به ایجاد گفتمان فکر می‌کنیم

مهمانان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفت‌وگو با جام‌جم:

به ایجاد گفتمان فکر می‌کنیم

مهمان اصلی سی‌ و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بخش بین‌الملل، کشور قطر است که غرفه آن، دیروز در مراسمی رسمی افتتاح شد. مسؤولان غرفه این کشور در نمایشگاه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی جام‌جم در خصوص ارتباط فرهنگی میان دو کشور و تاثیر برگزاری نمایشگاه بر ارتباطات ایران و قطر تاکید کردند.

ریاض احمدمحمد صالح، مدیر اتحادیه ناشران و توزیع کنندگان قطری در گفت‌وگو با جام‌جم درباره حضور کشور قطر در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان مهمان اصلی می‌گوید: با توجه به توقف و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب در سطح جهان و به دنبال آن خاورمیانه، فرصت مشارکت در این دوره پس از توقف دوساله نمایشگاه کتاب تهران برای کشور قطر ارزشمند است، چراکه برقراری ارتباط با ناشران ایران مجدد از سرگرفته می‌شود.
مدیر اتحادیه ناشران و توزیع کنندگان کتاب در قطر بیان می‌کند در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب تهران، امکان ایجاد ارتباط برای ما وجود داشت اما در این دوره به دلیل این‌که قطر، مهمان اصلی نمایشگاه است از طریق ناشران حاضر سعی در معرفی فرهنگ کشور را داریم.
 او می‌افزاید: ما در قطر تقریبا ۱۵‌انتشارات و توزیع‌کننده کتاب داریم اما فقط پنج نشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضرند که از جمله این ناشران می‌توان به ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان قطر اشاره کرد.
احمدمحمد صالح می‌گوید، از جمله اهداف وزارت فرهنگ قطر برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ تعامل فرهنگی و ارتباط با ناشران ایرانی و مراکز ترجمه ایرانی برای ارائه کتاب‌های‌مان است.
او درباره استقبال مردم کشورمان در اولین روز از نمایشگاه کتاب عنوان می‌کند ،مردم ایران به‌شدت فرهیخته و دوستدار علم و فرهنگ هستند و حضورشان در اولین روز نمایشگاه کتاب، نشان دهنده این است که دوست دارند اطلاعات فرهنگی‌شان را به روز کنند. من ملت ایران  و فرهنگ‌شان را فرهنگی باشکوه می‌بینم و ارتباط‌گیری با مردم ایران را بسیار لذتبخش دیدم، چراکه فرهنگ ارتباط مردمش ناشی از تمدن و قدمت چندین ساله آنهاست.
اسماء الکواری، نویسنده و صاحب تنها نشر کتاب‌های کودک و نوجوان کشور قطر است. او‌می‌گوید، از سال‌۲۰۱۳ مشغول نوشتن در این حوزه شده اما از سال ۲۰۲۰ نشر مخصوص به حوزه کودک و نوجوان را تأسیس کرده و حالا او فقط ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان قطری است.
الکواری که از هنر اسلامی ـــ ایرانی موجود در معماری مصلی شگفت زده شده است، می‌گوید: این هنر را ابتدا هنر اسلامی می‌دانم در عین این‌که جانی که آن را لمس کرده و به وجود آورده، هویتی ایرانی دارد. زمین و خاکی که این هنر در آن شکل گرفته، ایران است و ریشه‌های آن دین اسلام است. ترکیب این دو، خالق هنری خاص شده است. هرچند من بعضی اشتراکات را در سایر کشورهای اسلامی دیده‌ام اما خصوصیت هر یک متفاوت است‌، زیرا خالق هرکدام در زادبومی متفاوت رشد کرده و همین خاص بودن، هنر ایرانی است.
این ناشر قطری درباره برنامه‌های انتشاراتش برای ارتباط‌گیری با ناشران ایرانی عنوان می‌کند: ما اکنون ارتباط‌گیری‌‌مان را با ناشران ایرانی آغاز کرده‌ایم. در درجه اول قصد داریم با تصویرگران ایرانی ارتباط بگیریم. هرچند من قطری‌ام اما عاشق هنر هنرمندان ایرانی هستم. همیشه معتقدم هنر ایرانی، ریشه‌دار و اصیل است و برای همین اولویت اول ما، ارتباط با تصویرگران و نقاشان ایرانی است و اولویت بعدی ما ارتباط با نویسندگان ایرانی است.
وی درباره محتوای ارائه شده در کتاب‌های این نشر افزود: کتاب‌های ما به فرهنگ عمومی و المان‌های بومی قطر می‌پردازد اما فرهنگ عمومی قطر، فرهنگ قابل انطباق بر سایر کشورهای اسلامی است و همین موضوع باعث ایجاد اشتراک و گفتمان میان دو کشور ایران و قطر است، چراکه به اعتقاد من فرهنگ‌های عمومی ما اجزای یک فرهنگ کلی و تمدن بزرگ به نام فرهنگ و تمدن اسلامی است.
غرفه کشور قطر در ابتدای بخش بین‌الملل و با المان‌های بومی مردم قطر تا پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب یعنی ۳۱ اردیبهشت، برپاست.

زینب مرزوقی - فرهنگ و هنر