رشدی عجیب به قیمت 25 هزار تومان رسید؛ اتفاقی كه نخستین شوك قیمتی كالاها را در سال 1401 رقم زد. در كنار گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز هم دچار این شوك شدند، به‌طوری كه بهایشان به 16 و
 20 هزار تومان افزایش یافت.
حالا انگشت اتهام بیشتر از همه، به سوی كامیونداران نشانه رفته است. صنفی كه نقش مهمی در ثبات بازارها ایفا می‌كند و در صورت بروز خللی در كارشان، قیمت‌ها میل صعود پیدا می‌كند. طی روزهای گذشته مسؤولان ذی‌ربط از مقطعی بودن این قیمت‌ها گفتند و اعلام كردند چون كامیونداران بارها را به مقاصد و شهرها نرسانده‌اند، چنین شرایطی حكمفرما شده است. مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان به مهر گفته است فقط 10 درصد از باری كه قرار بود در بازار تهران تخلیه شود، به تهران رسیده است و این یعنی كمبود گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت. كامیونداران از شرایط‌شان ناراضی هستند و معتقدند با این وضعیت، آنها متضرر اصلی خواهند بود. برای صدور یك بارنامه معمولی كه هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان است، حدود سه میلیون تومان از كامیونداران گرفته می‌شود كه این مساله نیز یكی دیگر از چالش‌های آنان است. اما دبیر انجمن صنفی كامیونداران نظر دیگری دارد: «در سال ۹۷ كه اعتراضات كامیونداران آغاز شد، قرار شد تا بخشی از مشكلات كمبود كرایه حمل از طریق روش تن-كیلومتر حل شود اما با یك بار این قضیه برطرف نمی‌شود، بلكه باید رقم پایه تن - كیلومتر به‌روزرسانی شود و قرار نیست رانندگان با كرایه سال گذشته به عنوان رقم پایه، فعالیت كنند».
حالا گفته می‌شود كامیونداران قرار است بارها را به مقصد برسانند تا قیمت‌ها كاهش یابد و همه چیز به روزهای آرام گذشته بازگردد.
هدررفت 60 درصدی آب!
به گفته وزیر نیرو، در برخی شهر‌ها مثل یاسوج به علل وضع جغرافیایی خاص منطقه و فرسودگی بسیار زیاد خطوط و شبكه‌های آبرسانی آن، هدررفت آب حدود ۶۰ درصد است.
علی‌اكبر محرابیان گفت: «مجموع هدررفت آب از شبكه‌های فرسوده و برداشت‌های غیرمجاز ۲۵ درصد است. هم‌اكنون میزان هدررفت آب در برخی شهر‌های كشور مثل یزد بسیار كم و حتی از استاندارد‌های جهانی نیز كمتر است. قرار است با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شبكه‌های فرسوده آبرسانی، اصلاح و از محل جلوگیری از هدررفت، بخشی از آب توسط سرمایه‌گذار به دیگر بخش‌ها فروخته شود كه با این كار هم هدررفت كنترل و هم سرمایه بخش خصوصی برگشت داده می‌شود.
طبق گفته كشفی، معاون راهبردی و نظارت بر بهره‌برداری شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور، برای كاهش هر یك درصد هدررفت واقعی آب، ۱۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز است./ باشگاه خبرنگاران
قیمت برنج اعلام می‌شود
دبیر انجمن واردکنندگان برنج از موافقت ضمنی وزارت جهاد با واردات این کالا به کشور خبر داد و گفت: قیمت مصوب برنج به‌زودی اصلاح و اعلام می‌شود.
مسیح کشاورز با اشاره به این‌که هر چه جلوتر برویم قیمت‌های جهانی محصولات غذایی ازجمله برنج گران‌تر می‌شود، اظهار داشت: در جلسه دیروز از وزارت جهاد کشاورزی خواستیم قیمت‌های مصوب برنج به‌صورت کارشناسی شده و منطقی تعیین شود. وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد وارد‌کنندگان آنالیز قیمت را برای این وزارتخانه ارسال کنند تا آنها نیز این آنالیز را در اختیار سازمان حمایت قرار دهند که در نهایت قیمت مصوب مشخص و اعلام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره این‌که چرا علی‌رغم این‌که گفته می‌شود عرضه برنج در بازار افزایش یافته، قیمت این محصول کاهش پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: سال گذشته یک میلیون تن برنج وارد کشور شد در حالی که برنامه ما واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن از این محصول بود اما سیاستگذاری‌های غلط وزارت جهاد کشاورزی مانع تحقق این برنامه شد.