اتوتیک سرعت سرویس‌های دوره‌ای خودرو را در محل تا حدود زیادی بالا برده است

اتوتیک سرعت سرویس‌های دوره‌ای خودرو را در محل تا حدود زیادی بالا برده است

انجام سرویس‌های دوره‌ای و منظم علاوه به کمک بر عملکرد ماشین، باعث افزایش طول عمر مفید و کاهش استهلاک نیز می‌شود. افزایش هزینه‌های انجام این خدمات همراه با صرف زمان زیاد برای آن، باعث شده انجام سرویس‌های دوره‌ای روزبه‌روز سخت‌تر شود. اتوتیک شرکتی است که با هدف تسهیل انجام این سرویس دهی‌ها در سال 1398 و به صورت سهامی خاص تأسیس شده و تا امروز توانسته ضمن فعالیت در کلانشهر تهران، شعب خود را در سراسر ایران نیز افزایش دهد. هر چند به گفته خودشان، هنوز راه زیادی در پیش دارند.

دغدغه‌های ماشینی
شاید برای شما هم شنیدن انجام خدمات خودرویی مانند تعویض روغن و ... به‌صورت آنلاین کمی عجیب به نظر برسد اما این دقیقا همان چیزی است که شرکت روانکاران اکباتان برای آن تأسیس شده اما دریافت خدمات در محل چه مزیت‌هایی نسبت به خدمات سنتی و وضعیت کنونی آن دارد؟ سارا فتوت از مزایای استفاده از خدمات اتوتیک به جام‌جم گفت: « رسیدگی و سرویس‌دهی به ماشین به شیوه سنتی مسائل و مشکلاتی دارد که با استفاده از خدمات ما می‌توان  آنها را رفع کرد. یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان ماشین، محدودیت زمانی برای انجام سرویس است. برای دریافت این خدمات در شهرهای بزرگ توسط اتوتیک یک ساعت زمان کافی است و این به معنای ذخیره کردن یک تا دو ساعت وقت در شهرهای بزرگ است. نگرانی دومی که این روزها تمام مالکان خودرو با آن درگیر هستند، بحث قطعات تقلبی است. با افزایش قیمت برندهای معتبر و فراوانی قطعات تقلبی و بی‌کیفیت مالکان و حتی اهالی فن نیز در این بحث دچار مشکلات و چالش‌های متعددی می‌شوند. ما با استفاده از فرصت‌ها به‌عنوان یک شرکت خلاق و با خرید مستقیم از شرکت‌های تولید کننده و معتبر توانسته‌ایم این چالش را نیز حل کنیم. اتوتیک با رعایت اصل تأمین در تنوع قطعات مصرفی مطابق با هر نوع بودجه و سلیقه مشتریان دغدغه اصل و تقلبی بودن و تناسب نداشتن بودجه و هزینه را برای مشتریان خود مرتفع کرده است. آخرین مساله‌ای که در دو سال اخیر با ان رو به رو بوده‌ایم، وجود بیماری‌های واگیر دار مانند کرونا بوده است. حضور در اتو سرویس‌ها و رفت و آمدها خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند کرونا را افزایش می‌دهد. در صورتی که این مشکل را می‌توان با استفاده از خدمات سریع و دریافت آن در منزل یا محل کار  یا هر نقطه از شهر برطرف کرد. فتوت در مورد نحوه استفاده از اپیکیشن اتوتیک و مسائل مربوط به آن گفت: نرم افزار ما به گونه‌ای طراحی شده که در عین حرفه‌ای بودن استفاده از آن ساده باشد. بنابراین همه افراد با هر سطح از سواد رسانه‌ای می‌توانند از این اپیکیشن استفاده کنند. همچنین استفاده از اپیکیشن اتوتیک برای تمام افراد رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه ندارد.

 جذب سرمایه، سکوی پیشرفت
جذب سرمایه برای کسب وکارهای نو پا، حکم سکوی پرش را دارد. با جذب سرمایه ایده پردازان می‌توانند بدون داشتن دغدغه‌های مالی تمرکز بیشتری روی کسب و کار و ایده خود داشته باشند. سارا فتوت در این باره نیز بیان کرد: تأمین بودجه، اصلی‌ترین دغدغه هر کارآفرین است. در ابتدای شروع به کار دو مؤسس اصلی شرکت ما نیز با این مسأله روبه‌رو بودند اما آقایان دکتر محمدی و دکتر صالحی با جذب سرمایه توانستند بخشی از دغدغه‌های مالی خود را رفع و رجوع کنند و تمرکز بیشتری روی اصل کسب وکار و پیشرفت آن داشته باشند. قرار گرفتن سرمایه‌گذاران در کنار کسب‌وکارهای نوپا باعث دلگرمی آن کسب و کار و متولیانش می‌شود. وجود سرمایه اولیه یکی از دلایلی بود که توانستیم بحران‌های مربوط به پاندمی کرونا را پشت سر بذاریم.

ارتباطات شرطی برای گسترش
یکی از چالش‌هایی که عموم کسب و کارهای نو با آن مواجه هستند بحث درآمدزایی نداشتن در ماه‌ها و سال‌های اولیه است. یکی از راه‌های رسیدن به درآمدزایی و پشت سر گذاشتن مسائل مالی در ابتدای کار، گسترش دامنه ارتباطات و همکاری‌هاست.
سارا فتوت درباره گسترش همکاری و ارتباطات به جام‌جم گفت: ما بررسی‌های مختلفی برای شناسایی بازارها انجام دادیم. یکی از بازارهای هدف، راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی بودند، جامعه‌ای که در هر شرایطی از ماشین خود برای درآمدزایی استفاده می‌کند و انجام سرویس‌های مربوط به ماشین از اولویت‌های آنهاست. بنابراین شرکت، انجام رایزنی‌ها و گسترش روابط این‌چنین را در برنامه خود قرار داد. در نهایت توانستیم روابط کاری خود را با دو شرکت از بزرگ‌ترین تاکسی‌های اینترنتی در ایران شروع کنیم. همچنین در حال حاضر در حال انجام همکاری‌هایی همراه با بزرگ‌ترین شرکت فروش اینترنتی در ایران هستیم.

چشم انداز 5 ساله
داشتن چشم انداز برای آینده یکی از مسائلی است که می‌تواند در موفقیت یک کسب و کار تأثیر زیادی داشته باشد. 
فتوت در رابطه با چشم انداز پنج ساله برای این کسب و کار گفت: هدف اصلی ما برای پنج سال بعد، گسترش بیشتر شرکت و تعداد شعبات خود است.
 وی ادامه داد: ما می‌توانیم به تعداد شهرهای بزرگ و مراکز استان‌های کشور شعبه داشته باشیم که خود باعث افزایش سطح خدمات به هم‌وطنانمان خواهد بود. طبیعتا گسترش کسب و کار در سطح جغرافیایی باعث می‌شود ما سهم گسترده‌تری از بازار را برای خود داشته باشیم و با افزایش درآمد، تعداد شعبات خود را افزایش دهیم. امیدوارم روزی در سراسر ایران مردم از خدمات ارزان‌تر و سریع ما استفاده کنند و دغدغه‌هایی سطحی مانند سرویس ماشین خود را نداشته باشند.

کرونا و روان کاران اکباتان
کرونا تأثیر مستقیم و جدی روی کسب و کارهای متفاوت داشت. سارا فتوت نیز درباره تأثیر کرونا بر کسب و کار اتوتیک بیان کرد: «شروع به کار مجموعه ما همراه با آغاز کرونا بود. همین مورد باعث شد  کسب و کار ما نتواند به اندازه لازم و طبق برنامه پیشرفت کند. این بیماری باعث کاهش تردد خودروها در سطح خیابان و جاده‌ها شد و درنهایت سبب کاهش استفاده عموم مردم از خودروی شخصی شد و در کل نتیجه این ویروس کاهش نیاز مردم به خدمات خودرو شده بود. بنابراین کسب و کار ما اندکی در سایه قرار گرفت. 
همچنین وضعیت اقتصادی نامطلوب مضاف بر کرونا و شرایط پاندمی شد. این شرایط باعث شده مردم ابتدا به نیازهای ضروری و اولیه خود بپردازند و بعد از آن در صورتی که بودجه‌ای باقی ماند آن را به رسیدگی از خودرو خود اختصاص دهند.

پاسخگویی برای زمین

 پاسخگویی اجتماعی و توجه به نیازهای محیطی و اجتماعی یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی کسب و کارهاست. این شاخص نشان دهنده سودمند بودن یک کسب و کار برای جامعه است. سارا فتوت در پاسخ به فعالیت‌های انجام شده در این حوزه گفت: «کار ما شاید در نگاه اول چندان ربط مستقیمی به اجتماع و حوزه‌های اجتماعی نداشته باشد اما در حوزه محیط زیست حرف زیادی برای گفتن داریم. اتوتیک با استفاده از تجهیزات مناسب و پیشرفته باعث کاهش میزان آلودگی ناشی از تعویض روغن و فیلتر می‌شود. همچنین استفاده از خودروهای سیار برای انجام خدمات سرویس ماشین به خودی خود باعث کاهش آلودگی‌های ناشی از استفاده از خودرو می‌شود.

امیرعلی حبیبی - نشان ایرانی برتر