رقابت انگلیس و فرانسه  برای تحریک اوکراین

رقابت انگلیس و فرانسه  برای تحریک اوکراین

از زمان شروع بحران اوکراین، کشورهای اروپایی اگرچه در پذیرش درخواست‌های کی‌یف برای عضویت سریع در اتحادیه اروپا مخالفت کرده‌اند اما تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا مانع پیروزی روسیه در عملیات اوکراین شوند. در این میان، رقابتی میان دو کشور انگلیس و فرانسه در جریان است تا به نوعی رهبری کشورهای اروپایی را در این منازعه بر عهده گیرند. 

در ابتدای این بحران، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد در سفر به روسیه تلاش کرد تا پوتین را از ورود نظامی به بحران اوکراین منصرف کند که موفق نشد. او در چند نوبت نیز با رئیس‌جمهور روسیه به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد اما هیچ‌یک از این تلاش‌ها کارساز نیفتاد. 
اما در انگلیس هم بوریس جانسون که با مشکلات داخلی زیادی روبه‌روست تلاش زیادی کرده تا نقش‌آفرینی ویژه‌ای در بحران اوکراین داشته باشد. او که کشورش چند سال قبل از اتحادیه اروپا خارج شد تلاش می‌کند با حضور موثر در ماجرای اوکراین، نقش کشورش را در معادلات قاره‌سبز تثبیت کند. 
انگلیس از زمان شروع عملیات روسیه در اوکراین، کمک‌های اقتصادی و نظامی زیادی به کی‌یف کرده و همین مساله باعث انتقادات زیادی از سوی مسکو شده است. جانسون همچنین با حضور در خیابان‌های کی‌یف و دیدار با زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نمایش رسانه‌ای گسترده‌ای به‌راه‌انداخته تا نشان دهد کشورش در ماجرای اوکراین، نقش تاثیرگذاری دارد. همه اینها باعث شده تا بسیاری از تحلیلگران معتقد باشند انگلیس در کنار آمریکا پیشتاز کشورهای تحریک‌کننده اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه است.
در همین زمینه می‌توان به سخنان اخیر لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس اشاره کرد که می‌گوید کشورهای غربی در صورت موفقیت روسیه در اوکراین احساس امنیت نخواهند کرد.
او در یک سخنرانی در جریان بازدید از پراگ گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین در این مبارزه بزرگ برای آزادی پیروز می‌شود. تراس در ادامه مدعی شد: روسیه نه‌تنها علیه مردم اوکراین بلکه علیه آزادی، استقلال و حاکمیت قانون در کشورهای غربی عمل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری تاس، وی افزود: اگر پوتین در اوکراین موفق شود، دیگر هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد. باید با قدرت پاسخ دهیم. مماشات نمی‌تواند راه‌حل باشد.