سخنی با آنان که خود را سلبریتی نامیده‌اند!

سخنی با آنان که خود را سلبریتی نامیده‌اند!

معنای واژه بیگانه سلبریتی، عبارت است از  مشهور، سرآمد، الگو و نمونه.، کسی که به واسطه هنرش مشهور شده و رفتار و منش او برای دیگران الگو و رهنماست. چهره سلبریتی، به واسطه هنر و توانائی‌های ذاتی و اکتسابی‌اش می تواند بر مردم تاثیر بگذارد و نماینده فرهنگ، تمدن   علائق، آرمان‌ها و آرزوهای آنان باشد.

چهره مشهور چه در کسوت هنر، چه در عرصه‌های علمی و ورزشی و حتی اجتماعی می تواند، پیشرو و پیگیر خواست مردمان عصر خود باشد و در مقام مطالبه گری، خواست‌ها و اهداف آنان را در هرکجا دنبال کند و آن گاه که لازم باشد این خواست‌ها و آرزوها و اهداف، از حنجره او فریاد زده شود.
چهره مشهور، در برابر مردم خود و دیگر انسان‌هایی که مورد ستم و محرومیت واقع می شوند و حقوق از دست رفته خود را از ستمگران مطالبه می کنند مسؤول است و زمانی می تواند با وجدان آسوده بسر برد که به وظایف انسانی و اخلاقی خود در برابر دیگران عمل کرده باشد.
با این مقدمه و صرف نظر از پرسش‌های دیگر از این نوع، به اصل بحث می‌پردازم و از آقایان و خانم‌هایی که خود را سلبریتی می نامند می پرسم:
چقدر خود را  واجد چنین ویژگی‌هایی می دانید؟
چقدر به وظایف انسانی و اخلاقی خود در برابر مردم کشور خود و دیگر همنوعان عمل کرده اید.
چقدر به آداب اخلاقی پایبند بوده اید و برای رشد و تعالی فرهنگی مردمان کوشیده اید.
 خودتان پاسخ دهید. آیا منش اخلاقی شما موجب رشد و شکوفایی اخلاقی دیگران است یا موجب سقوط و اضمحلال آنان؟
آیا علاوه بر فن هنری، فن درست اندیشیدن، درست گفتن و درست زیستن را هم دارید و دیگران را از این وجه از هنر برخوردار کرده اید؟
آیا در مواجهه با ستمی که بر هرکدام از ابناء بشر رفته و می رود، فارغ از ملیت، نژاد و رنگ  آنان،  فریاد کشیدید یا سکوت کردید  یا گزینشی برخورد  کردید؟
آیا وقتی تقابل جبهه حق و باطل را دیدید بی هیچ ملاحظه و محاسبه ای  به دفاع از حق پرداختید و جبهه حق را پشتیبانی کردید یا نه، با ملاحظه منافع خود، سکوت کردید و یا بدتر از سکوت، با گفتار و رفتار خود به حمایت از جبهه باطل برخاستید؟!
آیا در هر حادثه ای که برای مردم کشورتان رخ داد نه فقط در گفتار، بلکه در عمل، بدون هیاهو حضور داشتید و کوشیدید باری ولو اندک از دوش مردم خود بردارید؟ یا فقط هیاهو کردید بدون عمل؟  اگر پاسخ همه این پرسش‌ها  آری است، پس گوارای وجودتان باد این عنوان و این مقام و این جامه فاخر هنر که برتن کرده‌اید.  و اما اگر پاسخ منفی است، که بدا بر حال شما که وظیفه مندید ولی به وظایف خود عمل نکرده اید.
عنوان هنرمند سلبریتی را یدک کشیدن مادامی که منشی پر از خطا، پر از پلشتی‌های اخلاقی، پر از تناقض‌های رفتاری دارید،  در نفس خود هیچ ارزشی ندارد.
 ای کسانی که مدعی سلبریتی هستید ولی از اخلاق و آداب آن تهی هستید، خودتان قضاوت کنید، زندگی‌های پرتجمل و پرهزینه، طلاق‌های مکرر، فساد اخلاقی، بی بند و باری‌های عیان شده،*  تلاش برای دیده شدن به هر قیمتی، پشت کردن به حق، بی‌دردی  در برابر دردمندان وطن و  مظلومان جهان، لکه‌های ننگی است که بر دامن شما واجدان چنین ویژگی‌هایی نشسته است و مادام که تغییری نکنید با هیچ آبی پاک نخواهد شد.  
* شما به اصطلاح سلبریتی‌هایی از این دست، مادام که چنین هستید، هیچ حرفی برای گفتن ندارید، هیچ هستید و بر مدار هیچ می‌چرخید و  دستاوردی نیکو برای کشور و جامعه بشری ندارید.

 بیژن کیانی - نویسنده