فناوری‌های دانش‌بنیان در خدمت ساخت‌وساز

شرکت خلاق و فناور بنا یار مهراز ایرانیان با ارائه خدمات فناورانه در صنعت ساخت‌وساز کشور تحولی عظیم در ساخت پیش از ساخت در این عرصه ایجاد کرده است

فناوری‌های دانش‌بنیان در خدمت ساخت‌وساز

«خشت اول چون نهد معمار کج/ تا ثریا می‌رود دیوار کج» از آن دست ضرب‌المثل‌هايی است که در موقعیت‌های مختلف کاربرد دارد اما احتمالا اولین‌بار برای نشان دادن اشتباه یک معمار به‌ کار برده شده است؛ اشتباهی که با رواج نقشه‌ها و بعدها با کمک ماکت‌ها تا حدی جبران شده است اما هنوز هم با خطاهای زیادی در صنعت ساخت‌وساز مواجه هستیم که موجب دوباره‌کاری، اتلاف‌وقت، هزینه و انرژی و در پروژه‌های بزرگ، گاه غیرقابل‌جبران است. ساخت ماکت​های سه‌بعدی دیجیتالی و هوشمند و نمونه ساخته‌شده پروژه قبل از ساخت، با تمام ظرافت‌ها و خطاهای احتمالی و حتی برآورد هزینه‌های آن، راه‌حلی است که متخصصان شرکت فناور و خلاق «بنا یار مهراز ایرانیان» برای این مساله‌ دارند.

سعید خلیلی، مدیرعامل شرکت بنا یار مهراز ایرانیان که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت ساخت از دانشگاه تکنولوژی صنعتی مالزی (UTM) است، بنا یار مهراز ایرانیان را یک شرکت فناورانه ارائه‌دهنده خدمات نوین مبتنی بر مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) در کشور معرفی می‌کند. به گفته خلیلی، ماهیت شرکت بنا یار مهراز ایرانیان ارائه خدمات فناورانه در صنعت ساخت‌وساز است و با توجه به پیشرفت‌های روز دنیا، آخرین فناوری‌های علمی را در اختیار کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران صنعت ساختمانی قرار می‌دهد.

تحصیل در خارج، کار در ایران

از قرار معلوم هیات‌مدیره شرکت بنا یار مهراز ایرانیان یک گروه ۵ نفره از دوستانی هستند که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند و با یکدیگر ارتباطات علمی داشتند. اوایل دهه 90 شمسی که بعد از اتمام تحصیلات به ایران برمی‌گردند، تصمیم می‌گیرند آموخته‌های خود در کشورهای دیگر را در ایران استفاده و به‌نوعی بومی‌سازی کنند.

مرجع خدمات بیم (BIM) در ایران
مدیرعامل شرکت بنا یار مهراز ایرانیان می‌گوید: «با توجه به تسلط علمی و فنی همه اعضای هیات‌مدیره به مفهوم BIM، در ابتدا با آموزش و بسط و توسعه فرهنگ استفاده از فناوری نوین در این حوزه شروع به کارکردیم. نهایتا در سال ۹۵ اقدام به تأسیس شرکت بنا یار مهراز ایرانیان کردیم. در این سال‌ها هم سعی کرده‌ایم خدمات بیم (BIM) را در پروژه‌های مختلف کشور پیاده‌سازی کنیم.»
شرکت بنا یار مهراز ایرانیان از سال ۹۷ تاکنون عضو و مقیم پارک علم و فناوری استان قم است. سال گذشته هم موفق به اخذ نشان خلاق از معاون علمی پژوهشی ریاست‌جمهوری و عضویت در زیست‌بوم صنایع و شرکت‌های خلاق شد.
خلیلی، فناوری بیم (BIM) را «ساخت قبل از ساخت» یک پروژه تعریف می‌کند و می‌گوید: «یعنی عملا ساخت پیش از ساخت را تجربه می‌کنیم و یک ماکت دیجیتالی هوشمند از فرآیندهای اجرایی و طراحی پروژه تشکیل می‌دهیم که تمامی اِلمان‌های معماری و سازه و برق و مکانیک مدل‌سازی سه‌بعدی و داخل یک مدل واحد ادغام می‌شوند.»

ساخت قبل از ساخت!
به گفته مدیرعامل شرکت بنا یار مهراز ایرانیان طی فرآیند پیاده‌سازی بیم (BIM) در پروژه‌ها، می‌توان از اشتباهات، دوباره‌کاری‌ها و تداخل‌هایی که در حین اجرای یک پروژه امکان بروز داشته جلوگیری کنیم.
او اضافه می‌کند: «همچنین از مدل ادغام ‌شده نهایی می‌توان برآورد دقیقی از مصالح مصرفی و هزینه‌های اجرایی پروژه استخراج کرد. نهایتا می‌توانیم هر اطلاعاتی که در حین ساخت پروژه (گزارش‌ها، عکس‌های واقعی، کاتالوگ محصولات، ضمانت‌نامه‌ها، برگ خریدها و ...) را روی مدل اضافه کنیم و یک شناسنامه فنی دیجیتالی حاوی اطلاعات مفید در اختیار بهره‌بردار نهایی قرار داده که در زمان بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری و توسعه پروژه هم کاربرد حیاتی دارد.»
خلیلی خدمات شرکت بنا یار مهراز ایرانیان را در چهار حوزه کلی دسته‌بندی و تصریح می‌کند: «مدل‌سازی سه‌بعدی مبتنی بر بیم (BIM) یکی از خدمات شرکت است که شامل دیسیپلین‌های معماری و سازه و برق و مکانیک می‌شود. خدمات مشاوره تخصصی در حوزه بیم (BIM) حوزه دیگر فعالیت شرکت بنا یار مهراز ایرانیان است.»
 به گفته خلیلی، خدمات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در صنعت ساخت که برای بالا بردن درک هرچه بیشتر کارفرماها، خریداران، ذی‌نفعان پروژه و همچنین پیش‌فروش قابل ‌استفاده است، از دیگر خدماتی است که توسط شرکت بنا یار مهراز ایرانیان ارائه می‌شود.

در مسیر ساختمان‌های سبز
وی بحث تحلیل انرژی و فراهم کردن شرایط پروژه‌ها برای میل به پروژه‌های دوستدار محیط‌زیست و ساختمان‌های سبز را از دیگر خدمات و فعالیت‌های این شرکت عنوان و اضافه می‌کند: «با تحلیل‌های مختلفی که روی پروژه‌ها انجام می‌دهیم، می‌توانیم شرایط یک پروژه از لحاظ جذب و دفع انرژی و تعیین گرید انرژی ساختمان را مشخص کرده و پیشنهادهایی برای کاهش مصرف انرژی ارائه‌دهیم.»
مدیرعامل شرکت بنا یار مهراز ایرانیان با اشاره به این‌که مفهوم خدمات ساخت مبتنی بر بیم (BIM) در ایران تازه شکل ‌گرفته است و دستورالعمل آن در شهریور ۱۴۰۰ در سازمان برنامه و بودجه کشور رونمایی شده است، می‌گوید: «شرکت‌های حرفه‌ای و تخصصی ارائه‌ دهنده حرفه‌ای خدمات بیم در کشور خیلی محدود هستند اما شرکت‌های زیادی در کشورهای دیگر این خدمت را ارائه می‌دهند. البته هزینه تمام ‌شده ارائه خدمات‌شان نسبت به ما خیلی بیشتر است زیرا با توجه به تغییر نرخ دلار و اتفاقات اقتصادی که در چند سال اخیر رخ‌ داده، نیروی انسانی ما هزینه کمتری نسبت به نیروی انسانی کشورهای خارجی می‌برد.»

رد پای بنا یار مهراز ایرانیان در پروژه‌های ملی
مشارکت در پروژه‌های فرودگاهی مانند فرودگاه بین‌المللی کیش با همکاری دانشگاه هنر اصفهان، پروژه‌های مسکونی و ساختمانی مانند ساختمان اداری سازمان نظام مهندس استان قم، پروژه‌های ملی مانند پروژه اقدام ملی مسکن که بخشی در شهر سیرجان انجام شد و پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، نظیر خط انتقال نفت گره به جاسک ازجمله پروژه‌های بزرگ شرکت بنا یار مهراز ایرانیان در چند سال گذشته است.
یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای هیات‌مدیره شرکت بنا یار مهراز ایرانیان این است که همه عضو تیم تدوین‌کننده دستورالعمل پیاده‌سازی بیم (BIM) در پروژه‌های عمرانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستند که سال ۱۴۰۰ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران برای اولین‌بار در کشور منتشر شده است.
خلیلی، شناخته بودن اعضای هیات‌مدیره شرکت بنا یار مهراز ایرانیان در فضای علمی و آکادمیک ایران و جهان را از مزیت‌های نسبی این شرکت در مقابل رقبا می‌داند و می‌گوید: «مقالات بسیار زیادی از اعضای هیات‌مدیره در ژورنال‌های معتبر کشورهای مختلف به چاپ رسیده است. همچنین از آنجا که از اعضای تدوین‌کننده آیین‌نامه بیم (BIM) در ایران بوده‌ایم، نسبت به پروسه پیاده‌سازی بیم (BIM) به شکل‌های مختلف و در پروژه‌های مختلف اشراف کامل داریم.»
به گفته مدیرعامل شرکت بنا یار مهراز ایرانیان، تجربیات اجرایی در پروژه‌ها در کنار استفاده از مباحث جدید و نوآورانه و فناورانه، موضوع دیگری است که این شرکت را از شرکت‌های مشابه متمایز می‌کند.

ساخت‌وساز با تیم کامل کارشناسی
او می‌گوید: «برخلاف برخی شرکت‌ها که ممکن است تیم کامل و جامعی در فرآیند پیاده‌سازی بیم (BIM) نداشته باشند، ما در شرکت بنا یار مهراز ایرانیان، یک تیم کاملا منسجم و کامل کارشناسی و اجرایی شامل معماری، سازه، برق، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده داریم که به‌واسطه تجربه اجرایی‌شان، تمام موضوعات اجرایی پروژه‌ها را لحاظ می‌کنند و آن را به سرانجام می‌رسانند.»

مطهره میرشکاری - نشان ایرانی برتر