دیپلماسی دفاعی با همسایگان

سرلشکر باقری بعد از سفر به روسیه به تاجیکستان رفت

دیپلماسی دفاعی با همسایگان

از آنجا که دولت سیدابراهیم رئیسی در دوره جدید، نگاه خاصی به حوزه شرق و کشورهای آسیایی داشته، عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای هم اتفاق مهمی بوده که به‌عنوان اولین دستاورد سیاست خارجی این دولت مورد توجه قرار گرفت و موجب توسعه همکاری‌های اقتصادی و نظامی ایران با کشورهای همسایه شمالی شد. شهریور پارسال بود که ایران در بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که با حضور سران ۱۲ کشور در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار می‌شد، به عضویت رسمی این سازمان درآمد؛ عضویتی که تاثیر مهمی بر روند همکاری‌های همه‌جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیامحوری داشت.

روز گذشته سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به دعوت رسمی وزیر دفاع تاجیکستان با یک هیات بلندپایه نظامی به این کشور سفر کرده و هدف اصلی این برنامه تعامل با همسایگان به‌منظور ارتقا و توسعه همکاری‌های مشترک دفاعی و نظامی با جمهوری تاجیکستان بوده است. 
سرلشکر باقری که با استقبال سرلشکر امامعلی صابرزاده، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و معاون اول وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان به این کشور وارد شده تقویت و توسعه همکاری‌های نظامی و دفاعی بین دو کشور ایران و تاجیکستان را از اهداف اصلی این سفر عنوان کرده و گفته است جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان در یک منطقه ژئوپلتیکی قرار دارند و اتفاقات و حوادث هردو کشور بر یکدیگر تاثیرگذار است.
دیپلماسی همسایگی به‌عنوان ریل‌گذاری جدید دولت سیزدهم در این سفر هم مورد تاکید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بوده و او با اشاره به سیاست دولت ایران مبنی‌بر توسعه روابط با همسایگان، تاکید کرده در راستای ارتقای امنیت و آرامش هر دو کشور، دیدارهای دوجانبه‌ای در طول سفر با مقامات نظامی و سیاسی برگزار می‌شود.
البته سرلشکر باقری در این سفر هم با رئیس‌جمهور کشور تاجیکستان دیدار داشته و هم از مراکز نظامی و علمی نیروهای مسلح این کشور بازدید کرده اما نکته مهم درباره این سفرهای منطقه‌ای این است که همکاری‌های نظامی و دفاعی قطعا در مهار تروریسمی که کانون آن آسیای مرکزی است نقش مهمی دارد. البته این سفر از بعد دیگری هم اهمیت دارد. تا همین چند وقت قبل، تاجیکستان، ایران را به ایجاد تنش و ارتباط‌گیری با برخی محافل مخالف دولت تاجیکستان متهم می‌کرد اما در شرایط جدید این سفر آن هم در سطح یکی از عالی‌ترین چهره‌های نظامی ایران نشان می‌دهد نه‌تنها سوءتفاهمات امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور این کشور برطرف شده بلکه زمینه تعامل سیاسی و نظامی بین دو کشور هم با اقتضائات جدید فراهم شده است. 
روابط ایران و تاجیکستان در 30 سال گذشته فرازونشیب‌های زیادی داشته که سردی روابط دیپلماتیک، وقفه‌ای در ارتباط دو کشور به وجود آورده بود اما حالا این فضای سرد جای خود را به گرم‌شدن روابط منطقه‌ای داده است. البته ایران بعد از انقلاب همواره برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ثبات موقعیت خود در منطقه به تقویت روابط با کشورهای آسیای‌مرکزی تمایل داشت، ضمن این‌که پتانسیل‌های زیادی در روابط میان تهران ــ دوشنبه وجود دارد که مشخصا با روی‌کارآمدن دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان ازجمله کشورهای آسیای‌مرکزی هم به‌صورت جدی دنبال شده به‌طوری‌که فقط سال گذشته حدود ۳۰۰میلیون دلار صادرات به کشور تاجیکستان و حدود ۶۰میلیون دلار واردات از این کشور انجام شد و پیش‌بینی شده بود این میزان به ۵۰۰میلیون دلار در سال هم برسد.
به‌هرحال در چارچوب دکترین جدید، دیپلماسی نظامی در تعامل با همسایگان هم به‌عنوان استراتژی جدید دنبال می‌شود. پیش از سفر نظامی به تاجیکستان سرلشکر باقری مهرماه سال گذشته هم سفری به روسیه داشت و درباره قراردادهای خرید تسلیحاتی پیگیری‌های مهمی انجام داد، ازجمله این‌که درباره همکاری‌های دفاعی دو کشور پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی اقداماتی را دنبال کرد و در همکاری‌های نظامی دوجانبه در حوزه‌های آموزش، تبادل‌تجربیات و ادامه همکاری‌ها در مسیر امنیت و صنایع‌دفاعی تفاهماتی را به سرانجام رساند. 

​​​​​​​