صدای پای «فرسودگی شغلی» را بشنوید

صدای پای «فرسودگی شغلی» را بشنوید

 همیشه به ما گفته‌اند برای این‌که در زندگی موفق شویم باید به‌شدت کار کنیم و هیچ چیز را نمی‌توانیم به‌آسانی به‌ دست آوریم و از این دست نصایح. به‌طور کلی عوامل اجتماعی و فرضیات متعددی افراد جامعه را به این تصور می‌رساند که سختکوشی مداوم فقط نتایجی مثبت به همراه دارد. اما باید گفت بررسی‌های روان‌شناسی چیز دیگری می‌گوید. 

در بررسی روی کارمندان ایالات متحده، قبل و بعد از شروع عالم‌گیری کرونا، ۴۳درصد کارکنان گرفتار نوعی فرسودگی شغلی شده بودند که این میزان در حال حاضر به نیمی از تمام کارکنان رسیده و البته باید گفت عالم‌گیری کووید-19 وضعیت را بدتر کرده است. اما چرا؟ با توجه به این‌که هر کاری می‌کنند تا ما مزایای سختکوشی را باور کنیم، چرا دچار فرسودگی شغلی می‌شویم؟ 
 عوارض فرسودگی شغلی
ساعت‌های طولانی کاری، حقوق کم و نبود قدردانی و عوامل دیگر، موجب استرس زیاد در محیط‌ کار و در نهایت فرسودگی شغلی می‌شود. به نظر می‌رسد فرسودگی شغلی پدیده‌ای جدید و مربوط به زندگی مدرن امروزی است، اما بیش از ۵۰ سال است که این مشکل و پیامدهای آن شناخته شده است. امروزه ما این مشکل روحی و جسمی را بهتر شناخته‌ایم. از عوارض فرسودگی شغلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 
 مشکلات جسمی
استرس بیش از حد، خستگی دائمی، احتمال خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع۲، مشکلات تنفسی و مرگ زودهنگام قبل از رسیدن به ۴۵سالگی.
 مشکلات روحی
افسردگی، خشم، زودرنجی، نگرانی، احتمال افزایش نیاز به مصرف دارو یا بستری شدن در بیمارستان، از دست دادن توانایی تعامل با همکاران در محیط کار، پرخاشگری در محیط کار 
و در فضای خانه.
 پیامدهای فردی 
گرایش به مصرف مواد مخدر یا الکل، دوری از خانواده و دوستان، اهمیت ندادن به مسائل مالی مهم زندگی، از اعضای خانواده عصبانی بودن و عدم توانایی در انجام مسؤولیت‌های زندگی.
 پیامدهای شغلی
نداشتن رضایت شغلی، ناتوانی در انجام کارهای مربوط به محل کار و از بین بردن منابع شرکت و محل کار خود.
 اهمیت پیشگیری از فرسودگی شغلی
باورتان به توانایی‌هایتان را افزایش دهید. در واقع این باور اولین گام مهم در پیشگیری از استرس شغلی است. باید قبل از انتخاب شغل بدانید واقعا از کاری که انتخاب می‌کنید چه نتیجه‌ای می‌خواهید. این روش به شما کمک می‌کند در انتخاب حرفه و محل کارتان تصمیم‌ درست و آگاهانه‌ای بگیرید. اصلی‌ترین نیاز افراد کسب درآمد برای زندگی است اما اگر محل کار آزاردهنده‌ای انتخاب کنید، در نهایت سلامتی جسم و روان‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهید و با افسردگی خردکننده‌ای مواجه می‌شوید. در آن‌صورت هر چه را که دارید از دست می‌دهید. 

مترجم: نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت