زنده‌کشی یا زنده‌گیری؟

کوتاه‌تر از گزارش

زنده‌کشی یا زنده‌گیری؟

مرگ یک پلنگ و یک خرس قهوه‌ای در چند روز اخیر خبرساز شده است، چون مسؤولان محیط‌زیست کشور نتوانسته‌اند برای زنده‌گیری آنها موفق عمل کنند. حکایت پلنگی که در قائمشهر قربانی شد و خرسی که در یکی از روستاهای اردبیل زجرکش شد، گواهی می‌دهد مدیران محیط‌زیست کشور آن‌طور که باید برای چنین مسائلی آمادگی ندارند و از تجهیزات لازم نیز برخوردار نیستند.

یکشنبه گذشته را می‌توان روز جنگ با حیات‌وحش نامید؛ چراکه در خیابان‌های قائمشهر، پلنگی به ضرب گلوله از پا درآمد و بعد به آن داروی بیهوشی تزریق شد. قبل از آن یعنی جمعه گذشته نیز عده‌ای کمر به قتل یک خرس قهوه‌ای در اردبیل بستند. آنها با تراکتور به ستون فقرات و پاهای یک قلاده خرس آسیب زدند تا حیوان بی‌نوا را به دام بیندازند. در واقع پای خرس را زیر چرخ تراکتور قرار داده و طنابی نیز به دور گردن حیوان بسته بودند تا ماموران محیط‌زیست خود را برسانند مانند ماجرای پلنگ، ماموران محیط‌زیست پس از شلیک دارت بیهوشی به خرس و انتقال آن خیلی زود دریافتند خرس بیچاره تلف شده است.

داستان غم‌انگیز پلنگ در قائمشهر باعث واکنش سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی شد. او با انتقاد از مدیران گفت: عملکرد بخش‌های مختلف در مواجه با این واقعه درست نبود و همین موضوع موجب شد مردم زیادی در محل جمع شوند و پلنگ با استرس زیاد مواجه شود و سرانجام به دو مامور ناجا حمله کند. 

او با انتقاد از کمبود تجهیزاتی مانند سلاح بیهوشی به ایسنا افزود: چه توجیهی دارد که یک استان پهناور فقط یک تفنگ بیهوشی برای حیات‌وحش داشته باشد. چرا نباید این تفنگ‌ها در همه پاسگاه‌های محیط‌بانی باشد و دامپزشکان معتمد نیز در شهرستان‌ها آموزش ببینند تا در مواجهه با این‌گونه وقایع بتوان از کمک آنها استفاده کرد؟

قانون را رعایت کنید

 به نظر محمدعلی یکتانیک، کارشناس حیات‌وحش اما دلیل بروز این مشکلات، اجرا نشدن قوانین است. او بی‌توجهی به قانون را دلیل اصلی شکل‌گیری این مسائل می‌داند. این کارشناس در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد هیچ‌گاه با متخلفانی که به حریم محیط‌زیست وارد می‌شوند یا به حیوانی آسیب می‌زنند برخورد قاطعی نمی‌شود. بسیاری از پرونده‌های قضایی متخلف را گناهکار نمی‌دانند، بنابراین پرونده‌ها بسته می‌شود.
​​​​​​​
آن‌طور که او می‌گوید در سال‌های اخیر تعارض حیات‌وحش و انسان افزایش یافته است. انسان به حریم طبیعت وارد شده و با چرای بیش از ظرفیت دام، پوشش گیاهی را از بین برده است. بسیاری از نهال‌های جنگل‌ها به دلیل چرای بی‌رویه از بین رفته است. خشکسالی هم از طرف دیگر باعث شده بسیاری از حیوانات به ارتفاعات مهاجرت کنند. یکتانیک می‌گوید حیوانات اما برای به دست آوردن غذا ناگزیرند به روستاها و مناطق مسکونی بیایند. این کارشناس تاکید می‌کند این رفتار نادرست انسان‌هاست که باعث می‌شود حیوانات در مناطق مسکونی دیده شوند. او برای حل این مشکل اما راه‌حلی دارد. این کارشناس توصیه می‌کند سازمان محیط‌زیست کشور به عنوان متولی حیات‌وحش در هر استانی مرکزی برای نگهداری و تیمار از حیواناتی که به هر دلیلی زخمی شده‌اند، در نظر بگیرد. او البته از 80 مرکز نگهداری و تیمار حیوانات وحشی می‌گوید که در کشور مشغول به کارند. به نظر این کارشناس اما بیشتر این مراکز کارایی لازم را ندارند. او تنها راه‌حل برای جلوگیری از زنده‌گیری و آزار و اذیت حیوانات را اجرای قانون می‌داند.

لیلا شوقی - جامعه