به لثه دست نزنید

به لثه دست نزنید

در این ستون پاسخ سؤالات پزشکی شما را که از طریق پیامک به شماره 300011240 روزنامه جام‌جم ارسال‌کرده‌اید از متخصصان مربوط پیگیری‌می‌کنیم.

علی م. هستم و از تبریز تماس می‌گیرم. 32 سال دارم. دیروز به‌طور ناگهانی لثه دندان‌های بالایی من دچار تورم شد که با درد نیز همراه بود. دندان‌های بالایی من سالم هستند اما چند روز پیش، دهان‌شویه‌ام را تغییر دادم. امکان دارد تورم لثه ناشی از آن باشد؟ تورم باعث شده نتوانم به‌راحتی غذا بخورم.
تورم لثه از عارضه‌هایی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود. بنابراین برای تشخیص دقیق علت آن، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در سؤال اشاره کردید چند روز پیش، دهان‌شو‌یه خود را تغییر داده‌اید. یکی از دلایل تورم لثه‌ها می‌تواند حساسیت لثه‌ها به دهان‌شویه یا خمیر دندان باشد. 
بنابراین می‌توانید به مدت چند روز استفاده از این دهان‌شویه را متوقف کنید تا نتیجه را ببینید. اگر التهاب برطرف شود، علت تورم لثه شما می‌تواند همین مورد باشد. اما درصورتی که التهاب برطرف نشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. از دیگر دلایل شایع التهاب لثه‌ها می‌توان به تغییرات هورمونی، عوارض مصرف بعضی از داروها، کمبود ویتامین‌های خانواده‌B، ویتامین‌C و کلسیم، آسیب دندان‌ها، بیماری لثه و عفونت دندان می‌تواند زمینه ایجاد التهاب لثه‌ها باشد. در مواردی نیز التهاب لثه ناشی از تجمع پلاک دهانی است که دراین شرایط التهاب با سرخی لثه‌ها و خونریزی همراه است. 
نشانه‌هایی مانند بدطعم شدن و بوی نامطلوب دهان، احساس درد در زمان جویدن غذا و خونریزی از لثه نیز از دیگر نشانه‌های التهاب لثه‌هاست. تا زمان برطرف شدن کامل التهاب لثه‌ها از مسواک نرم برای مسواک‌زدن دندان‌هایی که لثه آنها آسیب‌دیده، استفاده کنید. از دست‌زدن به لثه‌ها و مصرف موادغذایی محرک خودداری کنید تا التهاب تشدید نشود.

دکتر سیما سالم -  جراح دندانپزشک