زنانی از جنسی متفاوت

نگاهی به حضور زنان در آثار تلویزیونی

زنانی از جنسی متفاوت

 در سال‌های اخیر، فیلمنامه‌نویسان و سازندگان آثار نمایشی به سمت ساخت سریال‌های تلویزیونی رفته‌اند که نقش زنان در آنها پررنگ است. کافی است نگاهی اجمالی به نقش زنان در مجموعه‌هایی که در سال‌های اخیر پخش شده، داشته باشیم. زنان در این آثار هر‌کدام ویژگی‌های متمایزی دارند که باعث شده مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. حتی مخاطبان، زنان را در مشاغلی می‌بینند که در آثار نمایشی گذشته یا ندیده یا کمتر دیده بودند. نگارش چنین نقش‌هایی برای زنان باعث شده تا هنرمندان هم جای کار بیشتری داشته باشند و بتوانند بخشی از توانمندی‌هایشان را به منصه‌ظهور بگذارند.

در سریال‌هایی که به‌تازگی روی آنتن است، نقش زنان پررنگ است و می‌توان به فصل چهارم سریال از سرنوشت اشاره کرد. در این سریال ساناز سعیدی نقش آرام را بازی می‌کند که دختر یک کارخانه‌دار است و با این‌که پدری متمول دارد اما بی‌توجه به اموال پدری مشغول رسیدگی به امورات کارخانه است. همچنین مه‌لقا باقری در سریال حکم رشد ایفاگر نقش محبوبه است. زنی که بعد از فوت همسرش به علت انتقام دست به کارهای عجیب و غریب می‌زند. در سال‌های اخیر هم سریال‌هایی روانه آنتن شده که می‌توان به نقش مرجانه گلچین اشاره کرد که در سریال نفس گرم نقش یک بانوی مداح را به‌عهده داشت که درگیر ماجراهای بسیاری می‌شود. در سریال تا ثریا، آزیتا حاجیان نقش پرستاری را ایفا می‌کرد که بعد از به‌هوش آمدن بیمارش و به دور از چشمان فرزندانش ازدواج می‌کند و بعد درگیر داستان‌هایی می‌شود. این هنرمند در سریال بازی نقاب‌ها که این روزها از شبکه آی‌فیلم هم پخش می‌شود نقش یک زن کارخانه‌دار را بازی می‌کند که یک‌تنه با مافیای گندم مبارزه می‌کند. پریوش نظریه در سریال مدینه نقش یک زن مستقل را بازی کرده بود که بعد از ورشکستگی به سراغ دیگر مشاغل می‌رود تا بتواند زندگی‌اش را نجات بدهد. همچنین ریما رامین‌فر در سریال تلویزیونی پایتخت، نقش زنی را بازی می‌کرد که در شورای شهر حضور دارد. از این دست نقش‌ها کم نیست و اگر گذشته را ورق بزنیم، خواهیم دید که نقش زنان در اغلب سریال‌های تلویزیونی، منفعل بود و اغلب تصاویری که از آنها ارائه می‌شد. 
به محیط خانه اختصاص پیدا می‌کرد اما در سال‌های اخیر، نویسندگان به سمت نگارش آثاری رفتند تا بتوانند زنان متفاوتی را در قصه به تصویر بکشند.

فاطمه عودباشی  - گروه رسانه