کار سخت فولادی

یادداشت

کار سخت فولادی

صادرات فولاد در اوایل سال 1401 تحت‌تاثیر مصوبه وزارت صمت به سازمان گمرک مبنی بر وضع عوارض صادرات سنگین بر فولاد٬ جریان صادرات را با وقفه مواجه کرد. وزارت صمت معتقد بود با توجه به درگیری نظامی میان روسیه و اوکراین که منجر به کاهش عرضه جهانی فولاد شده٬ تامین نیازهای داخل از اولویت بیشتری برخودار است فلذا تولید‌کنندگان فولاد باید با عرضه محصولات خود در بورس کالا٬ ابتدا نیاز داخل را تامین و در مرحله بعد مازاد تولیدی خود را صادر کنند. 

صنعت فولاد در سال گذشته به دلیل کمبود گاز و برق با مشکلات  فراوانی برای تولید پایدار مواجه بود و افزایش قیمت فولاد به 700 دلار در بازارهای جهانی می‌توانست فرصت مناسبی برای حضور ایران در بازارهای جهانی را فراهم کند اما تحت تاثیر تصمیمات وزارت صمت و تخفیف‌های سنگین روسیه، خریداران به معامله با این کشور ترغیب شدند. ‌میزان فروش تولیدکنندگان داخلی به صفر رسیده و فروش ایران محدود به تکمیل سفارشاتی شده که پیش از عید با قیمت پایین‌تر ثبت شده بود.
روسیه با دامپینگ جریان صعودی قیمت فولاد را متوقف کرد و قیمت فولاد را به حدود 600 دلار رساند این تصمیم در سایه کاهش ارزش پول ملی روسیه برای این کشور مقرون به صرفه بود اما ادامه رقابت با این عوارض برای ایران امکان‌پذیر نیست، این واگذاری بازارها به رقبا علاوه بر کاهش درآمد‌های صادراتی در درازمدت٬ شرایط ایران را برای بازگشت به بازار بسیار سخت خواهد کرد.
البته وزارت صمت پس از مصوبه افزایش عوارض صادرات، اقدام به کاهش این ‌عوارض کرد اما ورود یکباره روسیه به بازار تمام معادلات را در بازارهای جهانی به هم زد. بازگشت دوباره ایران به بازارهای جهانی به سختی انجام می‌شود اما از دست دادن آن با یک مصوبه ‌به راحتی صورت می‌گیرد با توجه به شرایط روسیه و تخفیف‌های فراوان آن به همراه کاهش ارزش واحد پول کرملین بازگشت به بازار برای ایران بسیار سخت شده است.

بهرام سبحانی -  رئیس انجمن تولیدکنندگان‌ فولاد
ضمیمه قاب کوچک