قلمرو رمزارزها در دنیا

قلمرو رمزارزها در دنیا

برخی کشورها بیت‌کوین را به‌عنوان ارز قانونی به رسمیت شناخته‌اند درحالی‌که برخی دیگر از کشورها به‌طور کامل استفاده از رمزارزها را ممنوع اعلام کرده‌اند. این نقشه که براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی کتابخانه حقوقی کنگره ایالات‌متحده تهیه شده است نشان می‌دهد رمزارزها در کجا کمابیش قلمرو آزاد دارند.

السالوادور ازجمله کشورهایی است که از ورود ارزهای دیجیتال حمایت کرده. رئیس‌جمهور این کشور، نجیب بقیله شهریور 1400 بیت‌کوین را به‌عنوان ارز رسمی اعلام کرد. این کشور همچنین برای ارزهای دیجیتال مالیات در نظر گرفته و برای آن قانون‌گذاری کرده است. البته از آنجا که السالوادور واحد پول اختصاصی ندارد و مانند برخی دیگر از کشورهای منطقه به دلار آمریکا متکی است، شرایط خاص و ویژه‌ای دارد.
سایر کشورهایی که قوانینی را برای تنظیم ارزهای دیجیتال اعمال می‌کنند، به اندازه السالوادور پیش نرفته‌اند. در عوض، این کشورها که عمدتا کشورهای توسعه‌یافته هستند، در پروژه‌هایی برای راه‌اندازی بانک‌مرکزی ارزهای دیجیتال خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. از میان این کشورها می‌توان به ایالات‌متحده، کشورهای اروپایی، روسیه و استرالیا اشاره کرد. هند و تایلند، هردو به‌طورکلی ارزهای دیجیتال را قانون‌گذاری کرده‌اند و درحال‌حاضر برنامه‌های ملموس‌تری برای انتشار ارزهای دیجیتال خودشان دارند.
چین اولین اقتصاد بزرگی بود که اواخر سال 1399 شروع به انتشار ارز ملی خود در بلاک‌چین کرد. این کشور رویکرد شدیدتری را برای تنظیم ارزهای دیجیتال با ممنوعیت مطلق آن اتخاذ کرده است.
 طبق گزارش کتابخانه حقوقی کنگره، 9 کشور تاکنون این اقدام را انجام داده‌اند، درحالی‌که بسیاری دیگر به‌طور ضمنی استفاده از ارز دیجیتال را از طریق قوانین دیگر خود ممنوع کرده‌اند. این عمل بیشتر در آفریقا، خاورمیانه و آسیا رایج است.