دوئل خونین با کودکان تگزاسی

مروری بر 5 حادثه خونین تیراندازی در ایالات متحده

دوئل خونین با کودکان تگزاسی

کشته شدن 21 نفر در تیراندازی به مدرسه‌ای در تگزاس، پرده دیگری از نمایش قدرت پنهان لابی‌های سلاح در آمریکا محسوب می‌شود. لابی‌هایی که به‌رغم کشته شدن سالانه ده‌ها هزار آمریکایی، از‌جمله ده‌ها دانش‌آموز بی‌گناه، همچنان قدرت مانور بی‌حد و حصری در معادلات سیاسی، اجتماعی و امنیتی این کشور دارد. تیراندازی در مدارس ایالات متحده، حس افسرده‌کننده‌ای به همراه دارد اما پس از پایان مانورهای رسانه‌ای بی‌اثر، وضعیت به روال سابق بر‌می‌گردد! در اینجا، به مرور پنج حادثه خونین اخیر در مدارس آمریکا می‌پردازیم:

دوئل خونین با دانش‌آموزان تگزاسی 
در حادثه اخیر، سالوادور راموس، ۱۸ ساله در مدرسه ابتدایی راب در تگزاس تیراندازی کرد و ۱۹ کودک و دو معلم را کشت. مدرسه ابتدایی راب به کودکان بین هفت تا ۱۰ سال آموزش می‌دهد. راموس سراپا مسلح به یک تفنگ دستی، یک تفنگ خودکار و خشاب‌هایی با ظرفیت بالا، دست به کشتار زد. او در نهایت به ضرب گلوله یک مامور پلیس مرزی که در زمان تیراندازی در آن نزدیکی بود، کشته شد. به‌دنبال حادثه در مدرسه راب تگزاس، چندین ناحیه آموزشی گفتند که این هفته حضور پلیس را در مدارس افزایش خواهند داد. 

رگبار بی‌امان در دبیرستان پارکلند
در ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ میلادی، نیکولاس کروز ۱۹ ساله روی دانش‌آموزان و کارمندان دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس در پارکلند فلوریدا آتش گشود و ۱۷ نفر را کشته و ۱۷ نفر دیگر را زخمی کرد. کروز که یکی از دانش‌آموزان سابق آن مدرسه بود، پای پیاده با قاطی شدن در جمع سایر دانش‌آموزان از صحنه فرار کرد و پس از یک ساعت در کورال اسپرینگز، بدون ایجاد حادثه دیگری دستگیر شد. او متهم به ۱۷ فقره قتل درجه اول با سوء‌نیت قبلی و ۱۷ فقره تلاش برای قتل درجه اول شد. 

رد خون در دبستان سندی‌هوک 

تیراندازی در دبستان سندی‌هوک واقع در نیوتاون، در تاریخ چهاردهم دسامبر ۲۰۱۲ رخ داد که ۲۶ نفر، شامل ۲۰ دانش‌آموز و شش نفر از کارکنان به‌دنبال تیراندازی جوانی مسلح کشته شدند. در همان روز و پیش از کشتار مدرسه، مادر تیرانداز و یک نفر دیگر هم پیش از حرکت او به سمت مدرسه توسط او کشته شدند. تیرانداز، جوانی ۲۰ ساله به نام آدام لانزا بود که بعد از کشتار و تیراندازی در همان مدرسه خودکشی کرد. پیش از حادثه، دبستان سندی‌هوک، مدرسه‌ای با ۴۵۶ دانش‌آموز  بود.

آتش بی‌پایان در ویرجینیا 
کشتار دانشگاه ویرجینیا تک به دو حمله جداگانه‌ای اطلاق می‌شود که به فاصله دو ساعت در روز ۱۶ آوریل ۲۰۰۷ در دانشگاه ویرجینیا تک در بلکسبرگ ویرجینیای آمریکا رخ داد. سئونگ هوی چو، عامل این کشتار قبل از خودکشی، ۳۲ عضو هیات علمی و دانشجو  را به ضرب گلوله کشته و ۱۷ نفر دیگر   را  زخمی کرد. این واقعه مرگبارترین کشتار یک‌نفره به‌وسیله تفنگ در تاریخ آمریکا به‌حساب می‌آید.

سناریوی خونین هالیوودی در کلمباین 
کشتار دبیرستان کلمباین در ۲۰ آوریل ۱۹۹۹ در دبیرستان کلمباین، واقع در کلمباین که یک منطقه غیرصنعتی در جفرسون‌کانتی ‌است، اتفاق افتاد. دو دانش‌آموز دبیرستانی، اریک هریس و دیلن کلبولد، در نهایت ۱۲ دانش‌آموز و یک معلم را به قتل رساندند. آنها ۲۴ دانش‌آموز دیگر را زخمی کردند. اریک و دیلن، سپس اقدام به خودکشی کردند.این حمله در روزنامه یواس‌ای تودی به عنوان «حمله انتحاری برنامه‌ریزی شده» معرفی شد. 

چرخه بی‌پایان خشونت در آمریکا 
براساس گزارش جدید دولت آمریکا، سازندگان اسلحه گرم ایالات متحده بیش از ۱۳۹میلیون اسلحه را برای بازار تجاری طی دو دهه از سال ۲۰۰۰ تولید کردند که از این تعداد تنها 3/11 میلیون اسلحه در سال ۲۰۲۰ تولید شده است. این گزارش همچنین تاکید می‌کند در همین بازه زمانی، حدود ۷۱ میلیون اسلحه گرم هم از کشورهای دیگر به آمریکا وارد شده درحالی‌که میزان صادرات آن تنها هفت میلیون و ۵۰۰ هزار اسلحه بوده است. آماری که نشان می‌دهد چرا تا این اندازه میزان خشونت با سلاح ‌گرم، قتل و خودکشی در ایالات متحده افزایش یافته است.بر پایه این گزارش آمریکایی‌ها به استفاده از سلاح‌های تهاجمی نیمه‌اتوماتیک که در بسیاری از تیراندازی‌ها به سوی جمعیت دیده می‌شود علاقه دارند و همچنین آنها به‌طور انبوه از تپانچه‌های نیمه‌اتوماتیک ۹ میلی‌متری ارزان که استفاده از آن هم بسیار ساده و آسان است، خریداری کرده‌اند؛ سلاحی که بیشتر نیروهای پلیس در آمریکا از آن استفاده می‌کنند. 
 این گزارش در مورد انبوهی از سلاح‌های بدون شماره پلاک یا ثبت موسوم به «سلاح ارواح» و نیز سلاح‌هایی که با چاپگرهای سه‌بعدی ساخته می‌شوند نیز هشدار داده است. وزارت دادگستری آمریکا هشدار داده که کشور در حال غرق شدن در اسلحه است. بر‌اساس گزارش یورونیوز، این آمار نگران‌کننده در حالی به ثبت می‌رسد که در سال‌های اخیر مخالفت‌های گسترده‌ای نسبت به خرید و فروش آزاد اسلحه در آمریکا پدید آمده اما لابی‌های قدرتمند اسلحه مانع از ممنوعیت خرید و فروش این صنعت بین مردم عادی شده‌اند. لیزا موناکو، معاون دادستان کل آمریکا در این‌خصوص می‌گوید: «ما تنها در صورتی می‌توانیم به افزایش خشونت‌ها رسیدگی کنیم که کامل‌ترین اطلاعات را در اختیار داشته باشیم و تهیه گزارش‌های این‌چنینی بهترین ابزارها را برای تحقیقات و پژوهش‌های ما فراهم می‌کند.»هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد که تعداد مرگ و میر ناشی از اسلحه در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ افزایش تاریخی داشته است.
در سال ۲۰۲۰ میلادی، آمریکا آمار ۱۹ هزار و ۳۵۰ قتل با سلاح گرم را به ثبت رسانده که حدود ۳۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است. همچنین در سال ۲۰۲۰ تعداد خودکشی‌ها با سلاح گرم، ۲۴ هزار و ۲۴۵ مورد بوده که باز هم نسبت به سال پیش از آن افزایش 5/1 درصدی را به ثبت رسانده است. سلاح‌های گرم ساخته شده توسط سازندگان رسمی باید دارای شماره سریالی باشند که امکان ردیابی آنها را توسط مجریان قانون فراهم کند اما مقامات به‌طور فزاینده‌ای نگران «سلاح ارواح» دست‌سازی هستند که چنین علامتی ندارند و به‌طور گسترده‌ای در جنایات‌ و تیراندازی‌های دسته‌جمعی استفاده می‌شوند.

سعید سبحانی  - گروه بین‌الملل