امنیت برای کودکان

امنیت برای کودکان

 روزی نیست که خبر ناگواری از کودکان و نوجوانان منتشر نشود. یک روز کودکی به قتل می‏رسد و روز دیگر نوجوانی ربوده می‎شود. شاید به همین دلیل است که نام پلیس اطفال و نوجوانان این روزها شنیده می‏شود؛ پلیسی که قرار است امنیت این گروه را حفظ کند. لزوم حضور پلیس ویژه اطفال و نوجوانان اما زمانی مهم می‏شود که بدانیم بیش از یک‌سوم جمعیت ایرانی در رده سنی کودک و نوجوان و زیر 18 سال قرار دارند.  به گفته اعضای مجلس شورای اسلامی تا دو ماه دیگر این پلیس شروع به کار می‏کند. 

درست یک سال از عمر لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان می‏گذرد. روز 26اردیبهشت‎ پارسال بود که در جلسه هیات دولت با رئیس‎جمهوری وقت لایحه تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان بررسی و تصویب شد.

 لزوم تشکیل پلیس ویژه
 حسن نوروزی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به ما می‏گوید تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان ضروری است. او توضیح می‏دهد آسیب‎شناسی کودکان از نظر رفتاری و روانی در زمان مواجهه با جرم اهمیت دارد، بنابراین یک پلیس کاربلد، فردی است که روان‌شناسی کودک می‏داند، فردی که می‌تواند از کودک در زمان بحران حمایت کند، است. از نظر او، پلیسی که در زمینه موادمخدر کار می‎کند، گزینه مناسبی برای مواجهه با کودک در زمان بحران نیست. او معتقد است تشکیل پلیس ویژه اطفال برگ برنده نیروی انتظامی و انقلاب اسلامی است. 

 لایحه چه می‏گوید؟
 اهمیت تشکیل پلیس ویژه اطفال روشن است اما مواد لایحه تصویبی چه می‏گوید؟ لایحه 58 ماده دارد اما در مهم‌ترین ماده‎ها آمده‌است پلیس ویژه اطفال و نوجوانان با همکاری مسؤولان مدارس و مربیان، مددکاران اجتماعی یا اشخاص غیردولتی کارگروه مدرسه امن برای شناسایی و کاهش آسیب در مدرسه، شناسایی اطفال و نوجوانان نیازمند حمایت تشکیل می‏دهند. پس از آن اقدامات حمایتی اولیه در مورد کودکان یا معرفی به مراجع حمایتی و درمانی و برگزاری جلسات مشاوره با طفل و نوجوان، خانواده یا دیگر اشخاص مرتبط با او انجام می‏شود.   بعد از تصویب لایحه، مهلت یکساله به پلیس داده‌شد تا پلیس اطفال و نوجوانان تشکیل شود. حالا مهلت یکساله تمام شده‌است. نوروزی می‏گوید کارگروهی برای تشکیل پلیس ویژه اطفال در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده‌است و به زودی شرایط تشکیل پلیس در مجلس بررسی می‎شود. او خبر می‏دهد تا دو ماه دیگر، کشور پلیس اطفال و نوجوان خواهدداشت. 

لیلا شوقی - گروه جامعه